HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är CD:n död?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2006/10/31 :  11:10:10  Show Profile Send Draken a Private Message
Så här skriver man i dagens tidning?:
http://www.e24.se/dynamiskt/efterborsen/did_13964079.asp

Draken

Edited by - Draken on 2006/10/31 13:15:38

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/10/31 :  11:32:34  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
cd:n död?

Med 70% av marknaden... Knappast, Vinylen är ju inte heller död trots att den torde kapa åt sig ett fåtal procent av marknaden. Men däremot ur de stora skivbolagsjättarnas perspektiv är cd:n "död" som en lovande nisch att tälja guld med smörkniv. Det är ju en mogen teknik och en mogen marknad som inte lär växa mer - utan snarare krympa, mycket pga av att pengar går till spel, dvd och andra nöjen som konkurrerar om samma "peng" i konsumenternas plånbok och växer i marknadsandelar.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/10/31 :  11:53:23  Show Profile
Jo den känns rätt dött alltså, iaf det fysiska formatet .. 44.1/16 funkar rätt bra.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/10/31 :  12:12:47  Show Profile Send Poe a Private Message
Det sa man om vinylen för ett antal år sedan också, men visst det är dags för en ny standard med högre upplösning. Frågan är ju bara om inte CD:n kommer vara med ett bra tag till.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/10/31 :  12:24:58  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
CD'n är och har alltid varit död. Vinylen däremot har alltid varit ett levande format. Nää... skämt åsido. CD'n lär inte dö ut på många många år.

Snoogens
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/10/31 :  13:04:52  Show Profile Send Musse80 a Private Message
CD:n kommer helt klart att dominera några år till, sedan tror jag att nedladdning från nätet kommer att ta över. Troligen och förhoppningsvis nedladdning av ett ljudmässigt bättre alternativ än CD.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/10/31 :  13:08:32  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
Troligen och förhoppningsvis nedladdning av ett ljudmässigt bättre alternativ än CD


Tyvärr, troligtvis inte (bättre)

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2006/10/31 13:19:57
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/10/31 :  13:23:19  Show Profile Send Munge a Private Message
Den är åtminstone döende. CDn lär inte leva kvar av känslomässiga (och kvalitets-) skäl på samma sätt som LPn. Det lär inte dröja många år innan all musik säljs över nätet.
Är det bra eller dåligt? Att CDn dör blir nog ingen ledsen för. Däremot är det tråkigt att albumet också är på väg bort. Det blir mer av lösa låtar och spellistor i framtiden, och det är tråkigt.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/10/31 :  16:00:52  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Håller med Munge om att det är tråkigt att albumet som företeelse är på väg bort. Ibland kräver vissa låtar sitt sammanhang, dvs det är tråkigt att bara höra en låt lösryckt men om man får höra låten innan och efter på ett album så kan det bli klockrent när man kommer in i "stämning"

Men i grunden så är jag optimistisk, det har nu aldrig varit lättare för musikintresserade att hitta nya artister och genrer, för mig har det inneburit en hel del nya inköp av skivor jag aldrig skulle ha hört talas om detta vore början av 90-talet.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/10/31 :  16:25:38  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Kort - jag tror att CD-skivan kommer att bestå längre än vad många förutspår. Den kommer kanske inte att vara musikbäraren för den stora massan, men väldigt många kommer att uppskatta de kvaliteter som CD-skivan ändå har i jämförelse med andra medier, till exempel CD-skivan kombinationen av ljudkvalitet, fysisk storlek och enkla handhavande.

