HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lättdrivna högtalare med basreflexport fram?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/10/19 :  13:15:00  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Hej! Jag är ute efter nya golvhögtalare. Kriterierna är att de ska vara lättdrivna (känslighet minst 88 dB och ej under 6 ohm) samt med basreflexporten framåtriktad för att underlätta placering närmre bakvägg. De ska stå vid en långvägg i rummet, som är ca 20 kvadratmeter. Nytt eller begagnat spelar ingen roll. Prisklass? Tja, mellan 10.000 och 25.000 är jag beredd att lägga ut. Någon som har tips enligt ovanstående kriterier?

Musiken som ska spelas är bred, så högtalarna måste vara ganska "allround", men mest blir det väl rock och hårdrock men även akustiskt. Jag vill helst undvika ett för ljust och vasst ljud eftersom många skivor låter dåligt i sådana högtalare enligt mina erfarenheter. För tillfället finns ingen kringutrustning (cd-spelare, förstärkare och kablar) så det ska också köpas men högtalarna köps först! Sedan väljer jag kringutrustningen efter vad som passar till högtalarna.

A wolf in a sheep´s clothing...

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/10/19 :  14:09:53  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Vad sägs om fabriksnya Focal/JMLab Electra 926 till halva priset enl denna annons:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54651

Jag hade ett par sådanan innan jag skaffade mina nuvarande JMLab MiniUtopior och var mkt nöjd med dem. Men jag hade en Utopia-dröm och ville förverkliga den när möjligheten dök upp. Därför såldes 926:orna till ett beg.pris strax under detta nypris! Så priset strax under 15000:- för ett par NYA sådana verkar ju kanon. Och det är fina högtalare som spelar all musik mkt bra (jag VET att en del andra menar annorlunda, men frågan är om de då lyssnat på högtalarna eller bara sprider rykten - ljushet i ljudet t ex!!!).

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/10/19 :  14:11:56  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag rekommenderar dig att lyssna på PMC FB1+.
En helt fantastisk högtalare som kan vara svår att hitta på beg-marknaden då ägarna sällan byter bort dessa.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/10/19 :  15:13:53  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Kan du inte bara flytta ut högtalarna från väggen när du ska lyssna?
Fö. behöver verkligen en basreflexport inte så värst mycket luft framför sig för att fungera som den ska?

mvh


Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/10/19 :  15:18:54  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Baltazar: Jodå, men jag hamnar då för nära högtalarna. Rummet är inte så djupt.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/10/19 :  15:36:13  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Aha, då är jag med. Det är ju lite knepigt isf.
Ang. tips så är mina favoriter B&W och Ino Audio. De har båda modeller som kanske skulle passa.
Inos pi60 är relativt lättdrivan och har väldigt snäll impedanskurva.
B&W 703 borde du också kunna få tag på för dom pengarna men jag vet inget om hur lättdrivna dom är tyvärr.
De är nog rätt så lika till klangen men pi60 kan spela betydligt djupare bas.

Annars kanske ett par begagnade NHT 2.5i? Men de är iofs väldigt djupa och kanske inte passar ditt rum.

Har du hittils några favorithögtalalre du lyssnat på?

mvh


Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/10/19 :  15:44:53  Show Profile Send kris69 a Private Message
vs vr2
alt vr4jr

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

toref
Starting Member

38 Posts

Posted - 2006/10/19 :  20:25:56  Show Profile  Visit toref's Homepage Send toref a Private Message
B&W804S er temmelig lettdrevne. Meget oppløst og glatt gjengivelse. Egner seg for all slags musikk (imho). Har sett noen par på bruktbørser her og der de siste månedene (hififorum.nu og hifisentralen.no). De burde kunne skaffes brukte for ca 25K.

Embrace the music!

Mitt anlegg: Audio Aero Capitole MkII, Kimber Hero, Krell Evo-302, Synergistic Research Alpha, ProAc D80
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/10/19 :  20:41:16  Show Profile Send svejk a Private Message
Läs Micke Ys recension av Harbeth Compact7 under artiklar, stämmer bra sitter med ett par själv


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2006/10/19 :  22:58:27  Show Profile Send Raffe a Private Message

Försäljning hänvisas till Köp/ och sälj.
Micke

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra

Edited by - Micke Y on 2006/10/20 12:29:43
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2006/10/19 :  23:16:10  Show Profile Send Morgan a Private Message
Baltazars rekommendation av Ino Audio pi60 vill jag absolut hålla med om.
Tillverkarens data:
Impedans: 7ohm (försedd med konjugatlänk: 8ohm +/-1 >400 Hz)
Placering: Golv (Bäst nära (1-3 dm) en väldämpad vägg.
Kontinuerlig effekt: 100 W
Max effekt: >5 kW (över 400 Hz)
Känslighet: 88 dB-2,83 V

Inte den högsta känsligheten i världen, men å andra sidan en helt otroligt bra dynamik och effekthantering. Häng på en brottarförstärkare av rang, eftersom du ännu inte skaffat förstärkare. En begagnad NAD208 är toppen. Har man hört kombinationen är man såld, enligt min erfarenhet.

