HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Systemmatchning, rum, pengar och tur.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/11/02 :  13:24:03  Show Profile Send NtR a Private Message
Tänkte bara skicka en blänkare med ett bra exempel på hur man kan ge upp och hamna rätt!

Sitter just nu och lyssnar på en platta, vinyl för tillfället, och förundras än en gång över hur ruskigt bra allt låter. Och hur jag fångas av musiken. Systemet består av en beggad LP12:a med en Shure VST V, en Linn Classic, ett Project Phono Box SE och ett par beggade Sonus Faber Minima. Inte mycket att yvas över, jag vet, och det är det som är det fantastiska. Jag häll på i massor med år, för att inte tala om pengar, för att hitta det perfekta. Eller åtminstone nästan. Jag hade massor av olika grejor, det mesta lät bra eftersom jag är kräsen när jag väljer, men nöjd blev jag aldrig.

Min fru tyckte också det lät bra om det mesta men tyckte att både Magnepan och större Mirage var fula som en känd potentat. Så en dag bestämde jag mig, jag ger upp. Jag köper diskreta, lättplacerade grejor av kvalitetsmärken och så får det bli så bra det kan.

Det blev bättre än någonsin tidigare, jag har inte bytt annat än nålen på 6 år!

Förmodligen beror detta på att grejorna passar riktigt bra ihop med varandra och rummet. Bara tur! Och lite pyssel med högtalarplaceringen. Men bara lite, och inte ändrat på samma 6 år.

Nicke the Rocker

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/11/02 :  13:41:39  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Grattis till din tur, glöm inte att skicka ett blommogram till Fru Fortuna!

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/11/02 :  15:06:04  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Grattis!
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/11/02 :  15:59:56  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Ooh, jag är avis!

Kanske skulle prova din variant av "trisslott" själv oxå.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/11/02 :  16:28:29  Show Profile Send Stickan a Private Message
Det måste kännas skönt!
Undrar när man själv får lite tur?

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/11/02 :  21:45:09  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Om det är bra och man kan sitta nöjd saknar fullständigt korrelation med prislappen eller hur "bra" något märke anses vara.

För mig är det huvudsakliga måttet på om något är bra eller inte om jag får den där känslan av att kroppen börjar självsvänga och känner mig benägen att dansa runt i rummet som ett fån. Lyssna med hjärtat och skippa att lyssna efter om den där lilla detaljen finns där, det är inte detaljer man ska lyssna på utan musik och det är en helhet! Att lyssna på smådetaljer driver en bara till vansinne och när man hittat en detalj kan det ha försvunnit tio andra som man inte märker förrän långt senare för man varit så fokuserad på den första. Och då sitter man där missnöjd igen och har missat helheten...

Grattis förresten!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/11/02 :  21:54:08  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Känner igen mig i ditt inlägg, NtR.
Grattis till att du hittat rätt(?).
Rätt har du ju vad gäller att fångas av musiken, det är ju det viktigaste.
Har själv bytt och bytt i ca 15 års tid men börjar äntligen känna att jag oxå är på rätt väg.
Ska bara byta högtalare...Hmmm kanske vinylsvarven oxå, och sedan var det ju det där med stärkaren...
Skämt åsido, det är bara högtalarna som jag känner borde bytas.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/11/03 :  19:02:55  Show Profile Send boombox a Private Message
Bra blänkare och tankeställare. Håller helt med om att dyrare eller nyare inte alls betyder att man blir nöjdare. Å andra sidan är det ju rätt kul att prova lite olika komponenter. Ibland får man ju helt enkelt ett litet sug i hifitarmen som måste tillfredsställas, eller?
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/11/03 :  20:31:14  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Det intressanta är ju inte att hitta det som är absolut "bäst" med tanke på att de sakerna kostar mer än vad jag tjänar på ett år, det intressanta är, tycker jag, att hitta det som är bäst inom en begränsad (familje)budget.
Då är det ju helt klart intressant med begagnad High-End.
"She who must be obeyed" och barnen går knappast med på att bara äta knäckebröd och makaroner en månad eller två för att far i huset vill ha sprillans nya och dyra "stereopryttlar", som hon uttrycker det.
När boombox's "sug i hifitarmen" gör sig påmind hos mig får jag ta mina extraknäckspengar och köpa lite beggade saker av bättre snitt istället och en del saker tycker jag står sig fortfarande i konkurrensen med nya saker.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/11/06 :  15:46:15  Show Profile Send NtR a Private Message
Boombox, vet du, det är just det som är själva finessen. Jag har drabbats av det omvända, jag vågar inte f-n ändra på en skruv. Det låter för bra, vill inte gå vilse igen. Jag blev t.o.m nervös när jag blev tvungen att byta nål. Den var nämligen utgången till Shure VST V, fanns bara till v15 xMR vilket är efterföljaren. Det krävdes snabbuppmjukning med Audio Technicas nålvibro för att det skulle bli njutbart, och nervositeten innan jag fick den nya nålen att låta bra var så stor att jag övervägde att hellre lyssna med den gamla, utslitna, nålen.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000