HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Om loggor, reklam, ordspråk, bilder etc på forumet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:30:15  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Jag tycker att det är onödigt att måste länka till dessa loggor. Bättre vore om varje användare har sin inställning uppladdad på servern, men det medför kanske problem med copyright. Visst ger ikonerna och loggorna en personlig prägel. Men å andra sidan så funkar det väl bra bara med något vitsig signature?

Har inte laddproblem själv, men förstår de som har det samt problemet med utrymme.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:31:42  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
men en länk tar inte mer än text ju..
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:38:29  Show Profile Send KC a Private Message
Tja...mig stör de inte så mycket. Det som stör mig mer är alla quotes på långa inlägg, med
bara en liten rad som svar :)

Det jag dock undrar över är varför ni vill göra reklam gratis (medans andra för betalt
miljoner). Jag som tom. försöker undvika att köpa kläder med synliga loggor på...
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:38:42  Show Profile Send Bosco a Private Message
sladd:

Kraven på kapaciteten drabbar väl inte er? Någon kanske länkar till sin bild/logga i sitt fotoalbum, men de jag har sett har länkat bilden från någon annan server. Ett utmärkt exempel är ju det utrymme man får med abonnemanget till Telia/comhem, de brukar inte nyttjas särskilt mycket om man ser till antalet abonnenter och det är alltid bra fart på dom servrarna.

Visst tar själva koden lite utrymme ( [ IMG ] [ /IMG ] ), men knappast så mycket mer än en signatur med bara text att det gör någon skillnad.

Edit:

Får rätta mig själv här... Det tar lite mer processorkraft för IIS:en att behandla själva IMG-delen. Om alla användarna har en eller flera bilder i sin signatur så blir det säkert en mätbar skillnad på servern.

Men det ger samma ökning att t.ex. använda en eller flera smilies

Edited by - Bosco on 2002/11/19 14:43:47
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:39:57  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Vi har en fundering som ni får vara med på. Det börjar bli ganska mycket bilder, loggor etc i medlemmarnas egen avdelning längst ned i varje inlägg. Dole har t ex två bilder, en på ML-logga, en på en HD-åkare (no offence Dole, trevliga bilder båda), Robin har en radda med loggor, Ekman har en liten animerad sak....

Vårt bekymmer är egentligen 2 stycken.

1. Detta tar plats. Om man betänker inläggsfrekvens och multiplicerar det med någon månad så blir den nödvändiga kapaciteten ganska stor. Om många skaffar sig små bilder som hänger med överallt så blir det snabbt väldigt mycket mer krävande.

2. Det ser inget vidare ut med alla loggor i olika storlekar som man måste scrolla förbi för att hitta någon text med det egentliga inlägget i.....

Vad tycker ni?
Får vi sanera/göra nya riktlinjer?
Hur skall de i så fall de se ut?

mvh

Okej jag har gjort bilderna i samma stolek. Och komprimerat dem ännu mer. Så nu tar de tar samnlagt 14kb.

Och jag tycker att det är kul med bilderna men att det kan vara bra att de är i samma stolek.Ska man ha en regel kan det ju vara en max stolek på bilderna.
Jag var ju en av de som startade den här lavinen när jag lade in Martin-logan loggan. Det har ju givetvis varit folk före mig som laggt in gif,jpeg bilder bla moderatorerna
Mvh dole

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:41:59  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
KC, ja för mig e det ett enkelt sätt att säga vad jag har för grejjer tex.. kanske...
Go to Top of Page

hififredrik
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:46:06  Show Profile Send hififredrik a Private Message
Chenna!

Ville bara påpeka detta att jag helt klart tycker att man borde få använda sig av lite bilder och signaturer, men det borde som sagt finnas begränsningar.

Ett forum som jag tycker fungerar väldigt bra är forum.sweclockers.com Men kan skriva sig en liten signatur och ha sin lilla avatar. Tror att signaturen är begränsad till 3 rader i "stlk 2" och avataren 60*60 pxls.

Mvh
Fredrik

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:47:06  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Fredrik, e du osså inne på Sweclockers??=)
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:47:22  Show Profile Send dole a Private Message
Det vore isåfall bättre att max begränsa bilder som kan läggas in i inläggen,och använda sig av det som är i foto albumet max 65kb/bild.
Där skulle den största platsen skapas.
Våra små gif:ar tilldsammans är bara en bråkdel av vad de kan vara bara med en bild.
Mvh dole

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Edited by - dole on 2002/11/19 14:48:14
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:50:58  Show Profile Send jesper a Private Message
Jag tycker det är OK med signaturer med loggos så länge de inte är animerade eller högre än säg 4 rader ungefär. Animerade gif:ar i signaturer kan ni väl förbjuda dock? SNÄLLA! Otroligt störande!
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:51:13  Show Profile Send Bosco a Private Message
dole:

Om syftet är att minska skenande resurskrav så ska vi inte länka våra bilder till fotoalbumet.
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:53:32  Show Profile Send Bosco a Private Message
quote:
Originally posted by jesper

Animerade gif:ar i signaturer kan ni väl förbjuda dock? SNÄLLA! Otroligt störande!

