HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Resultatet av en ansenlig mängd smd-komponenter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2006/11/04 :  19:54:48  Show Profile Send perra_e a Private Message
Ja vad kan det bli om man sätter ihop följande:

114 st motstånd
96 st kondensatorer
68 st transistorer
6 st opförstärkare
4 st likriktarbryggor
4 st zenerdioder
4 st spänningsregulatorer
4 st shuntregulatorer
4 st PolySwitchar
4 st lysdioder
3 st kopplingsplintar
2 st trimpotentiometrar
2 st transformatorer
1 st varistor
1 st kretskort

Jo, ett RIKTIGT bra hörlurssteg.
Frågan är bara vilket?

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2006/11/04 :  20:10:21  Show Profile Send perra_e a Private Message
Jo nämligen detta:



En handfull kvällar bakom lödkolven behövdes också.
Detta är mitt första projekt med ytmonterade komponenter, så det var inte utan att man undrade vad man hade gett sig in på. Men det gick faktiskt mycket lättare än jag trodde. Det tog tid, mycket beroende på att jag kollade och dubbelkollade innan jag satte dit en komponent men det var egentligen inte speciellt svårt. Där emot insåg jag att om något hamnar fel så blir det ett elende att hitta vad som sitter fel.

Detta var Ett väldigt trevligt höstprojet vill jag lova
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/11/04 :  20:19:26  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Du får lägga upp bilden så att länken funkar

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/04 :  20:26:01  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Vad pilligt,men samtidigt läckert som attan!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/11/04 :  20:44:00  Show Profile Send lum a Private Message
Är det en känd konstruktion eller egen design? Tänkt att jag skulle bygga mig en M3 stärkare nån gång snart men detta är ju riktigt intressant. Och tro att den går att driva från ett batteri?

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2006/11/04 :  20:57:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Du hann före mig..Håller oxå på med en sådan,lött alla IC,lite motstånd,kondingar men mitt tålamod verkar sämre än ditt,så den funkar?Låter bra?
edit:vad använder du för IC?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/11/04 20:58:28
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2006/11/04 :  22:21:44  Show Profile Send perra_e a Private Message
För er som inte känner igen detta så är det en http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/qrv08/index.html som Per-Anders har konstruerat.


Kortet funkade direkt som tur var. Det hade varit rätt besvärligt att felsöka misstänker jag. Det är inte vanligt men jag har råkat ut för transistorer som har varit sönder/gått sönder dirket när man testar första gången.

lum:
Just strömförsörjningen på detta steget är väldigt väldesignat så jag är tveksam om det blir bättre med batteridrift (fast här är jag ute på hal is då jag inte har någon erfarenhet av batteridrift)

Ryssen:
Jag hade ett par AD797 hemma och sedan samplade jag 4 st AD825'or från Analog devices

När jag byggd så tog jag alla motstånd först, ett värde i taget för att inte blanda ihop värdena. Likadant med kondensatorer och transistorer. Sedan fortsatte jag med alla ic utom AD797 och resterande komponenter. Efter det Kopplade jag in strömmen och kontrollerade spänningen +/- 15v (14,1 i mitt fall) och slutligen lödde jag dit AD797.

Så här långt är jag mycket nöjd med ljudet. Det känns väldigt neutralt och otroligt detaljerat, fast det är väl ganska typiskt hörlurar.

Jag driver steget från ett xFi PRO Elit ljudkort och det är helt klart ett lyft från att driva direkt från ljudkortets externa burk.
Dels så utnyttjar man de bättre dackarna som sitter på ljudkortet och dels så är det här hörlurssteget något extra.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/11/29 :  09:57:21  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Perra_e är helt ensam om att ha byggt detta steg (färdigt!) förutom jag själv. Det krävs stort mod och skicklighet för att ge sig i kast med denna konstruktion, just därför att det är väldigt svårt att felsöka. Får man bara det grejorna på rätt ställe så funkar det.

Steget är distortionsmätt av en tjeck och den ligger under 0.00056% respektive 0.00046%. Trodde han skämtade men han har ett svinbra ljudkort och disten är låg utan tvekan, under 0.008% i alla fall som mitt ljudkort hade.
http://www.jmd.szm.sk/Audio/Measurement/CF_amp/THD_1kHz_log_scale.gif
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=949535#post949535

Jag har visat steget på DIY-mötet i Göteborg, hos mattiasa, hos Ljudtekniska sällskapet men det är alltid svårt att avgöra hur det egentligen låter. Hos Mattias var det en herre (glömt vem) som lyssnade på det och han tyckte det hade klen bas men detta har att göra med vilka lurar man är van vid plus en amssa annat. Mätmässigt är basen helt OK.

Nätdelen är nog en av de mest avancerade i ett hörlurssteg, säkert overkill också. Jag har skickat in 4 st super regulatorer så de båda kanalerna drivs som dual mono. Schemat finns för nedladdning så det är bara att ladda hem för djupare studier.

Själva förstärkaren är av strömmotkopplad typ vilket gör att bandbredden landar på över 10 MHz, troligen bortåt 20 MHz och detta med vanliga simpla transistrorer. Disten är ultralåg, bruset också lågt. jag är lite insnöad på strömmotkoppling som är ganska vanligt i rörkopplingar av högre kvalitet.

Inspirationen kommer ifrån hur en integrerad krets ser ut som till exempel TPA6120 med flera.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2007/02/08 09:20:48
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/11/29 :  13:42:28  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Ja, det är ju synd att säga att det inte är jäkligt läckert. Mycket vacker skapelse.

/M
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/11/29 :  17:21:13  Show Profile Send lum a Private Message
Väldigt sugen på att beställa ett kort och bygga en jag med.

Men samtidigt är jag lite skeptisk mot de där skruvterminalerna. Det kan väl bara bli bättre om man lödar kablarna direkt på kortet? (förutsatt att man gör en ok lödning...) Det är väl bra att hålla nere mängden terminaler så lågt det går i signalkädjan?

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/11/29 :  19:32:59  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Hur löder du? Har du en våglödningsmaskin hemma? Vanlig lödpenna blir väl för klumpigt?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2006/11/29 :  23:25:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Vanlig lödpenna blir väl för klumpigt?

Jag har en med fin spets,samt lampa med förstoringsglas,pincett..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/02/08 :  09:19:43  Show Profile  Visit peranders's Homepage
lum skrev:
quote:
Men samtidigt är jag lite skeptisk mot de där skruvterminalerna. Det kan väl bara bli bättre om man lödar kablarna direkt på kortet? (förutsatt att man gör en ok lödning...) Det är väl bra att hålla nere mängden terminaler så lågt det går i signalkädjan?

Jag har använt Wago klämmor men de är lite svåra att få tag på i små kvantiteter.
http://sjostromaudio.com/hifi_pics/hifi_100pr/qrv08r0_overview.jpg

Annars väljer man detta själv. Visst kan man löda fast men en hårt åtdragen skruvplint eller en klämplint är lika bra, huvudsaken är att anslutningen är gastät.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2007/02/08 09:20:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000