HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur bra blir det egentligen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2002/11/18 :  11:51:01  Show Profile Send wallraff a Private Message
Att bränna ner mp3 på cd låter ju lagom skoj, har man erfarit, men har hittat ett bra album i 256kbps 44khz. Tänkte att det borde bli rätt bra om man bränner ut det?!
Man förlorar lite dynamik vid mp3 utbränning, har jag hört mig till, men vad är det mer, rent teoretiskt man förlorar?
Ok, vad står 256 kbps för, och 44khz...?

Mest det jag vill veta

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/11/18 :  12:04:40  Show Profile Send Hepcat a Private Message
256kbs står för bit hastigheten per sekund och 256 är den näst högsta bit hastigheten med andra ord näst högsta kvaliten 44 khz står för samplings frekvensen som då är på 44,1Khz samma som CD standarden. och om den låter "bra" så är den nog komprimerad med lame encodern det är den bästa det finns en hel till att berätta om det. jag brukar uppleva att musiken blir tråkigare med MP3 men den bit hastigheten och om det är gjort med lame så är det svårt att höra skillnaden på en medioker CD spelare.

Mikael Lyly

www.selleri.de
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2002/11/18 :  12:10:04  Show Profile Send wallraff a Private Message
Hepcat: Alltså hur många bitar den avläser/behandlar per sekund. Tack för det andra!

Det är Norah Jones debutplatta som kommer rulla i cd'n ikväll :)
Får väl se om det är någon skillnad på den brännda versionen och den som ligger på HF's platta.

Återkommer...

Almost Famous
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2002/11/18 :  18:38:16  Show Profile Send weezer a Private Message
Ohhh, jag råder dig att köpa den plattan. Den är värd att köpa. Guldljud.
Go to Top of Page

trotyl
Member

50 Posts

Posted - 2002/11/18 :  20:21:07  Show Profile Send trotyl a Private Message
Det blir hyfsad kvalitet på 256kbps... varken mer eller mindre... Jag måste också hålla med föregående talare... köp norah jones skivan... den är ENORMT bra... sen har hon ju kanske lust att göra flera om man köper dom... tycker att man ska köpa alla skivor man tycker är riktigt bra...
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2002/11/18 :  20:24:18  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Norah Jones har en bunt mp3or på sin hemsida från live-spelning om man är sugen. Ganska stämningsfull musik. Kvaliten är väll sådär, viss nivåskillnad i inspelningarna.
160kbps tror jag låtarna är på.
Kanske inget överdrivet välljud men helt klart en trevlig stund med fröken Jones.

Say's who!?
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2002/11/18 :  20:56:08  Show Profile Send wallraff a Private Message
Vill inte hugga någon i armen, men hennes POJKVÄN spelar i hennes band... :)

Almost Famous
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/19 :  02:54:26  Show Profile Send nin a Private Message
Jag kopierar lite av det jag upplevde med mitt pågående test som inte är klart än:

"Som i några gamla trådar så var det vissa som sa att man knappt kunde skilja en MP3 från originalet.**** sa t o m att det GÅR INTE att skilja från originalet vid 192kbps. Så jag lovade att göra en seriöst test med dom bästa programmen.

Så nu tog jag 3 st CD skivor:
Deep Purple - The Book Of Taliesyn (remaster)
Dead Can Dance - Into The Labyrinth
Air - Moon Safari

Jag rippa 4 st låtar per skiva med Exact Audio Copy (EAC) helt okomprimerat till hårddisken. Sedan så tog jag och gjorde MP3:or av varje låt i 128, 192 och 320 kbps med Lame 3.92.
Sedan så omvandlade jag dom tillbaka till wav och brände dom och original wav filerna på CD.

Så på en CD var det 4st olika låtar med original wav först sedan wav som varit 128, 192, 320 MP3:or.

Anläggningen jag lyssnar på är:

Förstärkare: Tube Technology's Synergy
Högtalare: Sony SS-M9
CD: Pioneer DV-444

Tyvärr så hade jag ingen bättre CD än DV-444 att tillgå, och mina högtalar kablar är av mindre bra sort, så testet är långt ifrån perfekt. Ska testa mera med en bättre CD och kablar snart, och återkommer med det då.

Så den jag jämförde inatt var Air - Moon Safari.
4 st låtar med skön fransk synth pop och med trevlig tjej på sång.
Så hur klarade sig dom wav låtarna som varit MP3:or?
Ja, 128 kbps testa jag inte så mycket för det var ingen mening. Det var ju nästan uselt.
192 kbps var bättre men klara inte av att låta som original wav filen. Men klar förbättring mot 128 kbps.
Men 320 kbps borde väl har varit lika? Nja, det är klart bättre men, close, but no cigarr. Det var framförallt på röster jag hörde skillnaden mellan original wav och den som varit 320 kbps. Den blev lite plattare och onaturligare via 320 kbps.

Detta testet är inte klart än. Ska testa dom andra 2 skivorna och ska försöka få tag på en bättre CD än den ganska dåliga DV-444. Det lär bli ännu större skillnader med bättre CD och några bättre högtalar kablar! Så jag återkommer framöver."

"Jag har gjort lite mer test idag igen. Tyvärr med samma skit CD spelare men ändå.
Körde 4 st olika Deep Purple låtar och en polare byte åt mig utan att jag visste vilken som var vilken. Men 128 så var det ingen mening, det låt för illa. När det gäller 192 så fick jag rätt 100% av gångerna, ingen bull ****. Det var ganska stor skillnad. Men när det gällde dom på 320 så fick jag endast rätt 7 gånger av 10. Dåligt tycker jag men finner 2 olika anledningar varför.
1. Jag har för dåligt CD spelare hemma. Kommer att åtgärda det.
2. Jag har endast hört Deep Purple'n CD'n 1 gång innan i min anläggning, lyssnar annars på LP skivan av den jämt Nu är det så att det är ganska stor skillnad mellan LP'n ch CD'n (ska inte gå in på vilken som är bäst, men faktum är att dom låter annorlunda). Men med bättre CD spelare och lyssna några gånger till så är jag säker på 10 av 10.

Sedan så hände det något kul. Åkte hem till en polare för att se om hans 18 000kr SACD spelare kunde spela brända skivor (så jag kunde låna den för testet). Tyvärr så gjorde den inte det men när vi åkte iväg så tänkte jag på skoj att om man skulle testa Deep purple skivan i bilstereon. För visst var 128 versionerna dåliga men i en dålig bilstereo borde det väl inte höras? Skojar du!? Både han och jag skrattade när vi hörde hur mina usla Ninja högtalare där bak och original högtalare (saab 9000 -88) kunde med lätthet skilja mellan original wav och 128 versionen! 192 kunde vi inte höra någon skillnad.

Men jag ska undersöka mer innan jag ger slutomdöme"

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000