Author |
Topic |
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2006/11/15 : 23:26:07
|
Hej!
En arbetskompis har haft myror bosatta i sin phillips dvd spelare. Det är en dvd brännare med hårddisk och hela klabbet. Saken är den att allt fungerar utom dvd läsaren. Det var där myrorna bodde. Fråga mig inte hur dom kom in och det vet inte arbetskamraten heller
Det syns att det har varit spår från småkryp från dvd-läsaren.
Saken är den att det faktiskt är en vanligt dvd-rw läsare som lika gärna kunnat sitta i en dator. Den har den typiska "data" strömingången, ide kabel och även ljudkontakten är den samma. Frågan är nu om man helt enkelt kan köpa en dvd-rw spelare från dataaffären och ersätta?
Varför jag frågar är om det skulle vara så att tillverkare som exemeplvis philips lägger in nån "krets" så bara deras egna dvd läsare fungerar? Eller är det bara att tuta och köra med en ny? Arbetskamraten säger at spelaren inte startar utan dvd-läsaren inkopplad.
Tack på förhand!
Mvh Johan |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/11/15 : 23:44:03
|
Jag hade genast testat med en dvd/cd-rom,om det var tillgängligt! Har du ingen dvd i datorn?
Tror inte det behöver vara dvd-rw för att den ska gå igång,jag hittade en dvd vid namn "Monyca" som i princip innehöll en dvd-rom mied tillhörande IDE-kabel och hdd-strömkabel
Jag hade tatt ut min egen och tryckt i,testat och sett om det hade gått som jag tänkt. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/11/15 : 23:45:18
|
Var f*n hade han förvarat apparaten,förresten...? Förrådet eller altanen tillochmed,kanske? |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2006/11/16 : 09:02:47
|
Mc Square: Vardagsrummet INte ett språ från dom.. förens dvd spelaren började krångla och han först tog bort lite myror under dvdn... När han öppnade locket var det redan försent... Undrar bara vad de levt av eller om de nattetid besökte nått matställe...
Tack Mc Square. Ska se om jag kan plocka ut dvd:spelaren från datorn... |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2006/11/16 : 14:24:29
|
dom kanske bara var sugna på någon schysst rulle!
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 16:37:08
|
Jag kan redan säga nu att det funkar prefekt att byta mot data dvd-rw för 395,- Vad det skulle kosta att reparera/byta dvd-enhet hos Philips auktoriserade verkstad vill man inte veta Tur man är lite händig trots allt...
EDIT: Jag provade naturligtvis innan som du rekommenderade Mc Square! Tack åter igen! |
Edited by - datar on 2006/11/17 16:37:48 |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 17:37:27
|
Glad att jag kunde hjälpa till.
Om jag vore du,skulle jag isolera den där apparaten ganska bra,med bitumen eller häftmassa,eller nåt dylikt. Den hade nog blivit lite tystare då oxå,bitumen är kraftigt resonansdämpande. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 19:01:24
|
Byggsilicon eller våtrumsilicon är att rekomendera i alla hålrum i drivverket och chassiet,samt då bitumen som föreslagits. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 22:02:21
|
Man ska inte köpa dvd-spelare på Myrorna! |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|