HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SACD-spelar köp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

hali
Member

374 Posts

Posted - 2002/07/06 :  22:20:37  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Hej,

Då man läser de "glädjande" nyheterna från Sony så kanske det är dags att
skaffa en SACD snurra. Till en början tänkte köpa en lite billigare spelare bara
för att "känna" på formatet lite. Då jag redan har en väldigt trevlig CD-spelare
så är det inget krav att den nya spelare är skicklig på old-school-cd.

Min DVD-spelare börjar också bli dålig så jag fudnerar på att slå två flugor i en
smäll och sasta på på Sony DVP-NS900 för 5000kr.
Priset är väldigt tilltalande och den har fått ganska fina recensioner i pressen,
dock har jag ingen möjlighet att lyssna på den (förrutom på Siba då :/ ) innan köpet.

I första hand är det 2-kanalslyssning jag inriktar mig på men framtiden får utvisa om det
är värt att lyssna på skivor i multikanal. Övrig utrustning är Arcam A85 förstärkare, Arcam CD23T cd-spelare och ett par Audiovector M3 Avantgarde högtalare. Om multikanal blir aktuellt så lirar jag på en Marantz SR4200.

Är det någon som har lyssnat på denna spelare eller har några andra tips i prisklassen?

Tacksam för input

-
Say's who

toblun
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/07/07 :  16:18:14  Show Profile Send toblun a Private Message
Hej hali.

Jag har åxå tittat på DVP-NS900. Men då i form av även riktig CD-spelare. Jag kan tyvärr inte kommer med tips liknande spelare men jag är jättenyfiken på var man kan hitta NS900 för 5000kr. Sist jag var inne på el-stormarknaderna så kostade den 8000kr

btw, HI-FI Choice testade SACD och DVD-audio spelare i sitt Juninummer. Där utnämdes NS900 till vinnare.

//toblu
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/07 :  16:32:47  Show Profile Send matson a Private Message
Hos www.mediacheckpoint.de kostar den 465 Euro.

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2002/07/07 :  18:33:13  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Det var på Mediacheckpoint jag hade tittat,
priset blir ca. 5000kr med porto till Sverige.

Och enligt andra här på forumet så ska Mediacheckpoint
vara väldigt seriösa att ha och göra med.

Jag har inte heller hittat så många andra maskiner i prisklassen, DVD-A är helt uteslutet för min del då jag tror SACD kommer "vinna" kriget. Phillips har en SACD maskin strax över i pris men den känns inte lika gedigen som Sonys.

Sökte på SACD på Ginza förresten, hittade bara 4st skivor än så länge. Man kanske borde vänta ett litet tag till?

-
Say's who
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/07/07 :  21:35:34  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Om du kan lägga lite mer pengar så säljer de ut Sony DVP-S9000ES för 8995,- på bl a Ref Audio. Ordinarie pris 18000:- fast den har inte SACD multikanal om det är ett måste?
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/07 :  23:14:31  Show Profile Send Morello a Private Message
Det bästa är nog att ingen köper SACD-maskiner/skivor.
Varje såld SACD-maskin innebär att sannolikheten för att SACD "vinner" blir större.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/08 :  01:06:12  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Det bästa är nog att ingen köper SACD-maskiner/skivor.
Varje såld SACD-maskin innebär att sannolikheten för att SACD "vinner" blir större.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-





Har du lyssnat ordentligt på varierande inspelningar, eller bygger du din uppfattning på teorierna om "SACDbruset"?
För du har väl inte någon SACDspelare själv.
Och var bussig ta inte detta som ett påhopp eller provokation.
Själv vet jag inte vad jag anser om SACD ännu, baserat på egna lyssningar hemma. För det är när jag så småningom kommer att låna hem en Advantage S1 som SACDspelare när den är klar, som jag vet om jag kommer att låta bygga om min egen S1 till SACD.
Jag har hört SACD låta alldeles förträffligt. Både hemma hos SACDägare (Timbre), och på Frankfurtmässan, där AudioPhile gjorde
en test med publik, som jag var närvarande på.
Testen handlade visserligen inte om signalkällan, utan om effektförstärkare, men det lät väldigt bra om både vinylspelaren och SACDspelaren (Accuphase DP85) som användes. Se mina hemsidor där jag har skrivit en del om detta:
http://jorma.sansobalans.se/
Det var däremot ingen CDspelare med i detta test, eftersom Tyska AudioPhile ansåg att man endast ville ha bästa möjliga signalkälla med i detta test. Och där dög inte CD!!!


Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/08 :  02:04:27  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej!

Att döma ett system efter att lyssna på lite olika inspelningar på CD och SACD är tämligen meningslöst, då allt för mycket i experimentet inte är konstant.

Ska man göra en jämförelse bör det ske på följande vis:

analog master->AD->DA->försteg->slutsteg->högtalare

där AD/DA plockas bort och sätts tillbaka för att se om någon färgning ägt rum.

Det finns en rad tekniska nackdelar med SACD som naturligtvis påverkar ljudet:

1. Klen upplösning från cirka 7kHz och uppåt
2. Stora mängder ultrasoniskt brus
3. Systemet är EJ tidsinvariant.

Det finns de som har haft förmånen att jämföra systemen och där har inte SACD varit det vinnande systemet.

Jag har vid ett tillfälle lyssnat till SACD och jämfört samma skiva på CD, men omständigheterna var ej bra, varför jag inte kan dra några slutsatser på grundval av subjetiva intryck.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/08 :  02:15:25  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:


Det finns de som har haft förmånen att jämföra systemen och där har inte SACD varit det vinnande systemet.


mvh

Joe Morello

-Time Further Out-




Och det finns de som har förmånen att kunna jämföra, där SACD varit det vinnande systemet. Det kan ju bero på materialet som man jämför mellan? Vi får väl se tids nog, vilket som vinner hos mig.
Jag har ett antal SACDhybrider som jag även har i älder utgåva med det vanliga cdsystemet, så det kommer att finnas en del att jämföra mellan. Men det kan ta tid eftersom man aldrig vet hur låmg tid Mikke Bladelius tar på sig innan han är klar med sina apparater.
Och kanske lika så gott det. Det kommer att finnas bra mycket mer skivmaterial i SACD framöver verkar det som.

Jorm
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/08 :  02:18:13  Show Profile Send matson a Private Message
quote:


Det finns de som har haft förmånen att jämföra systemen och där har inte SACD varit det vinnande systemet.




Jag håller med dig Morello om att det är omöjligt för en "vanlig" person att avgöra vad som är bäst.

Däremot så är det ju en del personer som jämfört enligt metoden du beskrev och föredragit SACD före cd OCH dvd-a. Jan-Eric på Opus och Michel Bishop på Telarc till exempel.
Bishop menar att SACD är mest likt den analoga mastern ljudmässigt av dom 3 systemen.
Sen finns det andra(som gjort samma jämförelse) som inte tycker så, och då blir jag såpass konfyst att jag slänger på en vinylplatta och tänker på annat!

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/08 :  02:39:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Appropå Vinyl!!

Denna:
( Priset är: $1400 Kit, $1650 Assembled )
( Infon här: http://www.teresaudio.com )

Nån gång,......nån gång.



( Eventuellt med pickup och sånt åxå ;),



Mvh A
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/08 :  02:45:48  Show Profile Send matson a Private Message
Där(Teres alltså) är jag inne ofta och kollar! Vill ha!
Men jag gillar träplattorna mer:


Vem visste att det fanns ett träslag som hette "Goncalo-Alues"?(Monkey-Wood är ju ännu roligare nästan)


Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/08 :  02:54:39  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:


Och det finns de som har förmånen att kunna jämföra, där SACD varit det vinnande systemet. Det kan ju bero på materialet som man jämför mellan? Vi får väl se tids nog, vilket som vinner hos mig.
Jag har ett antal SACDhybrider som jag även har i älder utgåva med det vanliga cdsystemet, så det kommer att finnas en del att jämföra mellan. Men det kan ta tid eftersom man aldrig vet hur låmg tid Mikke Bladelius tar på sig innan han är klar med sina apparater.
Och kanske lika så gott det. Det kommer att finnas bra mycket mer skivmaterial i SACD framöver verkar det som.

Jorma



När jag skrev "jämföra" menade jag som jag även visade med en liten "figur" att materialet SKALL vara exakt detsamma, nämligen en analog-master-rullbandare tex.

Vem har jämfört systemen som jag skrev och SACD varit det vinnande?
Ånyo, att spisa lite olika skivor på CD och SACD är ingen adekvat jämförelse.