Jämför vinylen som dödförklarades för femton år sedan och som alltjämt lever vid sidan av mainstreammedierna.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/10/31 16:26:23
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/10/31 :  16:51:50  Show Profile Send labrat a Private Message
Digitala format har potential till bättre ljudkvalitét än CD (som har en fast teknisk begränsning), de tar mindre plats även fysiskt sett (lagringsutrymmen blir mindre och mindre hela tiden) och erbjuder många fördelar mot både vinyl och CD redan i dagsläget (automatiskt nedladdning av konvolut, information om artisterna, länkar till videos osv osv osv). Det enda som saknas är ett brett utbud av bra färdiga lösningar för mediaspelare. Annars håller jag med dig om att CD-skivan säkert kommer finnas kvar för mindre fanatiska grupperingar (rädda för förändring, sagt med glimten i ögat). :) Jag tycker det är en spännande övergång då det lite handlar om materiellt ägande och hur människan är fast vid att ägande innebär något fysiskt och hur rädda vi är för att släppa taget om detta. Jag tror bara det är nyttigt att materialismen får sig en tankeställare. CD'n är självklart! (mycket snart åtminstonde) "död" (när tom skivbolagsbossarna säger det tycker jag det inte är så mycket att orda om) på samma sätt som vinylen är.


Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/10/31 :  20:25:03  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
labrat - tänk på att skivbolagsbossarna även sa att vinylen var död för 15 år sedan. Och den lever vidare trots de begränsningar det systemet har.

Jag är övertygad att detsamma kommer att gälla CD-skivan.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/10/31 :  20:56:08  Show Profile Send bliss a Private Message
CDn kommer att finnas kvar mycket länge. Det beror inte på att andra och eventuellt bättre format kan komma till utan det beror på att det kommer att finnas ett tillräckligt stort kundunderlag för att fortsätta verksamheten med vinst. Och går det inte med vinst i Sverige så kommer det att gå med vinst i någon annan del av världen. Tänk på de enorma mängder med köpkassetter som fortfarande krängs i världen och till vissa delar på en del svenska bensinmackar. Och skulle inte nya artister släppa sina alster på cd så kommer det att vara lika lätt att hitta ny (gammal) musik på cd i second-handbutiker som det varit att köpa beggad vinyl. Personligen tror jag inte att det kommer att vara antingen eller som det kanske varit tidigare, snarare kommer de att existera tillsammans. Och jag tror dessutom att formatet kommer att vara en generationsfråga till stor del samt för de som vill eller har intresse att testa det senaste.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/10/31 :  21:06:28  Show Profile Send esl a Private Message
Hejja SACD!!!!!!!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/10/31 :  21:29:59  Show Profile Send labrat a Private Message
Jörgen: Javisst, det är en definitionsfråga av vad man menar med död. Det släpps en hel del på vinyl fortfarande, men det är en bråkdel av allt som släpps på andra format. Det är också relativt ovanligt med återutgivningar på vinyl och 9 av 10 butiker som handlar med vinyl säljer nästan enbart secondhand. Jag tror personligen att vinylen lever mycket pga "sentimentala"/"nostalgiska" skäl, något som förmodligen inte kan sägas om CD-skivan om 15 år.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/10/31 :  23:52:43  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
DVD, SACD-formatspelarna blueray osv kommer vara bakåtkompatibla och kunna läsa CD-skivor länge (hoppas jag).

labrat skriver
quote:
Jag tycker det är en spännande övergång då det lite handlar om materiellt ägande och hur människan är fast vid att ägande innebär något fysiskt och hur rädda vi är för att släppa taget om detta. Jag tror bara det är nyttigt att materialismen får sig en tankeställare.
Jag tillhör dem som tycker att det är mer värdefullt att äga något fysiskt då jag upplever att jag har mer kontroll över det än om jag "äger" någon sorts rättighet att lyssna på en låt på en remote-filserver som jag inte har full kontroll över som kan gå offline eller säljas till en annan aktör eller byta adress eller sluta underhållas osv...

