HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 skillnaden på fängelse och arbete
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2006/11/08 :  03:45:23  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
I fängelse spenderar du största delen av tiden i en cell 3 x 4m.
På jobbet spenderar du största delen av tiden i ett rum 3 x 2m.

I fängelse får du tre mål mat om dagen.
På jobbet får du rast för ett mål mat och det får du betala för själv.

I fängelse får du förkortat straff för gott uppförande.
På jobbet blir du belönad för gott uppförande med mera arbete.

I fängelse låser vakterna och låser upp alla dörrarna för dig.
På jobbet får du själv bära runt på ett kort och själv låsa upp alla dörrar.

I fängelse kan du titta på TV och spela spel.
På jobbet blir du sparkad om du tittar på TV och spelar spel.

I fängelse har du din egen toalett.
På jobbet måste du dela med någon idiot som pissar på ringen.

I fängelse får din familj komma på besök.
På jobbet får du inte ens prata med din familj.

I fängelse är alla kostnader är betalda av skattebetalarna. Inget jobb krävs.
På jobbet får du betala kostnaderna för att ta dig till jobbet. Å sen betala skatt för att ge till fångar.

I fängelse får du stå ut med sadistiska fångvaktare.
På jobbet kallas dom chefer.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system

Edited by - byakugan on 2006/11/08 03:48:58

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/11/08 :  09:13:18  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Hehe... jepp. Ibland är man lite bitter??

Stereo Audio
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2006/11/08 :  12:23:48  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Satt i min ungdom (20 år sedan)inlåst 2 månader då jag totalvägrade värnplikten, känner dock inte igen miljön från Byakugans beskrivning.

Arbete var ett måste annars blev det förlängning på straffet (tillverkade möbler åt ett känt svenskt företag för 6,50:-/timmen).

Inga egna toaletter eller duschar, gemensamt TV-rum, liten cell med en stenhård väggfast säng, sista maten kl 16:00 och förbud att ta med något till cellen, vakter som hade pippi på att utföra visitation nattetid, våldsamma medfångar som gjort allt möjligt tok.

Listan kan göras lång men jag jobbar hellre i ett avlopp och kan gå hem på kvällen än återvänder dit in igen

Mvh /



Comus
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2006/11/08 :  13:49:57  Show Profile Send matså a Private Message
Comus: är det inte så också att även om du hade haft egen toalett, egen tv osv osv, så kan arbetaren gå hem, vilket inte fången kan. Det är många som kaxar och tror att de skulle klara av en tid i fängelset i en eller två månader. Men jag tror att de flesta blir rätt så knäckta av att veta att man inte kan gå hem till sina kära. Bara vetskapen räcker.

Men jag kanske har fel?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2006/11/08 :  15:14:52  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Jodå Matså du har så rätt så, att stå in en mynttelefon och försöka hålla kontakten med nära och kära var ingen höjdare, men då satt jag i och för sig bara två månader.

Nu förtiden måste folk nästan kämpa för att få göra militärtjänst , lite kul hur samhället förändras.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2006/11/08 :  18:09:40  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Nja, kämpa för att göra militärtjnst är väl kanske lite fel.
det enda man behöver göra är att säga, "jag vill inte göra lumpen"
så hamnar man där automatiskt. så var det för mig i alla fall.
behövde dock inte totalvägra, från mönstring till själva tjänstgöringen
så lyssnade jag på musik (Högt) och några konserter (utan öronskydd) så
tyckte dom efter 11 dar att jag inte skulle forstätta. för skadligt för hörseln.

totalvägring nuförtiden ger nog endast fotboja i 2 månader, (för svåger blev det så)

fö att nu komentera listan... humor och endast humor, inget som ska tas på allvar
tror nog att fängelse är värre än arbete, och vi får vara glada över att vi kommer hem
efter arbetspasset.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/11/08 :  22:04:04  Show Profile Send ninja a Private Message
Comus, vad är skillnad mellan vägra värnplikten och vägra jobba(modernt slaveri) !?


... båda occepterar inte dagens samhälle


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2006/11/09 :  17:14:55  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej Ninja!

quote:
Comus, vad är skillnad mellan vägra värnplikten och vägra jobba(modernt slaveri) !?



Förstår inte riktigt vad du är ute efter här?

Jag vägrade värnplikt för att jag hade / har en övertygelse, om jag blivit erbjuden en frisedel så hade jag vägrat den med.

Kan du utveckla din fråga lite?

Mvh /


Comus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000