Varför inte satsa på det i alla tekniska avseenden överlägsna formatet DVD-A? 24 bitar och 192kHz sampling ger potential för helt makalös återgivning.

mvh



Joe Morello

-Time Further Out-



Edited by - Pjotre on 2002/07/08 10:08:2
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/08 :  02:56:16  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Om man bortser ifrån ljudet( man är en galning mao ;) så är ju dessa
faktiskt konst, vacker sådan tom. A köper hellre en utav dessa än en tavla( fast man får ju inte mkt till tavla med dessa priser, nåja).


Mvh/A
'Mad rabbits may poff in the strong sun'


Okej,... A lovar att ovanstående var sista gången,


Mvh A
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/08 :  03:04:57  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:


När jag skrev "jämföra" menade jag som jag även visade med en liten "figur" att materialet SKALL vara exakt detsamma, nämligen en analog-master-rullbandare tex.

Vem har jämfört systemen som jag skrev och SACD varit det vinnande?
Ånyo, att spisa lite olika skivor på CD och SACD är ingen adekvat jämförelse.

Varför inte satsa på det i alla tekniska avseenden överlägsna formatet DVD-A? 24 bitar och 192kHz sampling ger potential för helt makalös återgivning.

mvh



Joe Morello

-Time Further Out-





Advantage S1 kommer att kunna spela DVD-Audio också.
Men hur blir det med "vattenmärkningen" framöver. Den blir nog kvar.
Och om det inte ges ut DVD-Audioskivor, utan bolagen går över till SACD? Och vilka som har jämfört: se Matsons inlägg tidigare.
Det finns ett antal till, bla. Mark Levinson, som har tillgång till en del analoga masterband eftersom han har och fortfarande håller på med musikinspelningar. Fast numera i DSDteknik.

Jorma

Edited by - Pjotre on 2002/07/08 10:08:5
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/08 :  03:13:20  Show Profile Send matson a Private Message
Men har både Morello och Jorma införskaffat 1st "matsonfilter" på sina datorer så att mina inlägg inte syns? Koppla i såfall omedelbart ur det!

Jag skrev att Jan-Eric på Opus och M Bishop på Telarc har jämfört och föredragit SACD. (precis ovanför "skivspelarfestivalen")



Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/08 :  03:14:27  Show Profile Send matson a Private Message
Ahh, där hade Jorma kopplat ur filtret...

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/08 :  03:18:43  Show Profile Send Morello a Private Message
Såvitt jag vet spelar ML in direkt via DSD, varför en jämförelse ej kan ske. Var hittar jag Matsons inlägg?

Bolagen kommer inte att gå över till SACD om vi konsumenter slutar köpa SACD med tillhörande SACD-maskiner.

Vill Jorma ha ett system där upplösningen i den högsta oktaven är cirka 8 bitar mindre än CD? Observera att detta inte är en halvering, utan en minskning med en faktor 256!
Vi har alltså ungefär 256 kvantiseringsnivåer(över 8kHz) i SACD jämfört med 65 tusen i CD.



Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/08 :  03:27:13  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Alltså, stämmer verkligen det där??
A har lyssnat lite på SACD och inte lät de avsevärt sämre i diskanten iaf. ( Ska kolla in det där lite ;), det var någonting om att DSD var bättre i tidsdomänen medans PCM var bättre i frekvens-dito??,-
men om någon kan uttrycka sig luddigare än så så blir det 1st Pris ifrån A.


Mvh
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/08 :  03:28:19  Show Profile Send matson a Private Message
Morello: Du måste koppla ur filtret!
Sen är det 3 inlägg upp eller ovanför skivspelarbilderna.

Nu ska jag upp om 3 timmar, så vad gör jag här?

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/08 :  03:50:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Såvitt jag vet spelar ML in direkt via DSD, varför en jämförelse ej kan ske. Var hittar jag Matsons inlägg?

Vill Jorma ha ett system där upplösningen i den högsta oktaven är cirka 8 bitar mindre än CD? Observera att detta inte är en halvering, utan en minskning med en faktor 256!
Vi har alltså ungefär 256 kvantiseringsnivåer(över 8kHz) i SACD jämfört med 65 tusen i CD.

Joe Morello

-Time Further Out-




Mark Levinson spelar idag in direkt via DSD, precis som jag tidigare sa. Men han har tidigare spelat in analogt, som han har fört över till DSD. Och har alltså kunnat jämföra bägge systemen.
Han anser att DSD är det som kommer analogt närmast, och säger tom. att han har svårt att höra någon skillnad. Och har därför helt gått över till DSD.


Jag vill ha det system som låter bäst utan kvantiseringingssnack och andra teorier.

