HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Limma träskivor på högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/08/27 :  23:42:45  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Hej igen.

I en tidigare tråd (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62092&SearchTerms=dali+104) fick jag tipset om att limma träskivor på högtalarna (Dali 104) och tänkte äntligen få tummen ur rumpan och sätta i gång.

Nu har jag en (korkad?) fråga angående själva jobbet, faneret som är gjort av äkta plast/vinyl vill inte riktigt lossna från högtalarna och jag undrar då om man kan limma direkt på plast/vinyl/faneret eller måste det bort?
Räcker det om man "ruggar" upp ytan och i så fall vilket lim rekommenderas? Jag är osäker på om vanligt trälim verkligen fäster på plasten och att gå på burkarna med värmepistol har jag ingen lust med.

Jag hade hoppats på att slippa stå ute i trädgården och slipa lådorna innan träskivorna ska på.

Några tips

A balanced diet is a cookie in each hand.

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/08/27 :  23:47:34  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Silecon och skruv, men du kanske vill ha det trärent utvändigt??

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/08/27 :  23:58:02  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Tackar för tipset, levande.

Skruvarna tål ju att tänkas på, behöver ju inte dra i överblivna "franska skruvar" från altanbygget...
Skämt åsido, det kanske skulle funka med ett gäng diskreta skruvar

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/08/28 :  09:05:57  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
PL400 eller annat klibbigt kletigt montagelim på tub.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/08/28 :  09:19:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Gör en försänkning av skruvarna och plugga igen med trä av samma sort. Använd såna här...

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=381363

Och så nåt bra lim...


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/08/28 :  09:46:42  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Annars kan du nog kexa ihop det. När man fräser upp hålen för kexen får man en fin träyta att limma mot samtidigt som kexen styr. Men jag tror det räcker bra med bara lim.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/08/28 :  11:04:59  Show Profile Send Bardis a Private Message
Casco Polyuretanlim står på flaskan om det biter på trä/plast. Finns i de flesta byggvaruhus.
det finns snygga möbelskruvar i mässing. Finns en sort där "skruven" har en mässingsmutter med insex fattning. Kolla Clasohlson tex.
Polera muttern och klarlacka. Försänk gärna. Passar storleksmässigt ganska bra med vanliga pinnfräsar.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/08/28 :  12:56:22  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Säger bara:
(Tusen)Tack för alla tips, nu ska vi bara hitta en ledig dag oxå.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/08/28 :  20:07:43  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Menar du att du försänker hålet och sen sätter en grund plugg ovanpå? Det kan nog funka. En annan variant kan vara att borra hål för vanlig träplugg, en liten bit in bara, så att det inte går hela vägen igenom. Från "insidan" på skivorna. Det svåraste är nog att borra på exakt samma ställe på högtalaren. Sist prövade jag markeringsstift, köpte dem hos klas i sjön. Det gick ganska bra.
Ska du ändå limma så behövs ju bara en tre-fyra stycken plugg per sida, så det inte rör sig. Ett dämplim eller annat lim som fyller är nog inte alls dumt att använda, då kan du limma med ett tjockt lager (cirkus 1 mm) och det behövs inte så himla mycket tryck för att få det att fästa.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/08/28 20:11:22
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000