HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Power Follower - Andrea C.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/11/16 :  18:59:53  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Någon som har byggt denna "power follower" ?

http://www.audiodesignguide.com/PowerFollower/index.html

Satte ihop en kanal idag, då jag hade ett antal MosFetar som låg och väntade på lämpligt projekt i verkstaden.

Byggd enligt schemat på sidan, men med IRFP450 istället för IRFP150 och 470uF (i.s.f. 220uF) vid den virtuella jorden.

Tycker den beter sig lite konstigt!

1. Kör med en 24V/300VA trafo. Spänningen stiger långsamt vid start från 0V och upp till ~27V efter ca. 3-4minuter - normalt??

2. Får bara ut ~7W i 8 Ohm vid 27V DC och 2.1A - borde väl få ut några watt till ?

Var tvungen att sätta 47 Ohm i serie till jord på ingången för att få både positivt och negativt 'voltageswing'.
Använder min BOZ som försteg!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/11/16 :  19:13:49  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hmmm..jo..."Levande" har väl byggt en sådan har jag för mig...

Edit: Om han nu bara kan slita sig från "moddandet" av sina högtalare

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/11/16 19:15:50
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/11/16 :  19:42:54  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag har lek tlite med den där kretsen , har ochså haft Levandes förstärkare här på lite service för ett tag sedan.

Att spänningen stiger från 0v och upp är helt normat, det är en del av poängen med kapasitansmultiplikatorn.
Men 7 watt låter lite , det dubbla är nog vad den skall ge.
Låter lite konstigt att du bara får utt halva vågen ..
Är biasen rätt ställd ? kolla så du har ca halva matningen över strömkällan och resten över den "övre" trissan.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2006/11/16 20:09:23
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/11/16 :  19:53:03  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Lord: Ok - ang. multiplikatorn, tyckte bara det tog lite väl lång tid!

Körde du enligt schemat ?

Vad för spänning fick du - effekt?

[Edit] : -Jepp, 13.5V på "utgången" !

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2006/11/16 20:00:21
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/11/16 :  20:02:48  Show Profile Send Lord a Private Message
Har för mig att den tar ca 1min på sig att nå max spänning .
Det var väll inte kondingen i gate kretsen på c-multin du bytt till 470µ ?
Det mesta är enligt schemat förutom några kondensatorvärden.
sen sitter det inte någrta zenerdioder på den över trissan , jag kan starkt rekomendera dessa !!
annars är det lätt att blåsa trissan

Min anläggning
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/11/16 :  20:13:39  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
- Jo, körde med 470uF rakt av, då jag bara hade 220uF radiella kondingar modell STORA !

Zenerdioder back-to-back, sitter på plats!

Hjälper ju dock inte så mycket när den ändå inte går rent!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2006/11/16 :  21:20:15  Show Profile Send Fuling a Private Message
27VDC in på kretsen känns lite lågt om man suktar efter max uteffekt.
Det dyker alltid upp förluster här och var som man lätt glömmer bort då man gör snabba beräkningar av den förväntade uteffekten, 27V matningsspänning är alltså inte lika med 27Vp-p ut.

Som Lord säger ska du kolla så att förspänningen är rätt inställd, annars tappar du spänningssving och därmed uteffekt direkt.
Självklart är det bäst att kolla med oscilloskop så att den klipper symmetriskt, annars är halva matningsspänningen ett bra riktvärde.

Kan bara nämna nåt kort om valet av Mosfet också: I stort sett vilken typ som helst funkar i en så här enkel krets, men det finns ljudmässiga fördelar i att välja en sort som tål relativt låg spänning och därmed har låg ingångskapacitans.
Det är inte hela världen och man kan kompensera en del för kapacitansen genom att ha ett bra drivsteg, men siktar du högt så kan det ev. vara på sin plats att byta till IRFP140 eller liknande.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/11/16 :  22:01:07  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Fuling: Har ett gäng 24V/300VA trafos, därav detta spänningsval!

Trissorna IRFP450, Ciss 2000pF, Pdiss 190W, fanns på hyllan - därav detta val!

Spänningen på utgången är,justerad till halva matningsspänningen.

Justerar in steget med signalgenerator och scope !

Vidare klipper steget "inte snyggt", så någonting står inte rätt till!

Har byggt en "power follower" med 6st BUZ71A och en likadan trissa på ingången som spänningsförstärkare - och den funkar klockrent!
Snygga kurvformar och klipper snyggt och symetriskt!?
Dock har jag ingen "virtuell jord" på denna - kanske orsaken till strulet!?

