Author |
Topic |
|
Tifosi
Member
425 Posts |
Posted - 2006/11/16 : 21:07:31
|
Hejsan. Hade tänkt att förbättra strömförsörjningen till phonoboxen. Jag skruvade isär boxen idag och blev ganska förvånad hur enkel strömförsörjningen är. Väggbulan lämnar 16VAC. I boxen är sedan ena tåten jordad och den andra går till 2 dioder, en till var kanal. Sen en konding på var kanal. Lite väl simpelt va. Så jag hade tänkt att bygga en extern nätdel med väl tilltagna kondingar, regulatorer och hela tjofräsen.
Att börja med hittade jag en toroidaltrafo som jag hoppades att den skulle funka. Den har 2 primärlindningar på 110V och 2 sekundära på 10V. Jag tänkt lite fort att om man seriekopplar lindningarna så borde man ju kunna stoppa in 230V och få ut ca 21V. Dock fick jag ut 50V och 66V när jag testade att koppla lite. Varmt blev det också. Tänker jag helt fel vad gäller trafon?
/Ola |
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/11/16 : 23:51:50
|
Att använda en 230v-transformator är ju att föredra,kostar en femti-lapp på Kjell&Co. Det där med att lägga ihop lindningar ska du vara försiktig med,om du inte är säker på vad det är du gör. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 06:37:44
|
Det är klart att den går att använda om man kopplar de två primärlindningarna i serie. Av värmen och spänningarna att dömma gjorde du nog inte det. När man har två primärlindningar är det viktigt hur det kopplas. Har du en ritning på transformatorn?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 07:54:14
|
quote: Väggbulan lämnar 16VAC. I boxen är sedan ena tåten jordad och den andra går till 2 dioder, en till var kanal. Sen en konding på var kanal.
Det där låter som voltdubbling. Är du verkligen säker på att det är en till var kanal? Det är väl dessutom +/- spänningsförsörjning så dioderna går åt var sitt håll skulle jag tro. Finns det regulatorer efter kondingarna? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
stargazer
Member
445 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 09:20:59
|
Tror att micke76 en gång i tiden moddade sin Project RIAA (han kör dock CJ nuförtiden) på liknande sätt. Slå honom ett PM vetja.
|
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 11:39:16
|
slöseri med tid...bättre att ta ett steg upp i kretskvalitet i stället, om du nu inte njuter av att bygga grejer, sen kan man ju modda kretsen i den också om man vill
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Tifosi
Member
425 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 13:52:37
|
Jag har nog varit helt ute å cyklat.;-) Jag är ganska säker på att jag kopplat rätt med trafon men jag lägger dock ner den idén. Vad gäller kretskortet i boxen så är det nog som Bernt säger. Det finns 2 komponenter som jag trodde var trissor som nog kan vara regulatorer. De heter MC78L15ACP. OP-kretsarna matas med +-15V. De "stora" kondingarna ligger före regultorerna. Borde det inte va bättre att ha dem efter. Fast det kanske bara spelar roll i kraftigare förstärkare som drar lite ström.
Nu när jag ändå har haft isär boxen så måste jag ju byta ut nått. Jag måste ju ändå ta fram lödkolven för att få ihop den. ska jag kanske nöja mig med att byta ut de "stora" kondingarna. De är på 470uF nu. Jag har ett par på 1000uF som kan passa. Helvågslikriktning gör väl ingen större nytta när det finns regulatorer.
Har ni några andra tips?
Alternativet att skaffa nått bättre finns inte just nu då jag är arbetslös. Om jag skall förbättra min vinylrigg så är det ny PU eller nål först. Och förståss försöka få PUn ordentligt justerad. Det låter inte speciellt roligt som det gör nu. Det fräser en hel del. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 15:26:53
|
Finessen med det där är att det är det absolut enklaste sättet att få +/- matning från en väggbula.
Att byta från 470uF till 1000uF gör nog ingen skada men troligen inga mirakler heller. Efter regulatorerna ska du ha BRA kondingar, inte stora mängder. "BRA" betyder foliekondingar.
