Author |
Topic |
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2006/11/04 : 19:54:48
|
Ja vad kan det bli om man sätter ihop följande:
114 st motstånd 96 st kondensatorer 68 st transistorer 6 st opförstärkare 4 st likriktarbryggor 4 st zenerdioder 4 st spänningsregulatorer 4 st shuntregulatorer 4 st PolySwitchar 4 st lysdioder 3 st kopplingsplintar 2 st trimpotentiometrar 2 st transformatorer 1 st varistor 1 st kretskort
Jo, ett RIKTIGT bra hörlurssteg. Frågan är bara vilket?
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2006/11/04 : 20:10:21
|
Jo nämligen detta:
En handfull kvällar bakom lödkolven behövdes också. Detta är mitt första projekt med ytmonterade komponenter, så det var inte utan att man undrade vad man hade gett sig in på. Men det gick faktiskt mycket lättare än jag trodde. Det tog tid, mycket beroende på att jag kollade och dubbelkollade innan jag satte dit en komponent men det var egentligen inte speciellt svårt. Där emot insåg jag att om något hamnar fel så blir det ett elende att hitta vad som sitter fel.
Detta var Ett väldigt trevligt höstprojet vill jag lova
|
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2006/11/04 : 20:19:26
|
Du får lägga upp bilden så att länken funkar |
Livet är för kort för mono |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/11/04 : 20:26:01
|
Vad pilligt,men samtidigt läckert som attan! |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
lum
Member
85 Posts |
Posted - 2006/11/04 : 20:44:00
|
Är det en känd konstruktion eller egen design? Tänkt att jag skulle bygga mig en M3 stärkare nån gång snart men detta är ju riktigt intressant. Och tro att den går att driva från ett batteri? |
Close the world. Open the nExt. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2006/11/04 : 20:57:38
|
Du hann före mig..Håller oxå på med en sådan,lött alla IC,lite motstånd,kondingar men mitt tålamod verkar sämre än ditt,så den funkar?Låter bra? edit:vad använder du för IC? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2006/11/04 20:58:28 |
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2006/11/04 : 22:21:44
|
För er som inte känner igen detta så är det en http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/qrv08/index.html som Per-Anders har konstruerat.
Kortet funkade direkt som tur var. Det hade varit rätt besvärligt att felsöka misstänker jag. Det är inte vanligt men jag har råkat ut för transistorer som har varit sönder/gått sönder dirket när man testar första gången.
lum: Just strömförsörjningen på detta steget är väldigt väldesignat så jag är tveksam om det blir bättre med batteridrift (fast här är jag ute på hal is då jag inte har någon erfarenhet av batteridrift)
Ryssen: Jag hade ett par AD797 hemma och sedan samplade jag 4 st AD825'or från Analog devices
När jag byggd så tog jag alla motstånd först, ett värde i taget för att inte blanda ihop värdena. Likadant med kondensatorer och transistorer. Sedan fortsatte jag med alla ic utom AD797 och resterande komponenter. Efter det Kopplade jag in strömmen och kontrollerade spänningen +/- 15v (14,1 i mitt fall) och slutligen lödde jag dit AD797.
Så här långt är jag mycket nöjd med ljudet. Det känns väldigt neutralt och otroligt detaljerat, fast det är väl ganska typiskt hörlurar.
Jag driver steget från ett xFi PRO Elit ljudkort och det är helt klart ett lyft från att driva direkt från ljudkortets externa burk. Dels så utnyttjar man de bättre dackarna som sitter på ljudkortet och dels så är det här hörlurssteget något extra. |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2006/11/29 : 09:57:21
|
Perra_e är helt ensam om att ha byggt detta steg (färdigt!) förutom jag själv. Det krävs stort mod och skicklighet för att ge sig i kast med denna konstruktion, just därför att det är väldigt svårt att felsöka. Får man bara det grejorna på rätt ställe så funkar det.
Steget är distortionsmätt av en tjeck och den ligger under 0.00056% respektive 0.00046%. Trodde han skämtade men han har ett svinbra ljudkort och disten är låg utan tvekan, under 0.008% i alla fall som mitt ljudkort hade. http://www.jmd.szm.sk/Audio/Measurement/CF_amp/THD_1kHz_log_scale.gif http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=949535#post949535
Jag har visat steget på DIY-mötet i Göteborg, hos mattiasa, hos Ljudtekniska sällskapet men det är alltid svårt att avgöra hur det egentligen låter. Hos Mattias var det en herre (glömt vem) som lyssnade på det och han tyckte det hade klen bas men detta har att göra med vilka lurar man är van vid plus en amssa annat. Mätmässigt är basen helt OK.
Nätdelen är nog en av de mest avancerade i ett hörlurssteg, säkert overkill också. Jag har skickat in 4 st super regulatorer så de båda kanalerna drivs som dual mono. Schemat finns för nedladdning så det är bara att ladda hem för djupare studier.
Själva förstärkaren är av strömmotkopplad typ vilket gör att bandbredden landar på över 10 MHz, troligen bortåt 20 MHz och detta med vanliga simpla transistrorer. Disten är ultralåg, bruset också lågt. jag är lite insnöad på strömmotkoppling som är ganska vanligt i rörkopplingar av högre kvalitet.
Inspirationen kommer ifrån hur en integrerad krets ser ut som till exempel TPA6120 med flera. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2007/02/08 09:20:48 |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/11/29 : 13:42:28
|
Ja, det är ju synd att säga att det inte är jäkligt läckert. Mycket vacker skapelse.
/M |
|
|
lum
Member
85 Posts |
Posted - 2006/11/29 : 17:21:13
|
Väldigt sugen på att beställa ett kort och bygga en jag med.
Men samtidigt är jag lite skeptisk mot de där skruvterminalerna. Det kan väl bara bli bättre om man lödar kablarna direkt på kortet? (förutsatt att man gör en ok lödning...) Det är väl bra att hålla nere mängden terminaler så lågt det går i signalkädjan? |
Close the world. Open the nExt. |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2006/11/29 : 23:25:14
|
quote: Vanlig lödpenna blir väl för klumpigt?
Jag har en med fin spets,samt lampa med förstoringsglas,pincett.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2007/02/08 : 09:19:43
|
lum skrev: quote: Men samtidigt är jag lite skeptisk mot de där skruvterminalerna. Det kan väl bara bli bättre om man lödar kablarna direkt på kortet? (förutsatt att man gör en ok lödning...) Det är väl bra att hålla nere mängden terminaler så lågt det går i signalkädjan?
Jag har använt Wago klämmor men de är lite svåra att få tag på i små kvantiteter. http://sjostromaudio.com/hifi_pics/hifi_100pr/qrv08r0_overview.jpg
Annars väljer man detta själv. Visst kan man löda fast men en hårt åtdragen skruvplint eller en klämplint är lika bra, huvudsaken är att anslutningen är gastät. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2007/02/08 09:20:09 |
|
|
|
Topic |
|