HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny Anläggning! Hjälp!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/11/18 :  20:15:05  Show Profile Send jajon a Private Message
quote:
Originally posted by Majjen03

quote:
Originally posted by jajon

quote:
Originally posted by Majjen03

quote:
Originally posted by jajon

quote:
Originally posted by yalpa

Linn classik K finns att beställa från UK för 10800 pix + frakt.

jag ska ha iaf!!!

Vrakpris!

Hej Jajon!

Klart vrakspillror som Linn skall säljas till vrakpriser!!!!!!!!!!!!
Mvh
Kenth

"Linn the different sounds"

Har du hört Linn Classik?

Hej Jajon!

Klart man har hört Classic, jag har tom hört Komrik!
den senaste två gånger dvs den första och sista.
För dessa pengar som Classic kostar kan man få mycket annat och snyggare prylar.
Mvh
kenth

Bra, börjar bli trött på såna som uttalar sig utan belägg :-) En
oerfaren kan dock ta dina ord hårdare än vad jag tror att de är.

Sen förutsätter jag att det är musikglädjen som är högst prioriterat,
inte hur snygga grejerna är. Annars har jag en hel del andra förslag
på snygga Hifi-produkter, men som inte alls är roliga att lyssna på.

Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/11/18 :  20:17:13  Show Profile Send jajon a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

jajon > jag har redan haft en classik T men sålde den och hade lite andra prylar. Nu är det däremot dags att köpa en igen eftersom det knappast finns någonting för 10800kr (nypris) som slår den, oavsett vad alla andra säger. En motsvarande cd är arcam CD72 och den kostar 8500, då är det 2300kr kvar till resten av prylarna, det blir nog en svår ekvation att få ihop.

Där är vi helt överrens...

quote:

Classiken orkar dock inte driva mina hemmabyggen, men med ett extra LK100 så blir det riktigt bra fart, sammanlagt då 15000. Sen ska det läggas lite pengar på rummet i form av två dämpmadrasser bakom högtlarna och 2 feta blommor som ska hänga i taket ovanför dem. Lådorna är rejäla hemmabyggen med SS element, står under min profil. Jag är bara en fattig student, så detta blir en drömstereo för mig och för de flesta studenter som inte är sponsrade av släkt.

Jadu, men vi vet ju båda att det inte påverkar betygen negativt. För
att kunna koncentrera sig krävs det att man kan koppla av också :-)

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/11/18 :  20:20:55  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Geten. Satsa mesta av pengarna på högtalarna. Skulle rekommendera stativare, ex någon högtalare i Ino Audio's serie eller Amphion Argon II:

http://www.soundstage.com/revequip/amphion_argon2.htm

Ca 10,000 paret.

Till detta, två passiva subbar (ex Ino Profundus V-2): Kostar i byggsats 5500:-

Ett försteg och två slutsteg (typ Rotel RB971 MkII eller något NAD) + ett aktivt filter (Ino cr8 eller EMBLA). CD spelare Marantz CD6000 eller liknande. Borde gå att få för sammanlagt runt 10,000-12,000 om man hittar beg och prutar lite.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Edited by - Thomas A on 2002/11/18 20:22:22
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/18 :  20:32:11  Show Profile Send geten a Private Message
Thomas A: Nad var ju tydligen ingen höjdare enligt många andra här inne?

OCh ursäkta min okunnighet men "aktivt filter"??

// Johan
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2002/11/18 :  20:36:44  Show Profile Send escape a Private Message
yalpa, varifrån kan man beställa classik för det priset? mvh //stoffe
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/18 :  20:43:44  Show Profile Send yalpa a Private Message
jajon > de som gillar Krell kan omöjligt gilla Linn, det är bara så. Classiken impade inte på mig heller första gången. Alla får gilla vad de vill, jag kan inte säga till folk att de har fel. Jag vet bara vad som är rätt för mig. Dock blir jag som sagt förbannad när folk säger att prylen inte är prisvärd, speciellt för 10800, det är ett oseriöst uttalande. Sen gäller det givetvis att para den med lite mera lättdrivna högtalare, inte med Kappa 90.

Visst blir det bättre betyg om man har en bra stereo att njuta av då böckerna känns för tunglästa.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/18 :  20:46:47  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by escape

yalpa, varifrån kan man beställa classik för det priset? mvh //stoffe

http://www.petertyson.co.uk/offeronclassik.shtml

där finns den för 750£, för 50£ till finns den i alla butiker, bara sök på linn classik + uk på google.com, ingen prisskillnad på olika färger!

Edited by - yalpa on 2002/11/18 20:47:28
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/18 :  20:51:18  Show Profile Send geten a Private Message
Någon som känner till något om denna??

