HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Om loggor, reklam, ordspråk, bilder etc på forumet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/19 :  13:45:35  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Vi har en fundering som ni får vara med på. Det börjar bli ganska mycket bilder, loggor etc i medlemmarnas egen avdelning längst ned i varje inlägg. Dole har t ex två bilder, en på ML-logga, en på en HD-åkare (no offence Dole, trevliga bilder båda), Robin har en radda med loggor, Ekman har en liten animerad sak....

Vårt bekymmer är egentligen 2 stycken.

1. Detta tar plats. Om man betänker inläggsfrekvens och multiplicerar det med någon månad så blir den nödvändiga kapaciteten ganska stor. Om många skaffar sig små bilder som hänger med överallt så blir det snabbt väldigt mycket mer krävande.

2. Det ser inget vidare ut med alla loggor i olika storlekar som man måste scrolla förbi för att hitta någon text med det egentliga inlägget i.....

Vad tycker ni?
Får vi sanera/göra nya riktlinjer?
Hur skall de i så fall de se ut?

mvh

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/19 :  13:50:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag tycker loggorna ger en personlig stämpel på forumet. Utan dem, hade det sett mer strikt ut, alltså inte lika roligt (enligt mig). Jag vill gärna ha allas loggor kvar.

Fast får ni stora hårdvaru problem med dessa kan vi ju minska ner det till en bild per man i loggan. Eller om det är riktigt illa, ta bort dem (men då känns det i hjärtat) .

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/19 :  13:53:19  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag stör mig inte så mycket. Ibland blir det lite svårläst bara. Man kan ju ha en storleksbegränsning i pixlar*pixlar eller kb. Går det att 'förbjuda' bilder i signaturen?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2002/11/19 :  13:53:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Personligen är jag inte så förtjust av dessa, men jag kan föstå att andra vill ha dem. Kan en liten logga per användare vara en bra kompromiss?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/11/19 :  13:53:38  Show Profile Send linkan a Private Message
Går det inte att ta bort loggorna i alla inlägg efter det första man gör i en topic?
Det skulle dra ned mängden avsevärt.

Linkan

Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:01:08  Show Profile Send Bosco a Private Message
Varje användare kan i sin profil ställa in om man vill se andras signaturer (och sin egen).

En funktion som man lätt missar kanske, "View Signatures
in Posts", heter den.

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:01:57  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Vi har en fundering som ni får vara med på. Det börjar bli ganska mycket bilder, loggor etc i medlemmarnas egen avdelning längst ned i varje inlägg. Dole har t ex två bilder, en på ML-logga, en på en HD-åkare (no offence Dole, trevliga bilder båda), Robin har en radda med loggor, Ekman har en liten animerad sak....

Vårt bekymmer är egentligen 2 stycken.

1. Detta tar plats. Om man betänker inläggsfrekvens och multiplicerar det med någon månad så blir den nödvändiga kapaciteten ganska stor. Om många skaffar sig små bilder som hänger med överallt så blir det snabbt väldigt mycket mer krävande.

2. Det ser inget vidare ut med alla loggor i olika storlekar som man måste scrolla förbi för att hitta någon text med det egentliga inlägget i.....

Vad tycker ni?
Får vi sanera/göra nya riktlinjer?
Hur skall de i så fall de se ut?

mvh

Jag tycker att vi av utrymmesskäl lika väl kan skippa bilder på loggor,men bilderna på anläggningarna är å andra sidan alltid mycket trevliga. För det vore ju tråkigt om forumet måste ta betalt för medlemskap.

Smilies tar väl inte denna plats får jag hoppas?MvhKristofer
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:02:48  Show Profile Send Bosco a Private Message
Man behöver ju inte alltid visa sin signatur heller som synes.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:03:01  Show Profile Send markku a Private Message
Ni skulle ha sett hur jävlig förvirrande det såg ut på holländsk hififorum med alla animerade giffer och det hela.

More Signal, Less Noise

... och ingen tänker på, vilken belastning alla länkade logoer åstadkommer på producenternas servere?

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:05:15  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
hmm, jag vet att de blev lite stora men de är ju mindre nu, jag, eller snare X-ray minskade dem åt mig så de tar inte så väääldigt stor plats längre, dessutom, om nån har invändningar(gäller även moderatorerna) så är det väl bättre att ta det i ett pm än å göra en tråd om det.
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:08:28  Show Profile Send dali a Private Message
Bort med loggorna, det blir bara grötigt och svårt att läsa. Alternativt inför en maxstorlek (i pixlar och kB) på bilderna.

