HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Säker betalning för beg HIFI
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

AeroNiclas
Starting Member

20 Posts

Posted - 2006/10/31 :  23:59:59  Show Profile Send AeroNiclas a Private Message
Har hittat en DVD-spelare hos en kille från England på eBay som jag skulle vilja köpa. Dock så är mina erfarenheter kring denna typ av iköp noll och man vill ju undvika att bli lurad.

Jag har fått nedanstående mail från säljaren. Tacksam om någon med erfarenhet kan säga om detta verkar vara en seriös säljare och om tillvägagångssättet är säkert. Eller om det är en potentiell skojare?

Tack på förhand!

/Niclas

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/11/01 :  00:20:19  Show Profile Send svanbo a Private Message
Det bifogade mailet kom inte med... nog enklast att bara klistra in texten...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/01 :  00:43:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ring och kolla med killen, så du kan få riktiga uppgifter. (Gärna en "icke-mobile")
En seriös säljare uppskattar ordentliga köpare.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/01 :  01:07:59  Show Profile Send f95toli a Private Message
Använder man Paypal så är man hyggligt säker, särskilt om det är en "bekräftad" adress, då finns hans telefonnummer,bankkonto och hemadress registerad hos Paypal.

Edited by - f95toli on 2006/11/01 01:08:19
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/11/01 :  01:27:07  Show Profile Send forken a Private Message
Använder alltid paypal på ebay och har inte blivit lurad än.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/11/01 :  01:35:48  Show Profile Send drkim a Private Message
Använde eBay och Paypal - blev blåst på 22.500 Kr - var försiktig...

Fick tillbaka 2.500 Kr via Paypal - men när säljarens konto var tomt och han inte längre svarade på mail eller telefon så gav dom upp. Nu vill ingen hjälpa till längre och har istället börjat bolla runt mig till olika avdelningar för att sedan be mig att inte skicka mail utan fylla i formulär på hemsidan igen - det var ju det jag gjorde från början...hmm

Vad vill jag då säga med detta - jo att Paypal och eBay lätt lurar in en i en falsk trygghet som inte är värd så mycket när det verkligen gäller...

PS! Säljaren kom från Italien och kan ingen eller väldigt lite Engelska - men det spelar ju i o f ingen roll nu när han inte svarar längre...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/11/01 :  02:32:13  Show Profile Send eliot a Private Message
Det var tråkigt att höra

Själv har jag köpt många vinylskivor på ebay och då rör det sig ju inte om så mycket pengar....

- Det är viktigt att kontrollera feedback på ebay men samtidigt skall man vara medveten att ingen vill ge ett negativt feedback eftersom säljaren oftast väntar med sitt feedback tills köparen gett sitt feedback och om detta är negativt så svarar säljaren med ett negativt feedback....därför gäller det att läsa mellan raderna på feedback'en.

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/11/01 :  08:15:51  Show Profile Send Zombie a Private Message
1) fråga om du (eller en bekant i England) kan hämta spelaren hemma hos honom
2) slå upp hans/hennes namn i BT online telefonkatalog
3) de flesta bedrägerierna numera är att brottslingar "stjäl" ett login/passw och sätter upp en kopia på dennes eBay-konto, logga inte in på annat än signin.ebay.xx!!! Kolla det varje gång.
4) Kolla att sajten där du köper är www.ebay.xx
5) Kolla säljarens feedback, särskilt hur han har burit sig åt med negativa händelser.
6) Skicka via ParcelForce, eller använd DPD attt plocka upp paketet i England - du kan själv beställa upplockning, kostar ett par hundra - försäkring ingår. Om DPD säger att paketet/adressen/personen inte existerar kan du begära återbetalning från PayPal
7) betala inte med "wire transfer"
8) KÖP ALDRIG NÅGONTING FÖR EN SUMMA PENGAR DU INTE HAR RÅD ATT FÖRLORA

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2006/11/01 08:17:01
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/11/01 :  08:31:31  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Använde eBay och Paypal - blev blåst på 22.500 Kr - var försiktig...
Det var tråkigt att höra minst sagt
pga att sådant här förkommer så har jag alltid hållt mig till den svenska marknaden.
quote:
KÖP ALDRIG NÅGONTING FÖR EN SUMMA PENGAR DU INTE HAR RÅD ATT FÖRLORA

