HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ursäkta en korkad fråga ........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/02/08 :  08:55:38  Show Profile Send zikkan a Private Message
..... men jag undrar vad som händer om jag kopplar in likspänning till en apparat (riaa-steg) som egentligen "skall" matas med växelspänning??
Ingenting antar jag? Eller blir det konstiga fenomen i likriktardioderna?? Jag har glömt det mesta av elläran från skolan ....

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/02/08 :  09:33:13  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
svårt att säga

avlägg rapport efteråt!

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/02/08 :  09:53:57  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Om du har helvågsbrygga så funkar det. Om du har endast en diod så funkar det om du har + till dioden, tvärtom blir det stendött. Om steget har en transformator.... inte bra med likspänning fast skickar du in lågspännings-DC på primärsidan så händer det säkert inget farligt.

Det kan också vara så att RIAA-burken fixar negativ spänning med hjälp av AC:n och då funkar det inte alls med DC om du inte har två DC-källor samt gör ett litet operativt ingrepp.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/08 :  09:57:15  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Min gissning är att du nu använder typ en väggbula/ström-adapter som sedan har en kabel till riaa`t?

Det är inte överdrivet smart med växelspänning inuti apparater,dom ska ha likspänning vilket man får om man likriktar växelspänningen med en likriktarbrygga osv.

Vad är det för riaa du har?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/02/08 :  10:03:01  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Oh. Jag tänkte mig likspänning på ingången (från skivspelaren).
Undrade varför zikkan blandade in likriktardioder i ekvationen.


Som straff får jag nog löda dit BUF634:or på en QRV-04

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/02/08 :  10:36:12  Show Profile Send zikkan a Private Message
OK, jag kanske skall förtydliga mig ..

En Vincent-riaa (PHO-111) vill ju (enligt spec) ha 12-16V AC på ingången. En enkelt moddningstips är ju att byta till en kraftigare 'väggbula' för att få "bättre ljud". Steg två en biffigare trafo osv ...

För att få en snabb test botaniserade jag bland kasserad utrustning på jobbet men hittade bara DC-bulor i nämnda spänningsintervall. Men jag kan ju iofs öppna en DC-bula och lobotomera den lite .... Brukar dock vara jobbigt att ta sig in i sådan grejor.

Hur likriktningen i PHO-111 ser ut vet jag icke ....

Fler kommentarer ....

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a

Edited by - zikkan on 2007/02/08 10:38:06
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/08 :  11:16:14  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
Som straff får jag nog löda dit BUF634:or på en QRV-04



Lämpligt straff!
Blir där en BUF634 över,så e jag i behov av en i en snar framtid.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/08 :  11:18:12  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Exakt ett sådant riaa har jag själv satt lödkolven i faktiskt.
Bytade lite kondningar mm.

Ska se om jag hittar nån bild.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/08 :  11:23:17  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Eller om jag blandat ihopa dom nu....?


Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/02/08 :  12:49:12  Show Profile Send zikkan a Private Message
Ser ut som en Vincent ..... Om jag tittar noga så verkar det bara finnas två likriktardioder. Det skulle alltså betyda att en likströmsbula inte fungerar? Om man nu inte gör ett lättare kirurgiskt ingrepp ....

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/08 :  12:55:39  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Du kan titta på den här bilden istället...


Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/08 :  12:59:56  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Om du måste använda en likströmsbula,så får du ta bort likriktningen och sätta in likströmmen direkt efter.Inget att rekommendera dock,mest för att det är för mycket jobb...

:)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/02/08 :  13:58:29  Show Profile Send zikkan a Private Message
Jag hittade faktiskt en DC-bula som var sammansatt med skruv och inte limmad/snäppfäste. Där satt 4 dioder och en konding, bara att löda bort och flytta kabeln direkt på transformatorns sekundundärlindning mao. Skall gräva mer i lådorna på 'lagret' och se vad jag hittar, det är inte många som det är någon större kräm i .....
Även företag samlar på sig en hel del 'bra-att-ha' med åren ....

Tack för er hjälp!!

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000