HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Översättningsmiss? (Kopieringsskydd på The Sounds)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/11/17 :  19:00:13  Show Profile Send Jonas a Private Message
Köpte The Sounds platta häromdagen. Bra skiva för övrigt, gott ös. Kul med denna sortens blandning av elektro och punk eller hur man ska kategorisera det hela.
Hur som helst blev jag lite konfunderad när jag läste detta på baksidan. Det här med att den är kopieringsskyddad får var och en tycka vad den vill om, det har vi ju redan diskuterat, utan vad som stör mig är denna översättning:

"This disc contains digital copy protection. It is playable on most CD players and can also be played on most CD-ROM drives, by means of the included compressed sound file."

På svenska står det översatt:

"Denna CD är försedd med ett digitalt kopieringsskydd. Denna CD är avspelningsbar på dom (står faktiskt så) flesta CD-ROM spelare. Innehåller komprimerade ljudfiler med en speciell spelare inkluderad."

Glömmer de i den svenska översättningen nämna att "playable on most CD players", alltså vanliga cd-spelare som jag fattar det?
Om man nu inte skulle behärska engelska kan man ju hävda att, "nej det stod ju bara att den går att spela på de flesta CD-ROM spelare, men inget om vanliga stationära spelare"

Vad säger ni?

Skivan ligger f.ö. på Warner Music Sweden AB.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/11/17 :  19:15:35  Show Profile Send Jonas a Private Message
Förresten, skivan går fint att spela på min Thule cd...

Mina system
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/11/17 :  19:41:13  Show Profile Send Bosco a Private Message
Off topic men...

Vad är det för format/bitrate på ljudfilerna?

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

Kakan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2002/11/17 :  19:47:06  Show Profile Send Kakan a Private Message
Som jag ser på saken är detta en tydlig signal om att inte bara konsumenterna blir förvirrade av de här kopieringsskyddssexperimenten. Skivindustrin lyckas inte ens klargöra för de egna leden hur det fungerar. Om den som ska översätta inte är insatt i funktionen, så finns det ingen kontroll hos översättaren(-arne)om texten kan verka rimlig i sig. SÅ i det här fallet har översättaren missat en viktig del av texten och skivbolaget missat i kontrollen. Undrar om det finns fler misslyckade varningstexter där ute....?

Kakan - kan ibland
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/11/17 :  20:33:57  Show Profile Send Jonas a Private Message
Bosco!
Har ingen aning om vilken bitrate de kör med, har inte prövat skivan på datorn.

Kakan!
Det kan man fundera på, då har skivbolagen misslyckats en del, detta känns som en rätt fet miss...

Mina system
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/11/17 :  21:01:25  Show Profile Send joakim a Private Message
Hmmm ... synd bara att The Sounds inte låter lika som den gamla kultgruppen The Sound.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/18 :  00:18:58  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Bu för kopieringsskydd!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2002/11/18 :  01:32:31  Show Profile Send Lennart a Private Message
Hehe! Rolig text, det där. Men den är inget att bry sig om, inte heller "kopieringsskyddet". Det är pisslätt att komma förbi det om man vill kopiera skivan.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/11/18 :  16:34:16  Show Profile Send Jonas a Private Message
Lennart. Ja det är möjligt, men jag vill inte kopiera skivan. Vill ha den som den är ståendes i min hylla (och emellanåt då givetvis liggandes i min cd-spelare)...

Mina system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000