HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Varför fungerar MAC mycket bättre än PC??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/11/08 :  21:29:57  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Min Pc har havererat för andra gången detta år (hårdisken strejkar),
jag har tappat all info när jag varit på resande fot med en bärbar PC laptop ett par ggr den har vägrat starta och när den har startat så har info typ adressboken inte varit tillgänglig!!

Min MAC power book har fungerat som en klocka sedan jag köpte den 2004 har alldrig haft några stora problem,den har rest många mil som handbagage och varit uppkopplad on line på många konstiga ställen!!

En god vänns ex fru som är yrkesfotograf sa till mig att det finns inget annat om man är typ arkitekt eller proffsfotograf,det finns inget som ersätter MAC!!!

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/11/08 :  21:39:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det är inte riktigt så enkelt men jag kan däremot hålla med om att det är ENKLARE att få en Mac att fungera som den ska.
En PC kräver mer av sin användare för att fungerar som den ska. Att det är så kan man förstås se som en brist, men jag tycker att båda systemen har sina fördelar. Välj det som passar helt enkelt!

Min stationära burk som jag sitter på nu har gått som en klocka sedan jag installerade om den i november 2004 (pga att jag ville ha en ren installation med SP2)... Den bärbara har gått sedan februari 2006 då den var ny, självklart använder jag INTE tillverkarens förinstallerade bjäfs för det är att be om problem.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/08 :  21:43:36  Show Profile Send Manga X a Private Message
TOC = Total Cost of Ownership är bevisligen rejält högre med en PC än med Mac.
Så det brukar vara bättre ekonomi att ha Mac i längden.
Sen slipper man ja allt Microsoft äckel också!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/08 :  21:56:57  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Har för mig att man inte behöver drivrutiner på samma sätt...
På Mac är det typ bara plug n play,fast på PC kan man få sitta och leta rätt drivrutiner,om man inte har dem.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/08 :  21:59:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det Magnus1967 är inne på är väl snarare problem med hårdvaran än användarvändlighet.
Det finns tre svar

1) Det finns många PC-tillverkare som konkurrerar med varandra, det betyder att de öser ut nya modeller på marknaden i snabb takt och ibland får kvalitétsproblem; problem med drivrutiner på ny hårdvara är snarare regel än undantag. De har helt enkelt inte TID att göra bra grejer. Det är INTE ett problem med själva konstruktionen, de nya Intel-Macarna är bara förklädda PC och använder exakt samma hårdvara,(vilket är anledningen att de kan ex. köra Windows, och att OSX går att installera på PC) men Apple släpper nya burkar mycket sällan (de har ju inte konkurrenter) vilket har den fördelen att de har tid
att finslipa allt.

2) Apple har 100% kontroll över vad som sitter i burkarna, Microsoft å andra sidan måste ta hänsyn till de hundratals olika hårdvarutillverkarna som producerar olika tillbehör till PC. Går något fel så skyller alla på Microsoft.

3) Det är överdrivet. Fel på Apples burkar får helt enkelt aldrig samma genomslag som fel på PC eftersom de har så liten marknadsandel. Vissa av de senaste Macbook modellerna har haft rejäla problem (här i England finns det en speciell kosumentgrupp för missnöjda Macbook-ägare) men det har inte uppmärksamts speciellt mycket.

Och vad gäller proffsfotografer så håller det också på att ändras; Mac är inte alls så dominerande som det var för några år sedan. OM inte annat för att riktigt kraftfulla Macar är vansining dyra.


Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/11/08 :  22:10:25  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Jag har gjort "så kallade rena installationer" med en XP PRO skiva (orginal) uppdaterat till dom senaste drivrutinerna,undvikigt alla trams program men man måste ju ändå köra med en massa program som ska skydda en från en massa konstigheter som en "hel drös finniga datorkunniga tonåringar runt om hela världen"sitter och programerar "jävelskap" som bara ska sätta käppar i hjulet på allt som Bill Gates har programerat!!!

Jag kommer inte ihåg hur många hundratusen virus mitt antivirus program uppdaterats med?
Det kommer nya hela tiden.

Vad har jag på min MAC?
Jo ett antivirus program så jag inte ska bli spridare av en massa skit när jag skickar mail till PC användare!

Glömmde att koppla in brandvägg antivirus osv, vid ett tillfälle när jag var uppkopplad via bredbandsbolagets fiberkabel,
var uppkopplad ca 5-10 min och surfade bara på seriösa sidor!!

Jag slutade räkna när antivirusprogrammet hade hittat 68 konstigheter.


http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/11/08 :  22:14:22  Show Profile Send Munge a Private Message
Dels har ju Apple en fin tradition när det gäller användarvänlighet, och dels är Macens OS UNIX-baserat. Windows är inte, och har aldrig varit, ett riktigt OS. Men jag kör PC i alla fall ...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/11/08 :  22:16:25  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Magnus1967:
Vad tror du dessa "finniga tonåringar" skulle göra om det var Mac som hade över 90% av persondatormarknaden?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/11/08 22:17:42
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2006/11/08 :  22:25:41  Show Profile Send 10 a Private Message
Ah, ännu en intressant Mac-är-bästtråd. Gäsp.
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/11/08 :  22:34:16  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Fan va skönt att ha en MAC som backup till den krånglande PC:n!!

