HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny Anläggning! Hjälp!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:02:41  Show Profile Send ekman a Private Message
jag vet inte om jag ens hade valt canton eller aad före kappa600 inga prisvärda alternativ enligt min mening
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:05:58  Show Profile Send geten a Private Message
ekman:ok... jag får ta och lyssna och se vad jag tycket, han tyckte detta var mycket bra och passande högtalare till min musiksmak.

// Johan
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:07:51  Show Profile Send ekman a Private Message
jo klart du ska lyssna själv be att få lyssna på dynaudio eller nåt annat kul när du är där
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:10:37  Show Profile Send geten a Private Message
ekman: det ska jag göra! :) Dessa saker ligger ju en bit över min budget men han kunde fixa ett pra pris så då blev det ju mycket intressant!

// Johan
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:23:33  Show Profile Send pontus a Private Message
Visst är det mer fördelaktigt med lokala handlare. Att dock låta bli att provlyssna (om än i butiken) på en intressant högtalare enbart för att fabrikatet inte säljs i närheten är ju lite synd.

Geten -> Be också att få lyssna på RC-A:s föregångare RC-L.
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:26:41  Show Profile Send geten a Private Message
pontus: tror inte dom har RC-L orna?

Edit = stavar som en kratta :)

// Johan

Edited by - geten on 2002/11/19 14:27:28
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:51:08  Show Profile Send pontus a Private Message
synd i så fall. Hjälper dig föga nu, men i våras sålde hifi-center i Malmö ut RC-L för 13995 samtidigt som RC-A kostade 26000, intressant då RC-L i mina öron låter bättre.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:16:03  Show Profile Send ekman a Private Message
canton är också hemmabio =)
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:19:42  Show Profile Send pontus a Private Message
inte minst RC-A:n
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/19 :  16:15:17  Show Profile Send geten a Private Message
Jo det är som kanske, men det är kanske ett par "hemmabio" högtalare jag vill ha till hifi? :) Förmodligen en smaksak eftersom killen på Ultimate rekomenderade dessa till musik.

// Johan
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2002/11/19 :  16:24:52  Show Profile Send pontus a Private Message
Det är definitivt en smaksak!
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/19 :  16:27:22  Show Profile Send geten a Private Message
Ja jag ska först och främst åka upp till Ultimate och lyssna på ALLT dom har :) så får vi se om det blir någon affär.

// Johan
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/19 :  16:28:55  Show Profile Send ekman a Private Message
vill du ha mkt bas och lägre ljudkvalitet så är nog aad och canton att föredra vill du däremot ha maximal kvalitet för pengarna så är en dynaudiostativare bättre 8dar i veckan men det beror ju som sagt på smak och anledningen till att han rekommenderade dom högtalarna är nog att du sa att du lyssnar på hårdrock och metal osv då ska man ju helst ha lite bas men dom tappar lite i välljud också dom högtalarna
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/19 :  17:08:26  Show Profile Send nin a Private Message
geten, Ja, den som sa så var nog inte med i matchen. Såklart du kan ju inte skaffa en rörhäck på 2x2watt och högtalare med 83 db känslighet och med impedans kurva som ser ut vågor på nordsjön. Men med vanliga högtalare och bra rörförstärkare på 10-20 watt eller mer så driver du dina högtalare med Judas Priest och Venom till höga volymer, tillräckliga för att dom ringer störningsjouren iaf. Sedan om man gillar "rör ljudet" är en annan sak.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/19 :  17:27:23  Show Profile Send ekman a Private Message
*dynamisk kompression*
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/11/19 :  17:40:10  Show Profile Send danielbas a Private Message
Det där att en högtalare låter bra med t ex hårdrock känns lite missvisande. Är en högtalare bra låter den givetvis bra med ALL sorts musik.
Personligen lyssnar jag på allt från Julia Fordham till Sepultura, via Curtis Mayfield och Nine inch nails uppspelat i samma högtalare. Det finns för övrigt inget som får en att upptäcka ny musik och nya musikgenrer som en bättre anläggning!
Så ta med en blandad kompott favoritskivor när du ska lyssna, låter det bara bra på vissa av skivorna är det inte bra helt enkelt.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/19 :  17:42:03  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Daniel, men även på ett bättre system så kan ju vissa skivor "faila" iom att det hörs tydligare hur inspelningen är... eller hur?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/19 :  17:50:09  Show Profile Send ekman a Private Message
en högtalare som spelar allting bra i den prisklassen finns dessutom inte men visst är det det som man ska eftersträva
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/11/19 :  17:50:59  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

Daniel, men även på ett bättre system så kan ju vissa skivor "faila" iom att det hörs tydligare hur inspelningen är... eller hur?

Givetvis, men det beror ju på att inspelningskvalitén inte är som den borde. Det är inget bra tips att försöka kompensera en dålig inspelning med en ljudfärgande högtalare, bara för att det låter "bra" med just den skivan på den högtalaren.
Jag kanske borde lagt till att iom en bättre anläggning spelas ett flertal favoritskivor man redan har klart mindre frekvent eftersom man tycker inspelningen är åt h-e... Men det priset är jag klart villig att betala när man upptäcker tiofalt mer annan musik!
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/11/19 :  17:55:43  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

en högtalare som spelar allting bra i den prisklassen finns dessutom inte men visst är det det som man ska eftersträva

Nja, det beror ju på var man lägger ribban. Jag menar helt enkelt att en högtalare givetvis ska vara så neutral som möjligt på all sorts musik. Sedan att den högtalare i 10kkr klassen inte fixar att återge ett bauta crescendo i något maffigt klassiskt stycke helt naturtroget är ju en annan sak...
Go to Top of Page

jojo
Starting Member

4 Posts

Posted - 2002/11/20 :  13:35:41  Show Profile  Visit jojo's Homepage Send jojo a Private Message
Yalpa! Var finns den och beställa i från då i england ?
Jag är sugen på å handla en sådan...

I love it loud!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/20 :  14:25:17  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by jojo

Yalpa! Var finns den och beställa i från då i england ?
Jag är sugen på å handla en sådan...

http://www.petertyson.co.uk/offeronclassik.shtml
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/20 :  15:39:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

jag vet inte om jag ens hade valt canton eller aad före kappa600 inga prisvärda alternativ enligt min mening

Om jag inte helt misstar mig så var det väl AAD som Primare-elektroniken demonstrerades på i den stora hallen på Hifimässan på Arken nu i år. Det här har en betydande anledning till att det inte lät så bra i den hallen. Å andra sidan så lät det bättre i Audioactives rum. MvhKristofer
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2002/11/20 :  19:54:16  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Titta gärna på en beg.Edison 60 tillsammans med någon vettig cd-spelare tex.Meridian 506 och ett par bra stativhögtalare B&W-805 eller Sonus Faber,de är ju snygga också,eller varför inte elektronik ifrån Copland de gör bra cdspelare också.
Mvh
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2002/11/20 :  19:56:40  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Glömde Lp-spelare där har du Tex rega eller en beg.Thorens systemdeck har också några fina modeller
Mvh
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000