HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 koppling?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/14 :  16:13:30  Show Profile Send dwain a Private Message
Har några bredbandare 3 tums proaudio av-300 tror jag de heter tänkte använda dessa i ett par hemmabiofrontar som ska vara ganska små har ett par lådor byggda i mdf tänke nu att jag skulle sätta ihop sakerna tanken var att ha en diskant som komplement i toppen då jag upplever bredbandarna lite klena där diskan ska jag beställa från hifikit nu direkt får se vad det blir en billig liten iallafall. Ska köra 6 bredbandare i varje låda vad är en vettig delningsfrekvens på dessa? Kan man bara tuta å köra å dela lite hejvilt? tänkte försöka dela lite högre upp i registret. lutar åt en Motorola A 238 då den e billig som snus hehe å det ska bara vara frontar te min hemmabioanläggning så ljudmässigt behöver det inte var highend det har jag mina luna au till

Edited by - dwain on 2006/11/16 22:59:54

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2006/11/14 :  16:54:49  Show Profile Send kyan a Private Message
Brukar det inte stå en rek. delningsfrekvens på elementet? Du kan ju prova att bara sätta en kondensator tillsamans med diskanten. Det ger ju Högpass 6db/oktav. Vilken kapacitans du se i en tabell eller räkna fram. Jag skulle nog välja en frekvens strax under där dina bredbandare förjar falla av.

Om det inte blir bra måste du kanske ha ett mer avancerat filter med kanske lågpass och brantare delning. Men det innebär ju inte bara fördelar. Mer problem med fasfel osv.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/14 :  17:46:50  Show Profile Send dwain a Private Message
Har fastnat för motorola diskanten då den passar bra i lådan någon som har en ide vad som behövs för komponenter om jag ska dela denna diskant vid ca 6000hz. Hittade inget bra program te å räkna filter vore gött med lite hjälp det ska vara ett enkelt filter sedan kommer jag dämpa med motstånd i den mån det behövs i efterhand. Kommer nog inte dela bredbandarna då de är så många i antalet å diskanten har hög verkningsgrad tror jag det räcker med endast delning av diskant å låta bredbanden spela fullt ut.

Märkeffekt: 300 W
Frekvensomfång: 4000 - 40000 Hz
Distorsion vid 105 dB: Mindre än 1%
Känslighet (1m, 1W): 95 dB
Vikt: 0.014 Kg
Monteringssätt: Framifrån
Monteringshål (mm): Ø 44
Yttermått (mm): 51x51
Djup (mm): 15
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2006/11/14 :  18:23:00  Show Profile Send kyan a Private Message
En kondensator på 6,7uF i serie med diskanten borde väl bli bra... 4ohm last förutsätts. Halvera om du har 8ohm.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/14 :  19:13:33  Show Profile Send dwain a Private Message
satt just å funderade på vad det är för impedans på dessa diskanter har inte hittat någon info hittils men nu har jag ett riktmärke så det blir beställning av diskant å kondingar å lite motstånd. hittar ingen impedans på dessa så det blir en annan diskant ungefär likadana. Tack för hjälpen kyan
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2006/11/14 :  19:55:05  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message
Om du skall dela piezodiskanter skall du lägga ett motstånd parrallellt med diskanten, värdet på motståndet väljer du till samma som systemet i övrigt tex. 8ohm sen räknar man fram en seriekondensator för den valda impedansen.

Driver företaget Audiotec Nord AB
www.audiotecnord.se
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/14 :  20:27:48  Show Profile Send dwain a Private Message
blir en annan diskant hoppade piezodiskanten då min pappa sa att dessa kunde tendera å bli ganska vassa. det blir en sådan hära istället

Response TW 206
Typ: Diskant
Membrstorl (tum): 0.5
Membrantyp: Mylar
Impedans : 8 Ohm
Frekvensomfång : 3000-20000 Hz
Effekt: 70 W/6000 Hz
Känslighet: 90 dB/SPL
Resonansfrekvens: 3000 Hz
Rek. delningsfrek: >5000 Hz
Yttermått (mm): 60x60
Monthål (mm): Ø 49
Vikt: 0.08 kg
passade även på å köpa på mig diverse grejor från hifikit typ kondingar motstånd
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2006/11/14 :  21:47:06  Show Profile Send kyan a Private Message
Det var antagligen ett klokt val, min erfarenhet av piezodiskanter är att de låter lite kastrullock. Behöver ju såklart inte gälla alla. Man kan få ett mjukare ljud om man gör som deka_erik säger. Jag missade att diskanten var av piezo typ.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/16 :  23:01:24  Show Profile Send dwain a Private Message
finns det något som säger att man inte kan koppla en diskant med filter i detta fall en konding i serie med diskanten å sedan seriekoppla vidare till mina 8 ohms bredband utan filter?
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/17 :  00:08:18  Show Profile Send dwain a Private Message
en annan fråga hur fasen räknar man ut impedansen när man paralel kopplar 1 element som är på 8ohm å ett som är på 4ohm fattar ingenting provade å räkna ut efter kjellåcompanys tabell å fick det te ca 2,6ohm men när jag mätt med min multimeter så fick jag 3 ohm . ska nog sova nu verkar som mitt lilla projekt inte kommer å funka
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/11/17 :  13:51:31  Show Profile Send Larsen a Private Message
Ska du verkligen seriekoppla diskant och bas? Då inverkar ju kondingen på basarna också, så du lär knappast få annat än diskant? eller har jag missuppfattat vad du menar?

Om du ska använda 6st bredbandare i varje låda, hur har du tänkt koppla dom? Tänker på impedansen här.

En total impedans vid parallellkoppling får du genom att göra så här:
1/R1 + 1/R2 + 1/R3 osv = 1/Rx
I ditt fall blir det:
1/8 + 1/4 = 1/0.375 = 2.67 ohm
Vid parallellkoppling får du aldrig lika eller högre impedans än det element som har lägst impedans i kopplingen.
Det går även att kombinera serie- och parallellkopplingar när du har många element.

EDIT:
Hittade den här länken som kan förklara en del för dig:
http://www.drkrupp.se/hifi/inledning_parallell_serie_koppling.html
Finns en del nyttigt att läsa på http://www.drkrupp.se/hifi/index.html

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2006/11/17 13:58:10
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/17 :  13:58:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Du kan inte mäte impedans med hjälp av en multimeter, impedans är "växelströmsresistansen" som förutom det rent resiststiva motståndet ("likströmsresistansen" som en multimeter mäter) också har en reaktiv komponent som är frekvensberoende.
Det du mäter med multimetern har således inget att göra med elementens impedans. Man kan faktisk ha noll likströmsresistans och ändå jättehög impedans.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/17 :  15:11:44  Show Profile Send dwain a Private Message
tror jag har löst det som det ser ut nu så har jag kopplat 3 bredband i serie sedan har jag tagit diskanten å parralell kopplat det hela två seriestaplar på 24ohm å diskanten på 4ohm å det gör att jag får en impedans på strax under 4ohm i diskanten å runt 12ohm i basen tror jag. Men tänkte ja skulle koppla 2 bredband i serie å sedan paralell koppla dessa bredbandserier om2 till sammans å då får jag runt 5 ohm i basen det borde bli bra å matcha diskanten lite bättre
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000