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

kempa74
Member

102 Posts

Posted - 2006/11/01 :  16:53:37  Show Profile Send kempa74 a Private Message
Nej, men felutnyttjad kapacitet. Kvalitativa inspelningar är fullgoda med bra utrustning. men tyvärr är det något fel på skivbolagen som släpper en massa sönderkomprimerat skräp med kopieringsskydd som ändå inte fungerar. Finns som väl är undantag och ett av dem är http://www.stockfish-records.de/. Satsa på SACD så blir de flesta nöjda med tanke på att de är hybrider och fungerar i vanliga cd-spelare. Tänker i alla fall inte skrota min för att något stolpskott i ett stort kasst företag vill satsa på MP3.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/11/01 :  17:19:55  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Poe,

Det är verkligen inget fel på CDns upplösning...tycker jag.. hur menar du?
Att många tycker SACD (som verkligen är död) är bättre beror ju på mastringen av skivorna och inte upplösningen...

Jag tror CD är död. Men den kommer kämpa för sitt liv länge till. Hoppas bara det inte gäller tillgången till kvalitativa inspelningar. För mig har själva mediet ingen religiös betydelse, utan tillgången till musik är det vässentliga.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/11/01 :  18:17:48  Show Profile Send labrat a Private Message
LeoArietis: Det tycker jag med, av ungefär samma anledningar. Dock tycker jag det är en ohälsosam känsla och något som bör ifrågasättas. Det finns ju egentligen inte någon som helst anledning till att det ska vara så. Har jag en lokal kopia på min hårddisk samt möjlighet att ladda hem den på nytt om den raderas så är det ju större säkerhet än för fysiska cd-skivor som relativt lätt repas sönder/tappas bort. Västvärldens drivs av materialism och strävan efter ohälsosamma ideal som skapar många många folksjukdomar.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/11/01 :  23:38:38  Show Profile Send Snutten a Private Message
Man måste nära på vara idiot för att komma med ett sådant påstående. Se bara hur det är med vinyl, knappast död. Samma med CD.
Minskad försäljning javisst, men död, knappast.

Edited by - Snutten on 2006/11/01 23:46:59
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/02 :  00:03:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nja, affärsmässigt så är nog CDn "död"; det är knappast en växande marknad på samma sätt som det var för tio år sedan och ur ekonomisk (eller i alla fall aktieägar- ) synpunkt är väl ingen tillväxt samma sak som död. Att CDn som medium kommer hänga med i många år är en helt annan sak.

Och vad gäller LP så är det defintivt ett dött medium, även om försäljningen ökat så är LP avsedd för "vanlig" lysning fortfarande en nischmarknad; de LP-skivor jag ser i vanliga skivbutiker här i London är med få undantag 12" avsedda för wannabe-DJs. Jag tror knappast att någon av de stora bolagen kommer satsa på det igen och de mindre "entusiast-drivna" bolagen har inte de ekonomiska resurserna.
Ett annat problem är att spelarna är på tok för dyra, En enkel Pro-ject Debut III kostar £130 här och hur många "vanliga människor" är beredda på att satsa så mycker pengar (coh mer om de inte råkar ha en RIIA inbyggd i stereon) när de kan köpa en DVD-spelare för £30 som spelar både DVD och CD?

Tänkvärt: En av krönikörerna i Hi-Fi news skriver i senaste numret om när han för en tid sedan var på en visning av nya Bluetoth högtalare (aktiva högtalare med bluetooth interface). Som demonstration laddades en mp3-låt ned från Orange musikportal till en mobiltelefon som sedan spelades upp, de övriga på visningen (i huvudak från "pryl"-pressen) tyckte att det lät jättebra och var imponerande; krönikören tyckte det lät förskräckligt vilket var lite underligt eftersom högtalarna verkade vara relativt ok. Det visade det sig att den låt som laddats ned var komprimerat till 32 kbit/s...

Poängen med denna historia är att det finns en väldigt stor marknad för "häftiga och snygga" prylar, ljudkvalitén kommer nog först i tredje hand om konsumenterna alls tänker på den.


Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2006/11/02 :  06:59:26  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Min fungerar

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/11/02 :  08:53:44  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
I vissa kundsegment är cd-skivan död, i andra är på nedgång och i ånyo andra är den fortfarande mogen och välmående. Kidsen - framtidens köpstarka kunder - spräcker öronen med pirat-mp3 i öronproppslurar på tunnelbanan och ger fingret åt cd-skivan vad gäller format, pris, tillgång och ljudkvalitet. De köpstarka grupperna köper däremot fortfarande cd-skivor. Problemet för industrin är inte bara denna fragmentering, utan även att det inte finns någon naturlig efterföljare eller ens legitim konkurrent. Skivbranschen slåss mot substitut och sin egen tröghet.

I nedgångsfasen lyder receptet att mjölka produkten: Sänka priser och rensa ut svaga modeller och återförsäljare. Men vilka är de svaga modellerna? [Lägg in valfritt argument om hitsamlingar och "The long tail" här.] Inom produkten cd-skiva pågår samtidigt de enskilda artisternas och albumens livscyklar - ja, till och med de enskilda låtarnas när de tas med på samlingsskivor eller blir omtolkade.

[Bläddrar lite mer i Kotler.]

I mognadsfasen diskuteras marknads-, produkt- och marknadsmixmodifiering. Det första innebär att hitta nya kunder - ickeanvändare, konkurrentanvändare och användare i nya segment. Här finns inte så mycket att hämta för skivbolagen. Produktmodifiering kan antagligen handla om kvalitet eller funktioner. Jag vill mena att funktioner av typen videoinnehåll, DRM och dualdisc påverkar kvaliteten negativt. Slutligen kan man ändra marknadsmixen (pris, produkt, plats och promotion). Här tycker jag man gott kan underlätta provlyssning, sänka priser, framhäva ljudkvalitet och rent allmänt utnyttja internet för samtliga fyra P.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2006/11/02 :  17:28:21  Show Profile Send Peg a Private Message
CD skivan är väl fortfarande det enda alternativet om man vill ha utbud, flexibilitet och inte vill bli DRM infekterad.

SACD är jättebra jag köper ofta sådana och använder CD spåret eftersom de oftast är bättre mastrade men det finns ju inte direkt något stort utbud och kommer väl att dö ut snart.

Jag tror att skivbolagen måste förstå att DRM aldrig kan eller kommer att fungera, det är helt enkelt bara dyrt och dåligt för konsumenten som får stå där med sin dyra itunes samling låst till några få spelare och nån obskyr mjukvara som förmodligen kommer att går ur tiden.

Nej, Dom borde sälja oss FLAC eller nåt annat lossless format som är öppet med support för tags över nätet (som magnatune fast med musik man vill ha) så att man kan bränna sin CD och eller använda vilken uppspelare man vill med full kvalitet.

När dom gör det kan jag gå med på att dom jagar pirater men just nu finns det bara två vettiga alternativ och det är CD eller piratbukten men pirater luktar och sjunger illa så det får bli CD för hela slanten för min del :-)

Slutligen måste det bli lättare att köpa en låt över nätet med bra kvalitet än att piratkopiera den ! Just nu går det ju inte alls :-(

Edited by - Peg on 2006/11/02 17:29:42
Go to Top of Page

Mupp
Member

72 Posts

Posted - 2006/11/04 :  07:39:15  Show Profile Send Mupp a Private Message
Jag tycker personligen man kan lägga ner CDn helt. Vill man ha bra ljudkvalitet måste man ha vinyl eller SACD. Vill man ha nåt praktiskt är det nedladdning som gäller. Jag har nästan slutat helt med att köpa CD skivor av dessa anledningar.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/11/06 :  10:14:44  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Mupp,

SACD är död och vinyl har inte en chans mot CD-mediet vad det gäller möjligheter till kvalitativ återgivning. Vad grundar du dina påståenden på? Det låter ju liksom som om det du säger verkligen är sanning och inte något du tycker eller tror ;)

Personligen tycker jag vinyl är härligt att lyssna till. Men inte sjutton vill jag påstå att en kanalseparation under 50db på nått sätt är tekniskt eller återgivningsmässigt överlägset CD-formatets möjligheter.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000