HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 strömkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/10/23 :  04:48:00  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Vad VET vi vid det här laget om huruvida, var, när och till vilket pris det är förnuftigt att göra ingrepp i olika apparater för att byta ut en fast monterad strömkabel av enklare beskaffenhet?

När är det säkert att det är på sin plats? När är det en överloppsgärning?

2)Dito frågor i fallet med nätbrunn för apparat-kablage?

Finns det någonsin anledning att jorda apparater som levererats ojordade?

Zory
Polen

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/10/23 :  07:50:21  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Om kablaget glappar eller isoleringen är trasig på nåt sätt kan det va på sin plats att göra ett ingrepp annars inte då är det en överloppsgärning.

Nätbrunn innebär ytterligare en kontaktövergång som kan va bra att undvika därmed är även detta i allmänhet en överloppsgärning.

En apparat som är levererad utan skyddsjord är tilläggsisolerad å behöver ingen skyddsjord den får anslutas överallt ändå. Att ansluta skyddsjord på en sån apparat är nog varken tillåtet eller önskvärt.

Tror jag iaf....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2006/10/23 :  09:02:42  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Har man problem med brum (eller bara vill testa om det påverkar ljudet) kan en skärmad kabel provas.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2006/10/23 :  10:26:28  Show Profile Send Daniel a Private Message
Den ända apparat som jag hört inte reagerar positivt på en bättre strömkabel är en Naim cdx2. Alla andra har presterat bättre oavsett prisklass. Jag satte nätbrunnar på alla mina oldstyle Rega burkar för många år sedan, med fint resultat. Det är väl snarare en fråga om hur krångligt det är att göra ingreppet. Och hur kostsamma kablar man tänkt sig. Men om man inte provar, lär man sig inget.

representerar www.stylusaudio.se
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/10/23 :  12:56:07  Show Profile Send marens a Private Message
Hifimässiga skillnader mellan olika nätkablar beror på det där populära "någonting annat", alltså något som hypotetiskt inte skulle gå att mäta idag. Mao vi vet inte.

Skärming skadar ju inte, och givetvis är det bra om kablarna inte glappar. Dessa egenskaper förklarar inte de ljudmässiga skillnaderna map hifiparametrar som en del upplever. Otillräcklig skärmning och glappkontakt gör skillnad på störningar utifrån och funktionsstörningar (att förstärkaren stänger av sig eller slutar funka ibland) men det är mycket ovanligt och är normalt inget problem.

Däremot så vet vi att vissa upplever hifimässiga skillnader mellan olika nätkablar, det är inte samma sak som att vi kan säga att vi vet att det beror på en skillnad i nätkablarnas ljud. För det krävs noggrannt utförda blindtester.

En verklig ljudmässig skillnad vid byte av nätkabel skulle även kunna indikera att något är dåligt/fel/trasigt i apparaten.

Att något "alltid" upplevs bättre av att byta är i sig en anledning till misstanke att det handlar om något annat än själva kablarnas påverkan på ljudet.

Slutsats: Vi är fortfarande begränsade till vad vi själva tror om det här. Det skadar aldrig att lära sig mer om olika saker som vi vet om både kablar och lyssningspsykologi. Det underlättar för att bilda sig en uppfattning om hur det ligger till.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/10/23 :  13:16:21  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
marens:
quote:
Däremot så vet vi att vissa upplever hifimässiga skillnader mellan olika nätkablar, det är inte samma sak som att vi kan säga att vi vet att det beror på en skillnad i nätkablarnas ljud. För det krävs noggrannt utförda blindtester.

En verklig ljudmässig skillnad vid byte av nätkabel skulle även kunna indikera att något är dåligt/fel/trasigt i apparaten.


Menar du att de skillnader som hörs enbart skulle kunna komma från apparaterna? Att det aldrig beror på att den utbytta kabeln är dålig/felaktig/trasig?

mvh/ Jörgen

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/10/23 13:19:56
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/10/24 :  00:28:13  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
tack marens och krellmaster--tack för kloka ord och raka puckar...

Jörgen: vad skrev du egentligen? jag begrep inte....

marens: till dig och alla andra mätinriktade personer--här och i andra fora--

ni har rätt i att någon sorts empirisk verifikation vore på sin plats/vore önskvärd!

men så fort ni sagt det säger ni också detta förkättrade: "blindtest"

då tycker jag att ni 1) är ute och cyklar 2) är mentalt rigida eller lata: det finns A N D R A i god mening positivistiska tillvägagångssätt än just dessa hopplösa ´blindtester´ som i praktiken är närmast omöjliga att företaga och--vilket är mycket värre--(där de nu plägar företagas) sällan Ä R det som de tror, som försöker sig på dem!