Det mesta är ändå reklam, som jag betvivlar att Hififorum.nu får betalt för att visa ...

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:09:31  Show Profile Send ekman a Private Message
vad är det för fel i att ta diskussionen med alla i en tråd är ju smartare än att skicka pm till alla som har loggor
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:10:37  Show Profile Send Bosco a Private Message
Jag tycker inte filstorleken är nåt större problem, eftersom bilderna cachas. Däremot får man göra en avvägning mot läsbarheten.

Å andra sidan... har man läst forumet ett tag så blir (för mig iaf) signaturen kännetecknet på vem det är, jag läser sällan namnet till vänster längre
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:12:38  Show Profile Send Bosco a Private Message
dali: Som sagt, det finns en funktion i din profil som du kan ställa så att du aldrig behöver se medlemmarnas signaturer.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:12:55  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Min åsikt är att om det är mer signatur än text så är det nåt fel... det fanns i Internets barndom en riktlinje som sa att en mailsignatur bör inte vara mer än 4 rader och bilder var förbjudna helt. Idag har vi en helt annan bandbredd och serverkapacitet men jag tycker ändå att det ligger nåt i det. Ibland får man leta efter texten bland annat "junk".

Likaså tycker jag att man ska tänka sig för när man citerar ett inlägg. Jag ser ingen anledning att ta med en lång text med bilder och allt bara för att under skriva exvis "Bra sagt!"

[gnällspik mode off]

/P

Edited by - Per Berger on 2002/11/19 14:13:22
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:13:56  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Sladd och Mikael2!
Hemmavid sitter jag med ett 56k-modem. Främst är det som användare som jag upplever att nedladdningstiderna nu har blivit osedvanligt snudd på alldeles för långa.

Hemmavid upplever jag egentligen mest problem med reklambannern. Den laddas in varje gång man byter tråd, vilket gör det segt. Går det att göra så att den endast laddas in en gång när man går in på sidan för första gången?

Hälsningar Johan

Glömde detta:
Edit: Ta därför gärna bort bilder på folks signaturer.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2002/11/19 14:15:38
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:15:43  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
diskussionen borde väll ligga i delen hur många RADER en logga får ta, tex 2 eller 3, blir ju inte mer än om man skulle ha text...
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:16:24  Show Profile Send dali a Private Message
Bosco: Tar den funktionen bara bort loggorna? I så fall är den intressant. Fimpar den hela signaturen för alla är det mindre bra. Det kan trots allt finns en del information i signaturerna som man inte vill missa bara för att slippa bilderna. T ex att en person jobbar för ett visst företag i branschen. Eller inte.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:17:35  Show Profile Send Bosco a Private Message
Den tar tyvärr bort hela signaturen.

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:18:03  Show Profile Send dali a Private Message
Robin: problemet med bilderna är att loggorna lätt kan blandas ihop med knappar/ikoner och gör att sidan uppfattas som grötig och ostrukturerad. Inte så användarvänligt, m a o.

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:18:19  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
knoppen, men dooh, jag har också modem!

men har man en gång laddat hem bilden/loggan så finns den ALLTID kvar, dvs du laddar INTE hem den igen å därav tar ingen bandbredd från modemet..
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:22:37  Show Profile Send Qvist a Private Message
Tycker det enbart borde vara en kort men liten kaxig text som en del har.
Det säger mycket mer och tar mycket lite plats.

Mvh
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:22:52  Show Profile Send j.persson a Private Message
Jag föredrar inga loggor och bilder i själva inläggen. Tycker att det ger ett klottrigt intryck - inte bra! Möjligtvis kan man tänka sig en liten bild i marginalen till vänster om texten. Fast helst ingen bild alls.

Jag tycker det är irriterande att behöva scrolla förbi alla loggor. Jag vill läsa inläggen, inte titta på bilder.

Många tycker säkert jag är torr och tråkig, men det är min åsikt!

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:26:41  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Jonas persson, sett till antal rader så e inte min signatur längre än din, nämligen två rader..
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:27:30  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Testade med att slå av "visa signatur" och inläggen blev mycket mer lättlästa!

...tycker jag...

/P
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:28:25  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
jeje, mkt att lägga ned tid på föv, men men..
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000