HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Pan fiber, någon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/02/06 :  12:09:18  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Är det någon som vet något om "pan fiber"? Det skall vara ett material som är både tyngre och mer inert än MDF, men mina "Googlingskunskaper" räcker inte till, uppenbarligen. Till exempel var det kan köpas (Mälardalen) och hur det står sig prismässigt.

J. Ullberg

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/06 :  12:27:20  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Vid en snabb sökning....

"Carbon fiber is made by heating, oxidizing and carbonizing polyacrylonitrile (PAN) polymer fibers."

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Material
Member

127 Posts

Posted - 2007/02/07 :  15:58:50  Show Profile Send Material a Private Message
Vad har du hört det? PAN används bland annat till packningar, istället för asbest.

Dessutom så gör man tydligen kolfiber genom att bränna dom.

Nu verkar det vara en trevlig fiber i sig, även utan att man är där med cigaretttändaren...

Nu är det kanske dags för en liten lektion. När ni köper något som ni tror är "kolfiber" så är det i själva verket en komposit mellan plast (för det mesta, men det förekommer även Aluminium och Magnesium) och fiber. I stort sett finns det två olika typer av fiberkompositer: kortfiber och kontinuerliga fiber. Är det kontinuerliga fiber så är det för det mesta en form av väv som klipps till och formas som man vill att det färdiga skall se ut och sedan penslar eller sprutar plast på (det finns exotiskare sätt att få dit fyllmaterialet, man kan hälla dit det om det är metall och man har en form, man kan förånga dit det osv. Billigt! nä...). Det är vanligt att kanoter osv är gjorda såhär. Kontinuerliga fiberkontruktioner är naturligtvis ganska dyra, pga handhavandet, dels så kliar det, dels är hela processen hantverksmässig. korta biber är billigare, du häller helt enkelt ner det i plasten när den smälts (vanligen hos plastleverantören) och sedan gjuter du som vanligt. Prestandan är inte riktigt samma som för de kontinuerliga, men det är redigt mycket billigare. Det går att få i ganska mycket fiber, våra motorsågar har upp till 40% glasfiber i sig utan att det (för det mesta) syns på ytan. De mest skilda fiber har använts för att armera allt möjligt, jag vet att palmfiber har använts för att armera plast med riktigt bra resultat. Den första kompositen är en riktig gammal klassiker: ler och långhalm...

Så om du läser om brädor i PAN fiber så är det fråga om en komposit. PAN används tillsammans med plast och betong (vad jag kan hitta), och är det panfiberarmerad betong är den helt säkert tyngre än MDF... Jag har inte hittat något om att pan fibreboard finns till salu någon stans, men lycka till.

Som en parentes kan jag meddela att MDF är en kortfiberkomposit mellan träfiber och lim...

En Feminist och en Gentleman
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/02/07 :  23:16:39  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag har inte heller sett någon som säljer dessa, ännu. Såg i senaste Stereophile att det var en tillverkare som för några år sedan helt gått över till detta material, och det lät ju spännande tycker jag, bara man kan hitta någon som säljer till humant pris.

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000