HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mexing MC3008-A, Rörmonoblock
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/11/01 :  21:46:19  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Någon som har mer information eller rent av sett/hört Mexing monoblocken MC3008-A?



Är mycket nyfiken på dessa, men vet inget om dem annat än att de ser bra ut. Har dessutom hittat två olika modeller till utseende och komponenter men samma namn. De på bild har 300B rör, det andra jag sett har 2A3 rör och är lite dyrare också.

Vad tror ni om dessa monoblock?

En länk till en italiens sida, har ej babelfishat och läst så noggrannt där ännu:
http://www.audiocostruzioni.com/r_s/ampli/ming-da-mc-3008a/ming-da-3008-a.htm


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2006/11/01 21:49:27

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/11/03 :  10:23:13  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Finns det inget folk med erfarenhet av Mexing rörförstärkare på detta forum, eller ens erfarenhet av rör och har åsikt om det kan vara vettigt?

De monoblock på bilden är uppgraderad nyligt så nu sitter det 2A3 rör istället för 300B, bättre, sämre?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/11/03 :  11:13:56  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
I den här maskinen är det faktiskt så att 2a3/300B är drivrör för monstret 805.
Prismässigt borde det vara tvärt om då 300B är ett mycket dyrare rör än 2A3.

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/11/03 :  11:50:37  Show Profile Send plind a Private Message


Specification
output power: 40W.
output impedance : 4#937; 8#937;.
input voltage : 400mV.
input impedance: 100K.
THD: #8804;1%.
frequency response: 20Hz~20KHz±1dB.
S/N : 88dB.
input jacks: #12288;#12288;1 group.
output jacks: 2 groups.
vacuum tube: 805×1 6L6GC×1, 12AU7×2 12X7×1.
Input Voltage : 110~220V(+/-10%).

De här har jag lyssnat på och de låter bra om inte högtalarna är väldigt tungdrivna
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/11/03 :  14:38:37  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Läckra skapelser var det hursom helst *drägel*

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/03 :  15:53:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Finns det inget folk med erfarenhet av Mexing rörförstärkare på detta forum, eller ens erfarenhet av rör och har åsikt om det kan vara vettigt?


Anledningen för att det inte kom/har kommit så många svar är nog att dessa rör ihop hittar man knappt på några stärkare förutom kinesiska. Och det står nog inte så många sådana i Svedala.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/11/03 :  23:49:31  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Anledningen för att det inte kom/har kommit så många svar är nog att dessa rör ihop hittar man knappt på några stärkare förutom kinesiska. Och det står nog inte så många sådana i Svedala.


Näe, det är ju givetvis en anledning. Iaf en som vågade skriva sin åsikt...

Tror du det finns större utbud om man frågare efter ex. Rogue audio, EAR mfl? Audion är ju vanligt, ARC också finns kanske något mer märke som förekommer relativt ofta men rörförstärkare är väl i överlag inte så stora volymer av något märke.

Det enda jag vet är att det finns gott om väldigt bra elektronik från kina, men just rör vet jag inget om så alla som tycker till är ju bra.

Det rör sig trots allt om ca. 15 000:- för dessa block, för de pengarna får jag ex. ett begagnat Audion men bättre? kanske/kanske inte sen finns det väl några andra mer eller mindre kända beg alternativ om jag ser till prisklassen på begagnat. Mexing har gjort en del bra grejer som jag läst så någon garagefirma är de trots allt inte, blocken ser ju bra ut och att inte så många har dem är nog ganska givet då de är ganska nya.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2006/11/04 00:23:37
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/04 :  01:11:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Tror du det finns större utbud om man frågare efter ex. Rogue audio, EAR mfl? Audion är ju vanligt, ARC också finns kanske något mer märke som förekommer relativt ofta men rörförstärkare är väl i överlag inte så stora volymer av något märke


Dom du nämner där använder välkända rör o det är ganska kända produkter så där är det också lättare att hitta både ägare o affärer som säljer.

Hur dom står mot tex Mexing har jag inte en susning om
Nått jag hade haft i tanke vid rörköp är kostnaden för byte av rör. Vissa rör är inte billiga att köpa.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/11/04 :  07:53:52  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Det finns numera en Svensk distributör för blandannat Mei-Xing:

http://www.dwo.se/

Han lär inte vara intresserad av att sälja reservdelar till privatimport men priserna kanske är så attraktiva att det kan vara värt nån krona extra för hans service. Kolla med honom.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/11/04 :  10:48:17  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
805 röret är ett sändarrör och ej avsett för audio annat än som
Klass-B modulator. För att köra dem i Klass-A entakt måste de arbeta
med gallerström (Sk A2) och positiv gallerspänning. Även motkoppling
måste ingå, det är definitivt ingenting för "finlyssnaren".