Dessvärre ett krävande köpförfarande: Du MÅSTE åka på demo i Täby för att få lov att köpa dig ett par . Och du får inte slå till på direkten, utan måste åka hem och tänka på saken i lugn och ro, så att du inte känner dig pressad att köpa när du är på demo... Sedan är det ofta lång leveranstid, och i färdigbyggd version skjuter de över din budget. Vill du ha dem för 22.000 så måste du skruva ihop dem själv. Men å andra sidan åker de i åttor kring ALLA andra högtalartillverkares produkter på de flesta parametrar enligt min mening.

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!

Edited by - Morgan on 2006/10/21 23:34:57
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2006/10/20 :  07:49:07  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Jag köpte nya högtalare nyligen och hade liknande kriterier som du. Mitt val blev Monitor Audio GS20. En helt underbar högtalare att "växa" med! Rekommenderar en provlyssning.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/10/20 :  08:04:50  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Tack för många bra tips hittills (keep ´em coming!). Jag ska fundera och även försöka provlyssna några alternativ.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/10/20 :  09:47:34  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Klipsch?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/10/20 :  10:39:31  Show Profile Send MartinH a Private Message
Triangles Celius Esw för runt 20 000:- är ett riktigt intressant val...

Blev utnämd till årest högtalare i Lyd & Bilde mot ganska tunga konkurrenter.

/Martin

Edited by - Micke Y on 2006/10/22 17:34:42
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2006/10/21 :  14:29:14  Show Profile Send Raffe a Private Message
JM Lab 915.1 funkar utmärkt till hårdrock o har porten fram.


Ser att du ska till Köpenhamn o se Maiden, kan nog bli bra. Senaste plattan är den bästa på flera år.


//Jonas

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/10/21 :  23:40:53  Show Profile Send Saro a Private Message
Finns en annons på ettpar JM Lab 915.1 här på hififorum under 10k. De fyller upp dina krav garanterat. De spelar riktigt bra för att vara en lådhögtalare enligt mig.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/10/25 :  13:29:25  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ino Audio Pi60 om de håller sig inom din budget.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/10/25 :  14:26:41  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Musse80:

Tycker du att en känslighet på 88 dB räcker för att du ska anse dem som lättdrivna? En kompis hade ett par kinesiska högtalare med detta värde och de var MYCKET trögdrivna (krävde kraftfulla förstärkare för att leverera godtagbart ljud)...... Jag tycker nog att man kan lägga gränsen för "känsliga högtalare" högre - 90 dB eller helst mer....

Annars är kanske risken att i stort sett alla högtalare med porten framåt hamnar på förslagslistan....

Mvh / Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/10/25 :  14:29:40  Show Profile Send Musse80 a Private Message
ulfsan: Känsligheten säger inte allt om hur lättdriven en högtalare är. Impedans och frekvensgång har också stor betydelse. Men ok, om man säger så här: högtalare med basreflexporten fram som de som svarar anser vara lättdrivna, dvs kan drivas med tex 30-40 watt till höga nivåer utan att tappa kontrollen.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2006/10/25 :  16:23:17  Show Profile Send Morgan a Private Message
Om två företag båda anger känsligheten för sina högtalare till 88dB/2,83V/1m så är det lååångt ifrån säkert att de faktiskt har samma faktiska känslighet mätt efter samma norm eller ens om de hade det skulle uppleves låta lika starkt!!!

Det är faktiskt sant! För det första används olika mätinstrument hos olika tillverkare. Ljudtryck är notoriskt svårt att mäta med precision, och kalibreringen av instrumenten hos tillverkarna kan variera högst avsevärt. Om en tillverkare mäter upp 88 dB för sin högtalare och vi tar med denna till en annan tillverkare, så kanske den nu mäts upp till 86dB eller 90dB. +/-2dB är snarare regel än undantag, om jag har förstått saken rätt.

Om vi då har två tillverkare vars instrument ligger i varsin "utkant" av den här (+/-)-fördelningen så kan de båda uppde 88 dB för sina högtalare, som hos en tredje kontrollant skulle uppmätas till 86 respektive 90 dB. Det skiljer alltså 4dB i känslighet mellan högtalarna, utan att någondera tillverkaren har ljugit medvetet. Så kan det gå, och det är bara att beklaga. I förekommande fall kan skillnaderna vara större än de jag tagit som exempel...

Så är frågan hur man skall göra med högtalare vars spridningskaraktär och frekvensomfång är radikalt olika. En högtalare som är rundspridande och har ett stort frekvensomfång kommer ju vid samma insignal att kunna ge ut en helt annan akustisk energimängd till rummet än en riktad högtalare som rullar av i basen. Hur skall de jämföras, om de båda mäts upp att ha 88dB/2,83V/1m känslighet rakt framför mellanregistret vid 100Hz och 1kHz? Deras tonkurvor är ju inte de samma, så de kommer upplevas låta helt olika starkt i ett rum.

Vill man veta säkert hur det förhåller sig kan man aldrig någonsin lita på tillverkarnas uppgifter - inte för att de skulle ljuga, utan för att mätprecisionen är dålig och siffrorna inte är jämförbara storheter. Man måste istället jämföra sida vid sida under samma omständigheter för att få reda på hur högtalarna upplevs.

Om en högtalare har ett frekvensomfång på 19Hz-20kHz, mycket stor spridning, mycket linjär frekvensgång i alla främre strålningsriktningar (rak energikurva), samt lyckas prestera 88dB/2,83V/1m så är det en riktig bedrift! Om det däremot rör sig om en hackig energikurva och frekvensgång som faller brant i basen så är samma bedrift inte märkvärdig alls.

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000