Och hur många "har råd" att förlora en massa pengar?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/11/01 :  09:53:39  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag har som eliot handlat mest skivor och då blir ju risken lägre, om det inte är en dyrgrip.
Köpte en Linn Lingo från England och det var ju en lite dyrare pryl, men det gick bra.
Jag har genom åren belatat med, PayPal, BidPay, escrow, Western Union, Kreditkort, och cash.
Jag använder numera helst, (nästan), alltid PayPal, och kollar feedback noga och även den feedback säljaren gett om andra.
Jag har handlat på eBay sedan 1998, och hittills har det gått bra.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2006/11/01 09:57:36
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/11/01 :  10:26:53  Show Profile Send sampix a Private Message
Goda råd från Zombie!
Med viss reservation på;
quote:
8) KÖP ALDRIG NÅGONTING FÖR EN SUMMA PENGAR DU INTE HAR RÅD ATT FÖRLORA

Tanken må vara god, men i praktiken så behöver flertalet av oss spara ihop pengar till ett dyrare köp. Om det nu inte gäller ett gäng LP-skivor Men det är alltid surt att bli lurad.

Paypal har jag inte varit i kontakt med, mer en sedvanlig betalning förstås. Har däremot varit i kontakt med Ebay då en säljare vägrade skicka varan som jag hade betalat. Nu rörde det sig inte om några stora pengar - $40-50 sådär.
Men iaf, Ebay har inte mycket att sätta till emot fifflarna. Jag blev hänvisade till den ena efter den andra kontaktpersonen utan att få några klartecken. (Lyckligtvis så kom mitt paket efter en månad av diverse påtryckningar per mail.)

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/11/01 :  10:28:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

När jag köpte mina monoblock i England använde jag banköverföring. Finessen med det är att banken kollar upp hyffsat bra innan ett konto öppnas.

Som med all handel mellan privatpersoner oavsett om det är i samma land eller över landsgränser så skall man vara försiktig och inte genomföra affären om man inte har förtroende för den andra parten.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/11/01 :  10:39:46  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ibland lönar det sig att hämta på plats...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/11/01 :  10:40:35  Show Profile Send drkim a Private Message
Jo - jag kan bara hålla med - det är tråkigt minst sagt, jag sörjer mer den utlovade McIntosh MCD201 än pengarna även om 22.500 Kr inte är kaffepengar direkt.

Jag vill bara göra ett tillägg; Jag har köpt och sålt hifi på nätet i 10 år och aldrig råkat ut för något innan - Jag tycker mig ha ganska god koll på varningssignaler och när det är dags att backa från en affär.

I detta fall så tror jag inte att säljaren från början hade för avsikt att blåsa mig, utan det utvecklade sig till ett tillfälle för honom under affärens gång. Från början verkade allt ok - förutom det språkliga då.

Positiv feedback, varit medlem på eBay ett par månader, gjort 2 - 3 affärer, Det fanns bild på Cd-spelaren tagen i hemmiljö, den kunde provlyssnas och han var villig att leverera den i närområdet och till Rom. När jag mailade frågor så svarade han på dessa genom att uppdatera informationen i annonsen. Jag la ett bud och vann auktionen, betalade via Paypal - sen började strulet...

Han ville helt plötsligt att jag skulle föra över pengarna via Western Union - jag vägrade, sedan gnällde han över avgiften hos Paypal, sedan över frakten (varför göra det om han inte tänkt skicka från början?) - det utlovade leveransdatumet flyttades fram hela tiden - till slut så svarade han inte på mail längre.

Det hela anmäldes till eBay och Paypal som lyckades få tillbaka 2.500 kr av totalt ca 25.000 Kr...

Vad jag menar är att allt kan hända även om allt verkar 100% från början - jag kommer inte handla mer från eBay...