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/11/04 :  11:03:41  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Jag kan inte uttala mig om hur 805 röret passar till hifi, men det är väl inte första gången man använder komponenter som är utvecklade för ett syfte till ett annat syfte med gott resultat. Nya uppfinningar och tekniker kommer väl ofta fram genom att "någon" inte följer gängse normer.

En recension finns här:
www.quadesl.org/Amplifiers/Meixing_MC805_Review.doc

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/11/04 :  11:05:35  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Det finns numera en Svensk distributör för blandannat Mei-Xing:

http://www.dwo.se/



Jo, har sett den sidan och varit i kontakt med honom tidigare. På ett Riaa steg jag var intresserad av var hans pris inte så mycke högre än per privatimport, men då tro jag det var något specialpris jag fick.

Sedan i de fall det faktiskt hänt att privatimporterade grejer krånglat har kineserna ordnat det så alla varit nöjda. Dels med reservdelar, nya produkter eller pengar tillbaka. Så man behöver inte vara helt utelämnad för att man privatimporterar.

Johan_B: De grejer jag nämner+andra som jag ej nämner är kanske mer kända i många fall, men inte alla märken är särskilt vanligt förekommande för det. Varken begagnat, ägare eller butiker som säljer annat än på beställning. Och i vilket fall, vad jag än beslutar mig för köpa är det knappast något som jag kan prova före med tanke på de långa avstånd jag har. Åka flyg nånstans för provhöra är uteslutet, så det är grisenisäcken köp som tyvärr gäller...därför försöker jag använda forumet för få vettiga synpunkter...Kanske det finns någon i Luleåtrakten med något bra rörsteg, integrerade eller monoblock som man kan få prova?

Jag har ställt samma fråga i norge, där verkar Mexing rörsteg vara mer vanligt!? Iaf finns det ett par st som svarat och en med just dessa block jag frågar efter och han verkar mycket nöjd.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2006/11/04 11:07:58
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/04 :  11:11:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Johan_B: De grejer jag nämner+andra som jag ej nämner är kanske mer kända i många fall, men inte alla märken är särskilt vanligt förekommande för det. Varken begagnat, ägare eller butiker som säljer annat än på beställning. Och i vilket fall, vad jag än beslutar mig för köpa är det knappast något som jag kan prova före med tanke på de långa avstånd jag har. Åka flyg nånstans för provhöra är uteslutet, så det är grisenisäcken köp som tyvärr gäller...därför försöker jag använda forumet för få vettiga synpunkter...Kanske det finns någon i Luleåtrakten med något bra rörsteg, integrerade eller monoblock som man kan få prova?


Hoppas du finner nått du gillar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/11/04 :  23:52:27  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Här har du en länk med lite bilder och information på italienska. Babelfiska på!

http://www.audiocostruzioni.com/r_s/ampli/ming-da-mc-3008a/ming-da-3008-a.htm

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/11/05 :  01:16:41  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Här har du en länk med lite bilder och information på italienska. Babelfiska på!

http://www.audiocostruzioni.com/r_s/ampli/ming-da-mc-3008a/ming-da-3008-a.htm


UnBeliver: Kolla 1:a inlägget!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/11/05 :  08:23:34  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Attans! Det hade jag missat...

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/06 :  13:43:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är stor risk att dessa rörsteg har låg dämpfaktor och därför kommer att påverka frekvensgången på dina EALS-3, Mangew.

En vackert glödande EQ helt enkelt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/11/06 :  18:25:54  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
För att få någotsånär vettig frekvensgång är dessa steg högst
troligen hårt motkopplade, det medför att dämfaktorn ej är det
primära problemet. De har mer allvarliga brister bla förorsakade
av "glidande arbetspunkt" på 805 röret samt problem med drivsteget.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/11/06 :  20:02:41  Show Profile Send plind a Private Message
Är det push-pull steg Jag trodde de var SE.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/11/06 :  20:33:46  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Vi pratar om sk "A2" drift nu,dvs drift på gallerström.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000