3)att ni inbjuder till att bli påhoppade--orättvist, förutsägbart, och ofta beledsagat av M I N S T lika rigida attityder--av dessa som programmatiskt hävdar att man måste också ha lite känsla för feeling

--så långt i resonemanget brukar tråden självdö och alla verkar arga på varandra; något verkligt intressant tankeutbyte har sällan skett och alla e tillbaka på ruta ett tills nästa gång...

och i mellantiden försöker alla möjliga ´morsor´ uppmana pojkarna att vara ödmjuka och sluta slåss...


Zory
Polen

Edited by - to_apeiron on 2006/10/24 00:29:16
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/24 :  01:07:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hoppas tråden hålls ren o fin utan massa bråk.

to_apeiron
quote:
--så långt i resonemanget brukar tråden självdö och alla verkar arga på varandra; något verkligt intressant tankeutbyte har sällan skett och alla e tillbaka på ruta ett tills nästa gång...

och i mellantiden försöker alla möjliga ´morsor´ uppmana pojkarna att vara ödmjuka och sluta slåss...


Stämmer bra , tyvärr

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/10/24 01:07:33
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/10/24 :  08:28:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
OK - jag gör ett nytt försök to_apeiron

Det jag reagerade på var att jag upfattade att marens påstod att att hörbara skillnader enbart skulle kunna komma av tillkortakommanden hos apparaterna. Inte att kabeln skulle kunna vara dålig/felaktig/trasig på något sätt som skulle kunna höras. Vilket jag ville få bekräftat eller dementerat.

Hoppas det blev begripligare nu

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/10/24 :  15:41:52  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
då tycker jag att ni 1) är ute och cyklar 2) är mentalt rigida eller lata: det finns A N D R A i god mening positivistiska tillvägagångssätt än just dessa hopplösa ´blindtester´ som i praktiken är närmast omöjliga att företaga och--vilket är mycket värre--(där de nu plägar företagas) sällan Ä R det som de tror, som försöker sig på dem!


to_apeiron: Du frågade vad vi vet. Det enda sättet att veta vad man faktiskt hör är ju att testa på ett sätt som med rimlig säkerhet utesluter slump och suggestivt brus, kalla det vad du vill. I alla andra fall kan man bara tro en massa saker och för många är detta bra nog. Men eftersom du så specifikt efterfrågade om vi vet något så svarar jag på det helt enkelt.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2006/10/24 :  16:13:16  Show Profile Send Daniel a Private Message
Fast jag vet att mina strömkablar är mycket bättre en de som följde med i lådan. Jag litar nämligen blint på mina öron. Det är bara så mycket bättre och helt nödvändiga för att jag skall tycka att det är kul att lyssna på musik. Om någon skulle ta bort dem så skulle jag sluta tillbringa många timmar i veckan på musiklyssning och kolla på TV istället, eller något. Så enkelt är det för mig. Jag tycker att vissa saker är hyperviktigt för att jag skall få det resultatet jag är ute efter i min anläggning.

Och därför tycker jag nästan aldrig att det är en överloppsgärning att satsa på bra nätkablar. Jag tycker tvärtom. Att det är en överloppsgärning att t ex byta till en dubbelt så dyr förstärkare innan man gett den en bra kabel i nätbrunnen. Som sagt min åsikt, så ingen behöver bli arg.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/24 :  19:04:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag vet själv inte riktigt var jag står om kablar o dess betydelse. Jag har inga värstingkablar egentligen sett till vad resten kostar. Skärmade nätkablar till allt , MEGA stort nätfilter till cd:n. Dessa har inte kostat mig många kr o hade det gjort det då hade jag inte köpt det. Dom pengarna hade gått till akustikfrämjande åtgärder som i mina öron ger 1000% mer än kablar.

Att jag bytade ut dom kablarna jag hade innan mot det jag har idag gjorde jag mest för "att det ska vara så" Jag tycker mig annars kunna höra skillnader mellan olika kablar men återigen så lägger jag hellre dom pengarna på nått som verkligen hörs.

Mina 5 öre

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/10/24 :  19:47:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
2)Dito frågor i fallet med nätbrunn för apparat-kablage?


Eftersom jag hör skillnad mellan olika nätbrunnskontakter så är frågan om inte nätbrunnar försämrar ljudet.
Men det är ju bekvämt om man vill testa olika nätsladdar.

Första frågan är omöjlig att svara på.
Hur skall man värdera ljudförbättringar eller förändringar i pengar?
Det är upp till var och en.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/10/25 :  08:02:24  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Främsta anledningen till att många tillverkare levererar apparater med nätbrunn är väl att kontaktstandarden varierar i olika länder. Det blir enklare, å billigare förmodligen, för alla parter att välja den kabel som passar.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2006/10/25 :  20:12:34  Show Profile Send om.s a Private Message
Dette provoserer sikkert noen, men jeg hevder at den dyreste strømkabelen er den medfølgende, den forsøpler utstyret så mye at du ikke vet hva godt det er å hente i komponentet med en anstendig strømkabel....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000