Var det inte en moderator (Pjotre tror jag) som hade en riktigt hemsk sak tidigare?
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:55:12  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Bosco

dole:

Om syftet är att minska skenande resurskrav så ska vi inte länka våra bilder till fotoalbumet.

Tror inte att 14kb för 2 bilder är ett problem för resursen.
Har ingen egen hemsida därför har jag valt att göra så.
Dessutom är det en max begränsning på photo album till 65kb/bild
Och då är inte 14kb för 2 bilder något stort resursproblem.
mvh dole

Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:00:38  Show Profile Send Bosco a Private Message
Jag tror inte det finns något problem med resurserna idag, men det var ändå den orsaken sladd angav. De tänker på framtiden, och det gör de rätt i.
Go to Top of Page

Michael Dupé
Member

154 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:04:46  Show Profile Send Michael Dupé a Private Message
quote:

Jag tror inte det finns något problem med resurserna idag, men det var ändå den orsaken sladd angav. De tänker på framtiden, och det gör de rätt i.

Beräkna en max storlek (kb) i förhållande till server kapaciteten, och låt alla gå efter den. Alla medelanden raderas väl efter ett visst antal veckor eller månader?
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:06:59  Show Profile Send Bosco a Private Message
Om meddelanden sparas eller inte är ej relevant. Problem kan uppstå om det är många samtidiga besökare som vill åt sidan, oavsett hur många meddelanden det finns.

(Finns det inga meddelanden är det klart att allt går jättesnabbt )

Edited by - Bosco on 2002/11/19 15:12:15
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:10:09  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag förstår om folk vill ha loggor.. så länge servern klarar det så tycker jag det är ok. Jobbigt för dem med modem dock... svår linje det där.

Go to Top of Page

Michael Dupé
Member

154 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:10:42  Show Profile Send Michael Dupé a Private Message
quote:

Om meddelanden sparas eller inte är ej relevant. Problem kan uppstå om det är många samtidiga besökare som vill åt sidan, oavsett hur många meddelanden det finns.

Jag har aldrig märkt några problem, är det folk med modem som har eller kan komma att ha problem med hastigheten?
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:15:10  Show Profile Send Bosco a Private Message
Om servern får problem så får alla problem

För modemanvändare är det väl mest otyget med att behöva ladda bilder i onödan. Men som sagts tidigare, dessa bilder cachas, och behöver bara laddas en gång (om inte de som gjort forumet stänger av cache vill säga, det är inte omöjligt).

Edited by - Bosco on 2002/11/19 15:15:23
Go to Top of Page

Davidlyd
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:16:48  Show Profile Send Davidlyd a Private Message
Hei, Sladd.

Jeg er 100% enig! Det er veldig slitsomt å lese innlegg på dette forumet. Selv forstår jeg ikke vitsen med å ha 4-5 bilder under hvert eneste innlegg..

Fjern mulighetene for å kunne legge det inn.

Til alle dere bilde-fantaster: er det ikke nok for dere å ha en link til bildene deres inne på "user profile" ?
Syns dere det er så gøy med bilder, så join heller www.pictures.com....

Ec aw120dmb, EC-3, Cayin A8, Dynaudio Audience 82, Denon dvd-1000, Denon tu1500rd, Kimber 4TC, Isoda electric og Infinite Resolution.Vibrapod under HT, Tema Isolator under elektronikk. - Lyd er livet!

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:18:51  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Vi har en fundering som ni får vara med på. Det börjar bli ganska mycket bilder, loggor etc i medlemmarnas egen avdelning längst ned i varje inlägg. Dole har t ex två bilder, en på ML-logga, en på en HD-åkare (no offence Dole, trevliga bilder båda), Robin har en radda med loggor, Ekman har en liten animerad sak....

Ps H-D åkaren är jag själv det var det som var kul.
Narcisist som man ärDs

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:19:17  Show Profile Send ekman a Private Message
jag tycker inte bilderna är något problem alls så länge dom är hyfsat små det är ju bra att kunna göra sina inlägg lite personliga också vore tråkigare annars =) men om det är jättetungt för servern osv så får vi ju självklart ta bort dom
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:25:19  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag är stenhårt FÖR loggor !!

Tycker att det ger forumet ett bra lyft faktiskt.....

Nu så sitter jag på 10mbit så kanske dom inte drabbar mig så mycket. iofs så kanske man skulle kunna begränsa loggorna i storlek ??

skall se hur mycket jag kan få ner min logga =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:26:22  Show Profile Send AA a Private Message
Vore bättre om man inte hade bilder/logotyper. Det är ju trots allt ljud det handlar om...

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:29:37  Show Profile Send Bosco a Private Message
Jag gjorde allt för att min signatur inte skulla vara för iögonfallande. Men det kanske fick motsatt effekt?

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000