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=22175

Skräp eller?

// Johan
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2002/11/18 :  20:57:59  Show Profile Send escape a Private Message
ok, thx! Baktanken var att dom som säljer billiga linn kanske har naim också Ska kolla nu...
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/11/18 :  21:05:12  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by geten

Ranefjord: ojojoj... den hade inte varit fel! Känns dock dumt att lägga en riktigt skambud på 15K

Hej Geten

Visst är den snygg, ge mig 19`så är en likadan din!
Mvh
kenth
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/18 :  21:08:12  Show Profile Send geten a Private Message
Majjen03: har du en sådan eller? :) 19 är lite väl mycket det med :(

// Johan
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/19 :  02:34:38  Show Profile Send nin a Private Message
geten, du kan ju alltid testa rörsvängen!
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/19 :  07:31:17  Show Profile Send geten a Private Message
nin: jo har länge funderat på det också, men någon sa att "vill man spela högt så nog inte rör att föredra" så då la jag det lite på is....

// Johan
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/11/19 :  07:41:47  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by geten

Majjen03: har du en sådan eller? :) 19 är lite väl mycket det med :(

Hej Geten

Jag har en sådan för 19` visst är det mycket pengar men den är också ruskigt bra för sitt pris. Kanske något för dig i framtiden prisbilden borde ju sjunka mer om ett par år eller så.
Harmon Kardons förstärkare ger dock en hel del av Krell ljudet för en betydligt mindre summa pengar. Försök att hitta något av deras signatur modeller, dessa är snygga och bra.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/19 :  08:09:44  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej Geten!

Ett är säkert. Med denna rådgivning från de mest skilda håll där de som uttalar sig har diametralt olika uppfattning om vad som låter bra eller inte, om kablar överhuvudtaget skall inhandlas eller om det som följer med gratis duger, så lär du hamna i diket...

Det är ju en ganska stor hög pengar du skall spendera.

Mitt akuta råd:

Köp inte från utlandet. Det krävs lite mer know how än vad du har för att göra det och att man själv lyssnat och känt på prylen innan.

Köp inte en förstärkare av märke X bara för att 3 st här tycker det är en bra deal. Det finns förmodligen 13 st som tycker att det är en mindre bra deal....

Tro inte på vad de skriver i tidningar. (Har aldrig ägt en NAD och kommer nog aldrig att göra det oavsett hur många "best ever" de än får...)

Börja med att utvärdera högtalarna. Det är ett bra råd som du tydligen snappat upp. När du bestämt dig för dessa så är det ett enklare jobb att få till elektroniken på ett bra sätt.

Rent konkret kan man göra såhär:

Ta din hög med pengar till en stor hifihandlare (visa högen i alla fall) och berätta att du vill ha allt från början. Blandat nytt och begagnat eller hur det nu är. Kräv att få låna hem allt du pekar på tills du är nöjd och säg att du är kräsen och att det kan bli många vändor. I gengäld så lovar du att köpa allt i den aktuella affären.

Väljer du rätt affär så har du urval av både nytt och begagnat. Det spelar hela tiden hemma hos dig under tiden du utvärderar och du slipper ha stressen på dig och risken att göra fel. Det dyraste som finns är felköp....

Hifibutiker som kan klara en sådan historia är t ex Hi Fi Consult i Alingsås, HiFiStället i GBG, Ultimate i Vimmerby och det finns säkert många fler med brett sortiment och vaket huvud.

Rent praktiskt så betalar du för allt du bär ut och har ett plus/minus-konto i butiken. Då är de avslappnade och du slipper risken att ha en butik i konkurs med alla dina sparslantar borta och kanske en halv stereo färdig hemma om något händer.

På detta sättet så slipper du också att få en massa skruvade råd och omdömen om konkurrerande märken/butiker. Personalen kan gå in för att få till ljudet hemma hos dig enbart. Och det är väl så det skall vara?

Ha inte bråttom, det är själva jakten som är rolig, lycka till!

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/19 :  08:25:20  Show Profile Send geten a Private Message
sladd: tackar för dessa råd! :) Ett litet problem är ju att jag inte bor i närheten av någon av dessa affärer, hade jag gjort det så hade jag förmodligen inte varit här inne och försökt få goda råd i något som det finns så enormt skilda åsikter om :(

Kan man låna hem från Ultimate tror du? Även om man bor en bra bit därifrån?

// Johan
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/19 :  08:35:05  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det finns ju något som heter bussfrakt som funkar bra.
Från samtliga de affärer jag föreslog får du säkert låna hem prylar men själva idén är ju att göra en överenskommelse med dem för att få till resultatet så bra som möjligt. Det blir ett annat pris också om du handlar allt i en affär.....

