HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Passivt högpass till stativare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2002/11/12 :  12:59:24  Show Profile Send Benjamin a Private Message
Om man vill skära stativhögtalare vid - säg 50-60 hz - kan man (har jag hört)löda in en konding på signalkabeln mellan för- och slutsteg. Dock måste man ta hänsyn till ingångsimp. på apparaterna när man bestämmer värdet.

Jag använder Copland CTA301mkII försteg och Audion Silver Night PP monoblock. Kan nån räkna ut eller rekommendera en lämplig konding?

Eller annat tips på minsta möjliga "ljudförstörare"?

Jag har iofs. ett Sentec EC-9 men jag har fått för mig att högpassdelen där inte håller måttet riktigt. Ljudbilden krymper något och luftigheten är inte heller på topp.

Vill nån offra sig?

/Benjamin

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/11/12 :  14:05:22  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Ett alternativ är att byta op-amparna i EC-9 till Burr Brown OPA 2134. Det ger stor förbättring (brus/distorsion och därmed transparens) i förhållande till de gamla TL072-orna som sitter där i original. Kostnaden blir inte särskilt hög. Då drar du också nytta av Sentecs-filtrets branthet (18 dB/oktav). Med en enda konding får du bara 6 dB, vilket får betraktas som klen filtrering (mycket bas i sidosystemen och vice versa) och kan också medföra sämre precision.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Edited by - pekka.j on 2002/11/12 14:06:29
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2002/11/12 :  14:52:32  Show Profile Send Benjamin a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

Ett alternativ är att byta op-amparna i EC-9 till Burr Brown OPA 2134. Det ger stor förbättring (brus/distorsion och därmed transparens) i förhållande till de gamla TL072-orna som sitter där i original. Kostnaden blir inte särskilt hög. Då drar du också nytta av Sentecs-filtrets branthet (18 dB/oktav). Med en enda konding får du bara 6 dB, vilket får betraktas som klen filtrering (mycket bas i sidosystemen och vice versa) och kan också medföra sämre precision.
Med vänlig hälsning

Jaha - OPampar... men passar dom på de befintliga korten osv.? Behöver man kalibrera å sånt jox? Löder gör jag gärna, men sen är det inte så mycket mera. Jag har bytt ut kondingar till annan deln.frekvens tidigare, men ingenting annat. Nu är delningen 80 hz.

Var skaffar man såna ampar? Inget annat som behöver bytas? Jag tycker förstås att det finns ett litet nätbrum om man skall vara petig.

/Benjamin
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/11/12 :  15:28:48  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Det är världens enklaste sak att byta op-ampar, eller på svenska operationsförstärkare. De sitter i varsin sockel, en på vardera av de fyra stående korten. Pilla bara ur den gamla med nageln och pressa i den nya. Notera hur op-ampen ska vändas, vilket markeras på både sockel och op-amp med en halvcirkel. Enklare kan det inte bli, och du behöver inte bekymra dig om lödning, kalibrering eller dylikt. OPA 2134 kan beställas hos www.elfa.se i Solna. Bor du i Stockholm är det bara att åka ut till butiken på Industrivägen i Solna. Vad gäller brummet kan du pröva att flytta filtret bort från ev annan störande utrustning, tvinna höger och vänster anslutningskabel försiktigt eller vända polariteten på nätkontakten i vägguttaget.
Mvh Pekka

Edited by - pekka.j on 2002/11/12 15:37:19
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2002/11/12 :  16:47:14  Show Profile Send Benjamin a Private Message
quote:

Det är världens enklaste sak att byta op-ampar, eller på svenska operationsförstärkare. De sitter i varsin sockel, en på vardera av de fyra stående korten. Pilla bara ur den gamla med nageln och pressa i den nya. Notera hur op-ampen ska vändas, vilket markeras på både sockel och op-amp med en halvcirkel. Enklare kan det inte bli, och du behöver inte bekymra dig om lödning, kalibrering eller dylikt. OPA 2134 kan beställas hos www.elfa.se i Solna. Bor du i Stockholm är det bara att åka ut till butiken på Industrivägen i Solna. Vad gäller brummet kan du pröva att flytta filtret bort från ev annan störande utrustning, tvinna höger och vänster anslutningskabel försiktigt eller vända polariteten på nätkontakten i vägguttaget.
Mvh Pekka

Alright, jag har handlat lite på Elfa förut, men eftersom jag håller till i Alingsåstrakten så får det väl bli posten. Skall gå in på deras site och se om jag hittar rätt.

Få se också om det går att eliminera det lilla brummet också.

Tack så länge,
Benjamin
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/12 :  16:55:39  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Brummar rörstegen i basen eller varför vill du skära stativarna vid 50hz. Så värst mycket mer finns väl inte att ta vid ned naturliga avrullningen neråt. Bara nyfiken!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2002/11/12 :  17:19:43  Show Profile Send Benjamin a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Hej!
Brummar rörstegen i basen eller varför vill du skära stativarna vid 50hz. Så värst mycket mer finns väl inte att ta vid ned naturliga avrullningen neråt. Bara nyfiken!

Nej, rörstegen brummar inte nåt nämnvärt. Däremot när jag kopplar in Sentec-filtret så tillkommer en aning brum. Det är inte hörbart från lyssningsplatsen, men framme vid högtalaren kan man notera det, faktiskt.

Varför jag vill skära sidosystemen, beror på att dessa innehåller 2 st T&P 5"-basar, som iofs. tål förvånansvärt mycket, men konutslagen blir ju avsevärda om inspelningen innehåller mycket djupbas och volymen är hög.

Min avsikt var att helt enkelt avlasta dom (och mina Audion-block) för att kunna spela högre med bibehållen renhet vid basenergisk musik också.

Sedan blir det ju lätt lite obalans (puckel/pucklar)i basområdet eftersom både subben och sidosystemen går "om lott" runt 40-60 hz. Tänkte att det skulle räcka med en lätt avrullning med lösning typ kondensator, men jag vet inte...

Kanske försöker med Pekka´s recept.

/Benjamin

Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2002/11/18 :  14:09:51  Show Profile Send Benjamin a Private Message
quote:

Mvh Pekka

En fråga bara, Pekka.
Elfa har 2 olika op-amp 2134. En med tilläggsbeteckning "PA" (kapsel DIL8) och en "UA Y" (kapsel SO8)
Vet du på rak arm vilken jag skall välja i så fall? Hittar inga bilder på dom.

Hälsningar,
Benjamin
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/18 :  14:18:18  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Benjamin

En fråga bara, Pekka.
Elfa har 2 olika op-amp 2134. En med tilläggsbeteckning "PA" (kapsel DIL8) och en "UA Y" (kapsel SO8)

Hälsningar,
Benjamin

Heter inte pekka, men jag svarar lite ändå
DIL8 är den vanliga kapseln för sockelmontering och vanliga kretskort, S08 är ytmonterad (därför står det "Y"). Du skall alltså sannolikt ha DIL8.
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2002/11/18 :  15:07:57  Show Profile Send Benjamin a Private Message
quote:
Originally posted by norman

quote:
Originally posted by Benjamin

En fråga bara, Pekka.

Hälsningar,
Benjamin

Heter inte pekka, men jag svarar lite ändå
DIL8 är den vanliga kapseln för sockelmontering och vanliga kretskort, S08 är ytmonterad (därför står det "Y"). Du skall alltså sannolikt ha DIL8.

Tack för informationen Norman!
/Benjamin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000