/R

- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2006/11/16 22:51:41
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/11/16 :  22:46:53  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
quote:

Lord/jag kan starkt rekomendera dessa dioder !!
annars är det lätt att blåsa trissan
quote:

Vi lekte lite med Lords rör plankstek (Nyaste försteg) och Lord är ju van vid fin rörelektronik som håller lite bättre.
Han skulle bara koppla in sitt försteg till nämnda slutsteg och hans försteg var ju påslaget och det tyckte inte ena slutstegs trissan om, så han fick "glatt" motera dit två nya

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/11/16 22:53:07
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2006/11/16 :  23:50:24  Show Profile Send Fuling a Private Message
McGyver: Jodå, jag förstår att du har byggt at det du har hemma och det är helt rätt! Jag har snart byggt tre hela anläggningar av saker jag hittat i skrotlådan:)
Att spänningen är lite låg är ingen fara så länge uteffekten räcker till attd riva dina högtalare, men om kylarna klarar så höj gärna tomgångsströmmen lite. Hög tomgångsström är ett universalknep för att förbättra ljudet i klass A-steg, men det kräver sin man av kylare och nätdel förstås.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2006/11/17 :  03:18:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Enligt uträkningarna i "min" tråd SEWA ska du vara glad om du får ut 7w,jag får ut ca 4,5w..
Schemat ser ju nästa ut som Sewan,konstigt med signal jord på den possitiva sidan,är det tack vare/på grund av halva spänningen det funkar?
Kan du inte prova signal jorden på JORD då,se om det blir annorulnda.
Och omkoplare mellan hög/låg bias har dom oxå..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/11/17 :  10:03:32  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Ryssen: Signal-jord är redan kopplat till jord!

Detta är grejen med "Virtual Battery Operation".

Steget är knäpptyst, så det fungerar ju på den punkten men något annat är fel!

Bytte ut IRFP450-trissorna (450V) igår mot BUZ71A (50V) men tyvärr exakt samma beteende!

Måste ha ett motstånd på 47-100 Ohm mot jord för att få ett positivt spänningssving ut och det ger bara 7-8W !?

Har kollat kopplingarna flera ggr och jag kan inte hitta några fel!

Blir väl till att återgå till "vanlig jord"....

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2006/11/17 :  11:39:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag tog mig en titt på schemat och fick syn på ett par saker som jag har synpunkter på: 220uF (i ditt fall 470uF) efter kapacitansmultiplikatorn känns väldigt snålt, jag hade öka på till det tiodubbla och parallellkopplat med en stor plastfilmare.
Vill du öka matningsspänningen lite så bygla över 1k-motståndet i spänningsdelaren på ingången till c-multiplikatorn, det bör ge 2-3V extra på utgången.

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/11/17 :  13:19:01  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
Jag tog mig en titt på schemat och fick syn på ett par saker som jag har synpunkter på: 220uF (i ditt fall 470uF) efter kapacitansmultiplikatorn känns väldigt snålt,

Enligt Andrea C. så har han simulerat fram dessa värden, och då strömmen är konstant, skall det inte behövas ett större värde här!

Spänning och ström har jag och märker inget "svaj" i spänningsmatningen när jag överstyr steget.

Jag har gett upp kopplingen, och kommer att köra vidare på min "egen" variant istället! (7 x BUZ71A, 35V DC, 2.5A per kanal)

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2006/11/17 :  18:54:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
och det ger bara 7-8W !?

Förstår inte hur du menar du ska få mer effekt,om du orkar får du förklara.
quote:
och kommer att köra vidare på min "egen" variant istället!

Visa schema..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/11/17 :  20:17:02  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Ryssen:

Här är schemat på "min" koppling med BUZ71A

Med 30V och 1.4A har jag 10W ut med snygg kurvform.

Således ville jag ha några watt till med 27V / 2.2A på Andrea C's Power Follower !

[Edit] Kör med dubbla/trippla MosFetar som Q2 & Q3 !

/R

- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2006/11/17 20:20:35
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/11/17 :  22:04:31  Show Profile Send Lord a Private Message
Stiligt , det är ju i grunden samma koppling så att 3 ynka volt skall ge 3-4watt mer låter otroligt .
Så det måste vara nå knas med din power follower.
Det är väll inte så att ditt försteg som inte orkar att driva den ??
Prova att anväda drivsteget från "din" variant o se om det blir nå skillnad.

En sak som du helt klart skall prova på din variant är att får till dc koppling mellan stegen , det kan nog ge ett litet lyft.

Min anläggning
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/11/17 :  22:12:34  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Lord: Ja, 3V skall inte göra sådan skillnad - och i det här fallet, så bör ju bias-strömmen vara det som begränsar effekten!

Har drivit med signalgenerator, via pad och utan + med min BOZ och samma resultat!?

Well, well - bygger vidare på BUZ71A-varianten istället!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2006/11/17 :  23:57:16  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag håller med om att DC-koppling vore värt att prova i den kretsen.
Gärna med lite extra matningsspänning till drivsteget, t.ex. 10V mer än till slutsteget, för att få ut mesta möjliga linjära sving.
Ser fint ut!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000