Jorma

Edited by - Jorma on 2002/07/08 04:08:3
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/08 :  07:36:42  Show Profile Send Timbre a Private Message


Hej hali!

Satsa dina pengar på en ren SACD/CD apparat.
Gå inte på dom där "slukar allt" maskinerna i denna delen av prisskalan.
Det kan också vara läge att ta det lite lugnt. Du kan ju ändå handla SACD-hybrider och spela dom med stor behållning på din nuvarande spelare så länge. DSD-kvalitet kommer att krypa nedåt i prisklasserna...
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/08 :  08:07:45  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:



Hej hali!

Satsa dina pengar på en ren SACD/CD apparat.
Gå inte på dom där "slukar allt" maskinerna i denna delen av prisskalan.
Det kan också vara läge att ta det lite lugnt. Du kan ju ändå handla SACD-hybrider och spela dom med stor behållning på din nuvarande spelare så länge. DSD-kvalitet kommer att krypa nedåt i prisklasserna...





Precis, DSD-kvalitet fanns redan i början på 90-talet i form av CD-spelare med enbitsomvandlare och de var väldigt billiga....

Men dom jobbade med högre frekvens, nämligen cirka 11.8Mhz.

"One step forward and......"

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/07/08 :  08:57:49  Show Profile Send KC a Private Message
Morello, jag vet inte hur Jan-Eric Persson har jämfört, men han har
så klart tillgång till analoga master banden. Om han nu gjort någon
jämförelse, varför idiotförklara honom genom att insinuera att
han inte jämfört med master banden? Det är väl alldeles uppenbart
att en jämförelse måste ske med originalet.

Vad gäller Bishop har han INTE jämfört med master banden. Eller det
kanske han har gjort också, men det var inte dessa test som fällde
avgörandet i så fall. Vad Bishop gjorde var att jämföra direkt med
"mic live feed". Han hade alla tre system igång samtidigt, dvs.
live från mic->försträrkning->högtalare, mic->DSD->försträrkning->högtalare samt mic->24/192 PCM->försträrkning->högtalare. Det
användes en switch-box för att växla mellan dem. Kan det bli bättre?

Precis, DSD-kvalitet fanns redan i början på 90-talet i form av CD-spelare med enbitsomvandlare och de var väldigt billiga....

Om man har en en-bitsomvandlare, är det automatiskt DSD kvalitet då?
Alltså, även under ca 8kHz, så hade dessa CD-spelare samma upplösning
som DSD? Trots att CD skivan som snurrade inne i spelaren är 16/44.1kHz?

/KC

=========================================================================

"High-End Audio is God's way of telling you that you have too much money
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/08 :  09:42:36  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej!

Självklart har Jan-Eric tillgång till masterbanden, men har han tillgång till DSD-AD eller låter han någon annan mastra. Andrahandsinfo säger att han INTE jämfört.

"användes en switch-box för att växla mellan dem. Kan det bli bättre?"
Ja, verkligen.
Han kan ju på det viset aldrig lyssna på samma sekvens mer än en gång.

"Om man har en en-bitsomvandlare, är det automatiskt DSD kvalitet då?
Alltså, även under ca 8kHz, så hade dessa CD-spelare samma upplösning
som DSD? Trots att CD skivan som snurrade inne i spelaren är 16/44.1kHz?"

Nej, man slipper det ultrasoniska bruset med det förfarande jag pratade om. Poängen var att enbitsomvandlarna i CD-spelare arbetar med avsevärt högre frekvens. Sony/philips började arbeta med DSD långt innan SACD såg dagens ljus, men då pratades det om samplingsfrekvenser bortåt 100Mhz![:) SACD arbetar med 2.8MHz, ty högre frekvens ger för liten speltid...

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/07/08 :  09:56:22  Show Profile Send KC a Private Message
"användes en switch-box för att växla mellan dem. Kan det bli bättre?"
Ja, verkligen.
Han kan ju på det viset aldrig lyssna på samma sekvens mer än en gång.


OK, du tycker det är viktigare att kunna lyssna på samma sekvens
än att kunna jämföra med det egentliga originalet(ett master band
är bara en kopia på originalet, enligt mitt sätt att se på det).
Det är helt OK att du tycker så, men jag tycker möjligheten att jämföra
med riktiga originalet är viktigare än att kunna upprepa samma sekvens.
Och, jo, man kan jämföra utan att spela om samma sekvens

/KC

=========================================================================

"High-End Audio is God's way of telling you that you have too much money
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000