| Author |
Topic  |
|
|
Robert
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2002/11/16 : 16:33:08
|
Jag har efter mitt byte av förstärkare(Technics 3000) börjat fundera på byte av högtalare...så var det igång igen ...Jag har ju kollat en del olika fabrikat i prissklasser upp till ungefär 25 tusen och lyssnade på Mercuriusen när jag köpte min stärkare och även tidigare. Tycker den låter bra men har ju inte jämfört med de andra alternativen (olika affärer)och får så klart börja bära hem högtalare för test innan köp men...har någon nån tanke runt dessa högtalare... Hifi-consult "sågar"ju de mesta i prisklassen och anser att den går att jämföra med betydligt dyrare högtalare av andra fabrikat! |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/11/16 : 19:37:32
|
För 20-25 finns det massor av godis!
Mercuriusen är en högtalare som försöker göra "allt" rätt för pengarna. Vill man vara krass så är den alltså sprängfylld av kompromisser Men en värdig efterträdare till Tellusen är den onekligen. Snabbare torrare bas, bättre upplösning i mellanregistret etc och alltihop i en mindre låda.
Bär hem Mårten Design Mingus, står ju i samma ljudrum som Mercuriusen. Det är ett "annat" ljud i den, prova vilket som passar dina öron. Där är kompromisserna färre till priset av lite tapp i basen. För 25 får man också ett par begagnade men fräscha 2 år gamla Martin Logan SL3, en annan finlirare, står i skogen en mil härifrån....
Är inte johansson i säljartagen med sina Maggisar, se salusidan här på forumet, en delikatess till rätt pris.
Du har en rolig tid framför dig! |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 00:33:31
|
| audio physic spark3 finns ju också =) den lär vara lite svår att få provlyssna i detta land än så länge dock men låter nog fint... |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 00:50:25
|
Tror alla butiker sågar sånt dom inte själva saluför.... Tror inte heller man går in till konkurenten och lyssnar direkt! dvs handlarna är nog gamska hemmablinda. Skulle vilja se Anders på RA knalla in och kolla sortimentet hos Kent på Hifi Art eller vice versa....... kommer ALDRIG att hända, och då är det ju lätt att säga att egna sortimentet låter bäst?  Men det var ju inte frågan  Kika på Vandersteen´s minsting.... om den nu saluförs i sverige? Har nyligen hört den i USA och den var intressant. Andra som känner till märket? |
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 02:12:08
|
| ville bara tillägga att spark3 ligger på stereophiles recommended list i B kategorin |
 |
|
|
pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 06:12:42
|
quote: Originally posted by svensson
Tror alla butiker sågar sånt dom inte själva saluför.... Tror inte heller man går in till konkurenten och lyssnar direkt! dvs handlarna är nog gamska hemmablinda. Skulle vilja se Anders på RA knalla in och kolla sortimentet hos Kent på Hifi Art eller vice versa....... kommer ALDRIG att hända, och då är det ju lätt att säga att egna sortimentet låter bäst?  Men det var ju inte frågan  Kika på Vandersteen´s minsting.... om den nu saluförs i sverige? Har nyligen hört den i USA och den var intressant. Andra som känner till märket?
Av en tillfallighet har jag kommit i kontakt med en handlare har i Detroit-omradet som for bl a Vandersteen. Skall forsoka ta mig dit och lyssna inom kort.
Robert: jag var i samma situation som Du for ett ar sedan, skulle byta hogtalare och satte min grans i ungefar samma omrade som Du sjalv. Jag bestamde mig slutligen for Vienna Acoustics Mozart och det var karlek fran forsta tonen. Andra hogtalare i samma prisklass som jag gick igenom pa vagen, och dessutom passade min smak, var Thiel, Paradigm Reference, Monitor Audio, Martin Logan, Sonus Faber. I mitt tycke stod dock Vienna i en klass for sig. Jag tror tyvarr inte det finns ngn importor for Vienna i Sverige utan Du far ta Dig till Norge eller Tyskland om Du vill kolla in dessa godbitar...
Peter |
Detroit, Michigan |
 |
|
|
erixon
Member

375 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 08:56:58
|
På arken visades en "hembiohögtalare" från Vienna upp i samma monter som den leverantör som hade Monster och PSB (kommer inte ihåg namnet på leverantören). Fick dock inte klarhet i om denna skulle ta in Vienna även fortsättningsvis.
//erixon |
"life is to short for boring hifi" |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 09:14:43
|
Glömmer vi inte dynaudio 1.3se ???
=)))))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
Robert
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 13:44:50
|
Man får tacka för alla tips...bara att ge sig ut i djungeln igen,det finns ju så mycket roligt att lyssna på. Har lyssnat på Audiovector M3,Dynaudio 1.3 se,2.1t och 25:an (för dyr),Qrs,Monitor Audio(10 och 60)Kan inte glömma Totem Forrest från förra Arken mässan heller!Nån som vill sälja sina billigt till mig*S*
|
 |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 14:08:51
|
Jag såg just en annons på dessa: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=22057
quote: Originally posted by pesa
quote: Originally posted by svensson
Tror alla butiker sågar sånt dom inte själva saluför.... Tror inte heller man går in till konkurenten och lyssnar direkt! dvs handlarna är nog gamska hemmablinda. Skulle vilja se Anders på RA knalla in och kolla sortimentet hos Kent på Hifi Art eller vice versa....... kommer ALDRIG att hända, och då är det ju lätt att säga att egna sortimentet låter bäst?  Men det var ju inte frågan  Kika på Vandersteen´s minsting.... om den nu saluförs i sverige? Har nyligen hört den i USA och den var intressant. Andra som känner till märket?
Av en tillfallighet har jag kommit i kontakt med en handlare har i Detroit-omradet som for bl a Vandersteen. Skall forsoka ta mig dit och lyssna inom kort.
Robert: jag var i samma situation som Du for ett ar sedan, skulle byta hogtalare och satte min grans i ungefar samma omrade som Du sjalv. Jag bestamde mig slutligen for Vienna Acoustics Mozart och det var karlek fran forsta tonen. Andra hogtalare i samma prisklass som jag gick igenom pa vagen, och dessutom passade min smak, var Thiel, Paradigm Reference, Monitor Audio, Martin Logan, Sonus Faber. I mitt tycke stod dock Vienna i en klass for sig. Jag tror tyvarr inte det finns ngn importor for Vienna i Sverige utan Du far ta Dig till Norge eller Tyskland om Du vill kolla in dessa godbitar...
Peter
|
 |
|
|
pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts |
|
| |
Topic  |
|