HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur gör ni när ni provlyssnar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/10/24 :  22:23:47  Show Profile Send manlix a Private Message
Efter mycket velande om det mesta så har jag iaf till slut bestämt mig för att sälja högtalare, förstärkare och cd.

Har hela tiden förut börjat i fel ände så denna gången tänkte jag börja med ett par högtalare som jag gillar. Hade isåfall tänkt mig något runt 20 000:- eller kanske 15-20 000:-.

Men!! Hur gör ni när ni provlyssnar fram högtalare? Eftersom jag efteråt kommer välja förstärkare till högtalaren så har jag ju ingen speciell förstärkare att lyssna fram högtalaren jag vill ha med.

Men förstärkaren kanske inte påverkar så enormt utan det går ändå komma fram till vilken högtalare man gillar bara det är en förstärkare som är potent nog för högtalaren?

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2006/10/24 :  22:31:26  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Låna hem de högtalade du är intresserad av. Be handlaren om råd vad du skall driva dem med. Låna hem flera förstärkare och jämför. Gillar du inget av det är det stor risk att högtalarna inte upfyller dina krav. Någonting åt det hållet skulle jag ha gjort.

Men visst, det kan vara svårt så där i början att veta vad man är ute efter. Hitta ett par högtalare som låter bra i affären, och låna hem dem med flera olika förstärkare. Mitt råd. Någonstans måste man börja. Lyssna hemma hos vänner och bekanta också.

Man måste nog pröva högtalare med mer än ett förstärkeri för att se vad de går för (om man inte prickar rätt direkt, det kan ju också hända).

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/10/24 :  22:38:13  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
manlix - du bör ju i och för sig försöka att lyssna på högtalare du tycker om i första öronkastet med så många förstärkare som möjligt redan i butiken för att göra en grovsållning.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/10/24 :  22:46:56  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag skulle vilja vända på processen. Prova hur olika högtalare spelar hemma i ditt lyssningsrum med en hyfsat bra generellt gångbar förstärkare. Att sedan prova fram den optimala förstärkaren till de högtalare du valt tror jag går väl så bra i handlarens lyssningsrum. Där finns större chans att lyssna på ett antal inbrända och uppvärmda förstärkare.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/10/24 :  23:20:58  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
På många ställen spelas ju apparaterna och högtalarna via växlar. I dessa fall är det växeln som är flaskhalsen. Om du istället lånar hem så vet du exakt hur det låter hos dig. Du kan ju grov solla lite innan.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/10/25 :  10:39:37  Show Profile Send Poe a Private Message
Håller med lennartj, även om detta är det minst praktiska av dem alla, speciellt om det är golvhögtalare vi pratar om. Det blir mycket släpande..

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/10/25 :  11:31:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Placeringen har ju väldigt stor betydelse för ljudet.
Testa olika placeringar. Är det stativare så har höjden på stativet också betydelse.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/10/25 :  21:09:30  Show Profile Send PeterE a Private Message
Då jag provlyssnar så brukar ja fara till butikens demorum & ta med mig lite plattor då utgår jag från min musik smak & testar allt från film musik till tungrock för att sätta press på grejerna.
Samt då jag testar ljudet för film så kör jag favorit scenen i Matrix filmen då han kommer med helikoptern.
Men man kan även ta nån film där det är ett tåg med + lite biljakter.
Inte så många ställen som är villiga att låna ut grejer.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/25 :  21:36:36  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag åker till butiken med min egen musik/film. ber dem stäla in det med rätt kringutrustning och sen är det bara att sätta igång att spela.

Sen får man ta alla resultat med en nypa salt eftersom det har olika förutsättningar i butik/ditt hem. Har även speciallt test schema som jag tar med mig för att komma ihåg lite hur allt var.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000