7815 som är en positiv 15V regulator brukar kompletteras med en 7915 för minus 15V. Du skulle kunna byta till bättre regulatorer, t.ex LM317 och LM337, men dessa har annan benkonfiguration.
Man kan byta till bättre opampar också, plus att man kan koppla av dem bättre mot jord om det inte är bra gjort redan.
Frågan är hur mycket jobb man vill lägga ner. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 15:28:35
|
Arbetslös? Det är du inte länge till, har du inte hört att vi har en ny regering? Ut och passa barn, städa toaletter på Östermalm för tusan! ;-) Du kan även byta ut opamparna på den, elyten på ingången är ju inte en höjdare heller. Finns ett dok ute på nätet med vad man kan göra med Phonoboxen. De stora kondingnarna skall vara före 7815. Kolla databladet för dom, efter den kommer normalt en liten tantal. Däremot kan du ju koppla av de stora med en 0,1uF keramisk 50V eller nå't. Goda nyheter: hittade ett par doks med info, PM:a mig med din mailadress så skickar jag dom. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2006/11/17 15:51:16 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
|
Tifosi
Member
425 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 16:16:16
|
Tack för länken. Där ska jag nog kunna hitta nått att göra. Vill ju göra nått iaf. men inte allt för mycket. Vill ju inte ha sönder den. ;-)
|
|
|
Tifosi
Member
425 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 16:19:23
|
Vart köper man komponenter? Finns det andra ställen eller är det elfa som gäller? |
|
|
Tifosi
Member
425 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 17:54:06
|
Tittade lite på de regulatorer som Bernt nämde men de behöver ju ytterligare komponenter för justering så dom får nog vänta. Om jag nu ska beställa från elfa, vilka kondingar är då att rekomendera. Vad kan va en bra ersättare för OPn som heter TL061? Det finns även en annan krets som heter 4580D JRC 2101G. Vad gör den och ska jag byta den med? Hittade den inte på elfa. |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 18:17:54
|
Ärligt talat gör nog nya opampar och bättre komponenter mer nytta är att skrämma upp nätdelen. TL061 är inte viktig för ljudet, JRC 2101 är en dubbel opamp som man kan byta mot något lågbrusigt, tex OPA2277 eller nå't. Kondingen på ingången (C1) mot en polyester runt 1uF kanske? |
|
|
Tifosi
Member
425 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 10:22:45
|
När ni säger bra kondingar exakt vilka menar ni då? Vilken serie som elfa har ska jag beställa ur. Samt vilka kondingar ska jag byta? Schemma finns i pdfen. http://www.angelfire.com/az3/dimitri/images/phonobox.pdf
Där finns även förslag å ändringar i design som jag tänkte testa för motstånd har jag. |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 12:12:10
|
C1 definitivt, byt mot en MKS med lämpligt benavstånd, är inte C7 i signalvägen också? Samma där i så fall. Ser några äckliga keramikkondigar också, om dom är inblandade i signalen på något sätt kan man byta dom också, silver mica kanske, eller små plastfilm... |
|
|
Tifosi
Member
425 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 15:44:16
|
Så där, nu är första ingreppet klart. Jag är ganska nöjd. Den funkar fortfarande!! Det brummar, surrar och brusar en del men jag vet inte om det är mer eller mindre än innan. Det jag gjort är: Bytt ut kondingarna i strömförsörjningen till 1000uF. Bytt ut R12 till 1,5kOhm. Ska rätta till en RIAA tidskonstant. Kopplat R9 till jord. Blir då ett rumble-filter. Annars skulle den tas bort helt.
Ska lägga en beställning hos elfa innan helgen är slut.
Vilka är de äckliga keramikkondingarna? Hur är det nu med olika kondingar? En del är ju märkta + och -, andra inte. C1 är ju en elektrolyt medans MKS inte är det. Hur funkar det då? |
|
|
Tifosi
Member
425 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 16:26:23
|
Har just läst igenom tråden på diyaudio forumet. Nu blev man ju ännu mer snurrig. Kanske skulle ta och koppla tillbaka R9 igen. |
|
|
|
Topic |
|