HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Akustikbus
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/26 :  13:37:10  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Hur hänger man upp en tjock matta i betongtaket?

Jag tänker mig öljetter. Finns det så grova som man kan fästa igenom en tjock IKEA-matta?

Vad säger korsettmakaren (som väl inte kan hålla näsan borta från en DIY-tråd?)

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/26 :  13:47:49  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message


Matta och tak

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/08/26 :  14:12:37  Show Profile Send Sundström a Private Message
Häfta fast mattan på en trälist. Sätt krokar på listen och taket.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/26 :  14:52:48  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Det låter klokt Sundström, men jag har lite andra önskemål som jag inte var tydlig med.

Mattan ska hängas upp rörlig och böjlig ungefär som ett segel. Vill även att olika kanter ska kunna hänga ner olika mycket i förhållande till taket.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/26 :  14:56:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Korsettmannen säger NOOOOOOOO!

Det finns väl 10mm öljetter och större. Kolla sadelmakare, segelmakare och sytillbehörsaffärer.

Jerndahls i Örebro säljer en massa grejjer som kan vara kul att ha.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/26 :  15:04:48  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Tack för att du kom så raskt till undsättning, Korsettmannen!
Jag ska nog ringa till Jerndahls när det är en arbetsdag.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/08/27 :  00:37:29  Show Profile Send Lovan a Private Message
Kolla även biltema(12-1042)...
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/27 :  21:28:59  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Vad behöver man för verktyg för att klämma ihop såna stora rackare?

Vet inte om de skulle räcka till för mattan, som är nån centimeter tjock, men det ska undersökas.

...och ska man göra ett hål i mattan först då, eller hur bär man sig åt?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/08/27 21:30:03
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/08/27 :  22:34:26  Show Profile Send time a Private Message
Jösses...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/28 :  02:10:50  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message


Har man ett betongtak 2m ovanför golvet så är liknande behandling "not optional" kan jag bara säga
Just nu testar jag med lite man-tager-vad-man-haver-medel:



Ha inte vanlig gipsputs på utsidan av väldigt tunga horn. Materialet håller inte.

Detta gör enorm nytta, vet inte hur mycket det beror på takhöjden (taklågheten) här inne, men lugnet sprider sig verkligen över ljudet och fokus ökar framme vid "scenen" mellan högtalarna.
Man får testa sig fram med material och ytor, så inte diskanten vinkar farväl (vilket den verkade göra vid första försöket).


heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/28 :  08:11:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag såg störa öljetter på måndagsmarkanden i Vbg igår. 10-pack med verktyg 65kr. Jag kunde köpte och skickat men du kanske redan hade.
Hål ska man nog göra för öljetterna.

En variant till:
Skaffa ringar (sådana där eloxerade i stål). Klipp till i grovt tyg (canvas-typ) remsor som kanske är 3 cm x 15 cm. Vik remsorna om stålen och lägg dem längs mattkanterna så ringarna hänger utanför. Sy fast i mattan med grov nål och björntråd eller knapphålstråd. På så vis kan du återanvända mattan när ledsnat på att ha en matta i taket.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/28 :  13:03:43  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Ah. Det låter lite vettigt med såna remsor. Tack för tips!

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000