Jag tror att riskerna ökar markant när man handlar på ställen som inte sysslar med Hifi fullt ut - har köpt mitt McIntoshslutsteg via Audiogon i Abu Dhabi och inte haft några problem. Tror att seriöst hifiintresserade människor runt om i världen är väldigt ärliga och lite godtrogna - detta utnyttjas av skumma tvivelaktiga individer via eBay och andra mindre seriösa siter.

Annars är ju tipsen tidigare i tråden mycket bra att gå efter... Lycka till

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/11/01 :  11:13:28  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag tycker det är tråkigt när jag läser "jag kommer inte handla mer från eBay...", det finns risk att bli blåst överallt men genom ett noggrannt val av säljare så är risken betydligt mindre. "Powersellers" på ebay (i princip online-affärer) brukar vara mycket pålitliga, speciellt om de finns i nordvästeuropa eller USA/Canada.

Då finns alla chanser i världen att hitta ovanliga eller udda CD/Skivutgivningar till bra priser även om man bör räkna in med frakt på 5-10 US$ och formellt sett skall även tull+moms tillkomma men väldigt många försändelser med låga värden verkar gå igenom.

Tull undviker du genom att handla inom EU, det finns många säljare i Storbritannien och Tyskland.

Om jag skall ge en varning så är min erfarenhet av ebay att säljare i USA och nordvästeuropa är i genomsnitt mer ärliga och jag brukar undvika Asien/Ryssland samt de som inte kan kommunicera på engelska, tyska eller svenska. Så fort en affär börjar strula med tex sen eposthantering eller att säljaren inte vill använda paypal osv brukar jag bli misstänksam.

Är priset för bra för att vara sant så är det troligtvis något fel... det är en fri marknad och det innebär att priserna skall vara rimliga. Det ligger inga tusenlappar på gatorna.


edit: stavfler

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2006/11/01 11:22:13
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/11/01 :  11:21:36  Show Profile Send JonasY a Private Message
Är det en dyr pryl och den finns i England kan man ju alltid överväga att flyga Ryanair dit och hämta på plats

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/11/01 :  12:20:11  Show Profile Send drkim a Private Message
LeoArietis sa:
quote:
Är priset för bra för att vara sant så är det troligtvis något fel... det är en fri marknad och det innebär att priserna skall vara rimliga. Det ligger inga tusenlappar på gatorna.


Så sant - glömde skriva det - men utgångspriset för spelaren, som var begagnad, var ca 22.500 Kr alltså drygt halva nypriset för spelaren om man skulle handlat i Sverige (kostar 42.500 Kr ny). Hade utgångspriset varit fem eller tiotusen hade jag backat direkt...

Jag kanske tog i när jag sa aldrig mer - men jag får en lustig obehaglig känsla varje gång jag går in på eBays hemsida eller ens ser deras logo...

Jag säger inte hur någon annan ska göra - men detta är ett exempel på att det kan gå tokigt, trots att det mesta verkar stämma...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

AeroNiclas
Starting Member

20 Posts

Posted - 2006/11/01 :  13:13:34  Show Profile Send AeroNiclas a Private Message
Tack för allas erferenheter. Det verkar trots allt som om de flesta begagnatköp har lyckliga slut.

Här kommer mailet som jag inte lyckades bifoga (jag tycker personligen att det verkar skumt):

This price includes the shipping and handling fees. For payment I accept Western Union Money Transfer and I will ship you the package via FedEx priority service in 1 Day, please go to www.westernunion.com insert you address at FIND A LOCAL AGENT. You will see there are a lot of western union agencies near you.
Visit a Western Union office and make payment to my name and address, after you have made payment the folks from Western Union will give you a MTCN# (Money Transfer Control Number), please email me this number and I will check on Western Union’s web page. If everything is fine I will ship right away with FedEx priority service and email you the tracking number. After you receive the package you need to email me that everything is okay so I may pick up the payment.
My payment information is:
Full name: David xxxxxxx
ADDRESS: xxx Putney Bridge Road
ZIP CODE: xxxx 2PN
CITY: London
COUNTRY: United Kingdom
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2006/11/01 :  15:07:33  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Nu vill jag inte skriva djävulen på dörren, men är det inte så att med western union så har du ingen "tracking" på överföringen. Jag kan ha fel, men kolla upp det.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/11/01 :  15:29:22  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Det finns ingen tracking på WU, jag jar använt det några gånger, men bara för småbelopp t.ex. skivor för max $50.
Jag skulle inte köpa för större summor via WU, är det betydande blopp så kräv Escrow, då är du säker.
Paypal har jag änvänt för några tusenlappar, och det är betytligt säkrare än WU, dock inte riskfritt.
Var noga med att kolla feedback för säljaren, både den dom fått och även den dom gett till andra, och kolla även om dom tidigare sålt varor för liknade belopp, med bra feedback.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/11/01 :  15:34:44  Show Profile Send Gus a Private Message
Detta finns att läsa på eBay-UK