Nu ska jag jag lägga på en LP skiva med "Albert King with Stevie Ray Vaughan"!
Givet vis spelar jag på Bosse:s Continuo/cantus och Nuvistor riia samt Erik Anderssons silver Night PSE 300B:steg,driftsäkrare och enklare än så kan det inte bli,
ungefär som att använda en MAC,det kan inte misslyckas det blir liksom bara bra!

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/11/08 :  22:43:15  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
10,

Ungefär lika intressant som en hemma hos "test tråd" om ett visst märke,som är mer reklam än seriös test!!!

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2006/11/08 :  23:07:23  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Ungefär lika intressant som en hemma hos "test tråd" om ett visst märke,som är mer reklam än seriös test!!!

?
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/08 :  23:38:06  Show Profile
Alla Mac jag sätter mig vid hänger sig, gillar inte mac att multitaska eller vad är det frågan om.

Tror det beror på vad man är uppväxt med vad man uppfattar som bra. Skulle jag förstå någonting av hur Macs operativ funkade kanske jag skulle gilla det.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/11/09 :  08:34:18  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
I skolan har vi Mac: Jämt denna badboll så fort man försöker göra två saker samtidigt. Fast det är klart, de stackars macarna har "bara" 1 GB arbetsminne. Iofs kan delar av slöheten bestå i att filsystemet är mappat till AFS, där våra användarprofiler och unixkonton ligger. Det var å andra sidan aldrig något problem för PC-datorerna som tidigare fanns.

I vilket fall, ni skulle höra veropen och köttederna som nu ekar i våra datasalar efter att vår programstudierektor valde renodlad OS X-miljö när de fåtaliga kvarvarande PC-datorerna behövde bytas.

Den paranoide inser förstås att detta bara är en taktik för att få fler studenter att ta med sina egna bärbara datorer istället, så att man kan spara pengar.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/11/09 :  10:00:11  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Glömmde att koppla in brandvägg antivirus osv, vid ett tillfälle när jag var uppkopplad via bredbandsbolagets fiberkabel,
var uppkopplad ca 5-10 min och surfade bara på seriösa sidor!!

Du hade kunnat låta datorn stå på utan att göra ett smack, resultatet hade blivit detsamma.

Men som ztenlund sa, om OSX hade haft 90% av marknaden istället hade det nog inte varit annorlunda där. Det finns en bunt allvarliga säkerhetshål i diverse versioner av OSX som folk dock inte utnyttjat till fullo, helt enkelt för att det inte är "värt" det när det finns så många datorer som kör Windows tillgängliga.

Frågan i topic är för övrigt helt fel ställd, för som någon annan sa tidigare så ÄR Mac PC numera. Frågan borde snarare vara: "Varför fungerar Mac OSX mycket bättre än Windows?" (om ens det).

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/09 :  10:38:58  Show Profile Send dwain a Private Message
Som Ayn säger är det ganska enkelt det är en mac å en mac har inte samma problem med virus å dylikt då det inte är intressant att göra sådana till mac eftersom den inte är så vanlig i standardhushållet inte heller på företag.

Sedan är det även som någon annan säger tidigare att macarna är mer kontrolerade med vad som stoppas in hårdvarumässigt å därav kräver det inte lika mkt av opperativsystemet i form av en hel hårdisk full av drivrutiner.

sedan så ligger där inte en massa konstiga program å kör i bakgrunden på macarna med deras opperativsystem som det gör i pc med windows. det är mkt mer problem med spyware å andra program som ligger å tar processor. Å i dagens läge så är det väldigt svårt att undvika då får man helt enkelt skippa internet å nätverk. Men sedan så räcker det ju att du råkar ha köpt en cd-skiva med någon artist som sonys skivbolag har trixat med å vipps så har du en ny radda spyware igen som dessutom är otroligt svåra att få bort.

Men jag tror att framtiden kommer att ändras i och med att du kan köra windows i de senaste macarna å jag tror det kommer bli mer strul.
Mvh christoffer

Edited by - dwain on 2006/11/09 10:40:26
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/11/09 :  11:54:20  Show Profile Send boombox a Private Message
För att Mac är bäst!!



(utom när man vill köra last.fm via squeezboxen)
Go to Top of Page

manticore_mantra
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/11/09 :  15:58:32  Show Profile Send manticore_mantra a Private Message
Köpte en MacBook igår efter att ha haft bara PC sen första datorn, just nu kliar jag mig i håret för att fatta hur allt funkar men iövrigt tror jag att jag kommer bli nöjdare med denna än någon PC jag haft när jag väl behärskar mac OS
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/11/09 :  17:21:47  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Jag tror att man kan få uppfattningen att Mac fungerar bättre för att Mac oftare används av datorentusiaster, entusiaster vet bättre hur man hanterar en dator och får därför inte lika ofta fel på datorn. Samtidigt är det mycket färre Mac där ute i landet, få Mac = få Mac det kan bli fel på.
Själv var jag väldigt mycket entusiast för ett antal år sedan och lärde mig då på en PC.
Jag kör än idag på PC och kommer knappt ihåg hur en blåskärm ser ut. Kan ju tillägga att jag kör med Windows 2000 Pro, XP känns som det ruttnar inifrån

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000