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/11/19 :  08:49:26  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Geten,

du får väl låna hem en NAD/Rotel + någon som dyrare och jämför. Jämför sedan också två högtalare i olika prisklasser. Då tror jag du får en uppfattning om prioritering. Lyssna själv istället för på andra. Och lyssna kritiskt. Är det bättre ljud från förstärkare A än B? Kan jag höra någon skillnad? I så fall är det värt priset, eller är bättre högtalare en smartare investering? Etc etc. Köper man allt från en handlare finns det prutmån...

Aktivt filter = delning av frekvenser till högtalarna. Normalt sitter filter i högtalarna, men ibland är det bättre att dela aktivt innan förstärkarna. Subwoofers är sådana exempel. Det avlastar högtalarna under 80 Hz + att det blit större flexibilitet att ställa in ljudet för rummet.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2002/11/19 :  09:58:36  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej Geten!
Nu får jag väl alla emot mig här, men Black sabbath låter ruskigt bra med mitt Nad för och slutsteg + project 2.0 skivspelare.

De brister jag märker med Nad är när jag lägger på någon skiva med klassisk musik ibland, annars puttrar den på bra.

Vill bara säga att jag tycker att det är ett prisvärt alternativ om du kan hitta prylarna begagnat (utom CD) sen kan du lägga resten av slantarna på skivor.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/19 :  11:01:15  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag får bara ställa en liten frågaom något som står en bit ovan i denna text."du kan lyssna på dessa högtalare i de flesta high end affärer, dock inte på Siba,Onoff samt Elgiganten" När någon sin blev dessa affärer High End affärer. Sedan så tycker jag nog att handlaren på Hifistället är ganska duktig på att såga de märken han sj'älv inte säljer. T.ex QRS. MvhKristofer
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/11/19 :  11:45:11  Show Profile Send EAR a Private Message
Hej
Sladd kommer som vanligt med bra råd.Eftersom du bor söderut så finns det ett annat urval av affärer.Vet inte hur det är på DIRTY i Kristianstad men du har ju Ljudprodukter i Malmö som har det mesta av det bästa och jag vet att de lånar ut grejor även Malmö HI-FI center skulle nog gå bra och så även THE ROCK i Lund.EN affär som jag vet är bra är STEREOEXPERTEN i Hässleholm vet inte om den finns kvar dock du får ringa 118118 och kolla GOOD HUNTING
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/11/19 :  12:45:53  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Geten, ligger inte Görans HiFi i Växjö ganska nära dig? När jag var <20 år på slutet av 80-talet hjälpte de mig med en Onix-förstärkare. Den föll mig då ej i smaken men det var helt Ok för dem att få tillbaks den. Hur det är nu vet jag ej. Då var de trevliga i alla fall.

Kalmar kanske, där kanske finns någon butik? *hjälp!*

Finns en rätt juste i Karlskrona också. Kommer inte ihåg vad den heter, "deciBel" någonting(?). *hjälp!* Lite mer åt hembio och TV-hållet kanske. Men de har en del finare stereoprylar också.

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2002/11/19 :  13:42:05  Show Profile Send pontus a Private Message
Varför enbart nyttja återförsäljare som ligger inom, låt säg, en 10-15mils radie från bostaden? Denna mycket vanliga uppfattning har jag lite svårt att förstå. Kostnaden för en resa till Stockolm/Uppsala satt i relation till övergripande hifibudget är för boende i t ex södra Sverige (som jag själv), om inte försumbar så iallafall oftast ganska liten: i ovanstående diskussion, ca 10%.

Ett besök hos t ex esoterisk skulle nog kunna vara värt resekostnaden.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/19 :  13:50:27  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
I det fall du beskriver Pontus så måste ju inköpet göras vid ett tillfälle. Då blir det inte så mycket tid att bestämma sig på....

Vitsen är ju att besöka flera gånger, provlyssna, byta, provlyssna och sedan ta med hem det som man tror mest på. Vid behov byta ut det som står hemma också för att hamna rätt.

Esoterisk är ju en affär med brett sortiment som säkert kan passa för denna lösning för de som bor inte alltför långt därifrån.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:00:14  Show Profile Send geten a Private Message
Jag har i dag ringt och talat med dom på Ultimate, och bestämt att jag ska åka upp dit på lördag eller måndag.

Han trodde att följande kombination skulle passa mig: Vincent SV 233, Vincent CD S3 och antingen Canton RC-A eller AAD Q40.

// Johan

Edited by - geten on 2002/11/19 14:00:52
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000