"The use of instant money transfers as a method of receiving payment, via companies such as Western Union or Moneygram, is not allowed on eBay.co.uk. We have banned the use of instant money transfers as a payment method on the eBay.co.uk site to protect members, because in the past some sellers have exploited Instant Money Transfers in order to defraud buyers. If you notice a listing offering instant money yransfers as a payment option, please don't bid on it, and report the seller to eBay.

Risks:

Difficult to identify and designate recipient.
Not traceable.
Generally, no recourse is available if the item is not delivered as promised, even if you used your credit card to send the payment.
Not covered by the eBay’s Standard Purchase Protection Programme."



Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/01 :  16:09:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
DrKim: Var säljaren en "verified user" (eller vad det nu kallas)? Om jag kommer ihåg rätt så täcker Paypal betydligt större summor då.
Men något 100% skydd kjan ju ingen betalningsförmedlare ge, den största fördelen med en "verifierad" användare är som sagt att Paypal vet vem det är (dirketkopplat bankkonto m.m.) vilket borde göra det rätt lätt att hitta säljaren vid en polisanmälan.

Vad säger föresten polisen om ditt ärende?
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/11/01 :  16:48:35  Show Profile Send Snoddas a Private Message

Ser just nu runt 60000000 varningslampor som börjar lysa!!!
Jag fick ett liknande mail när jag försökte köpa en stärkare från Ebay. Jag kontaktade Ebay via mail och dom sa att man skall ALDRIG använda Western Union!!! Kan inte nog poängtera detta!

Frågade också här, sök på "Offtopic" avdelningen. Min tråd bör ligga kvar där. Personligen har inte detta skrämt mig från att handla på Ebay men jag är alltid försiktig.


quote:
Är priset för bra för att vara sant så är det troligtvis något fel... det är en fri marknad och det innebär att priserna skall vara rimliga. Det ligger inga tusenlappar på gatorna.



Ibland händer det faktiskt. Jag betalade ca. 8500Sek för ett 8 månader gammalt RogueAudio90 slutsteg. Det kostar nästan 25000Sek här hemma och hade aldrig sålts för det priset beggat här hemma i Svedala.


PS. Jag har inte med det att göra men tjänar du verkligen så mycket på en DVDspelare?? Även om det är någon dyrare variant.


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2006/11/01 :  17:55:56  Show Profile Send n0p a Private Message
Western Union verkar vara ett lustigt gäng, i samband med att jag läste tråden tänkte jag bara kolla in deras hemsida för att bilda mig en uppfattning. Firefox blockerade 3 popups direkt...

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/01 :  18:06:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nu är det väl iofs inget fel på själva Western Union. De har hängt med i drygt 150 år vid det här laget och har säkerligen 100 000 agenturer utspridda i hela världen (jag har flera stycken i närheten) så de är rimligen ärliga. Problemet är väl snarare att Western Union och liknande företag har som affärsidé att man ska använde dem när man för över pengar till KÄNDA personer då man kan lita på mottagaren, ex. vid överföringar mellan två länder då vanliga banker inte alltid fungerar.
WU är INTE lämpliga att använda som förmedlare av betalningarför varor/tjänster om man inte är helt säker på att mottagaren är ärlig.

Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/11/01 :  18:35:49  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
Nu är det väl iofs inget fel på själva Western Union.


I detta sammanhanget är dom helt fel! Det är ju "Säker betalning för beg HIFI" som är på tapeten. Till det du nämner duger dom säkert.....



"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000