HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur kan man tweaka/förbättra budget cd-spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/11/17 :  21:52:51  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag har en Harman Kardon Dh740 cd-spelare. Jag undrar om man kan förbättra den på nåt sätt? Jag har ju givetvis bättre signalkabel och funderar även på att byta fötter till spikes eller mjuka fötter eller nåt...finns de andra saker jag kan göra för att förbättra?
Har också hört att Hd740 ska va bättre än Hd740. Är det här sant?

Tack för mig!

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/11/17 :  21:58:45  Show Profile Send arcam a Private Message
Prova med SD-fötter
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/17 :  21:59:07  Show Profile Send ekman a Private Message
prova inte med sdfötter
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/11/17 :  22:06:39  Show Profile Send Jadde a Private Message

?
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2002/11/18 :  08:12:16  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
quote:
Originally posted by Jadde

?

Säger det samma ?
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2002/11/18 :  08:25:10  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Truckfelsnisse
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2002/11/18 :  08:28:18  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Oj så fel det kunde bli tryckfelsnisse
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/11/18 :  09:06:21  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Klipper ihop lite av mina tidigare tweakinlägg. Men ja, det går att göra rätt mcyket förbättringar på en budget cd spelare. Jag har med framgång tweakat min Denon DCD-1650AR och en Sony SCD XB-940.

Vad har jag gjort i Sonyn då?? Jo till att börja med så tycker jag att kvalitet väger, och det gör inte Sonyn original. I med något kilo bitumen i lock, botten, sidoväggar och på driven. Då försvinner mycket av plåtkänslan i spelaren och den klingar inte som en klocka då man knackar på den.

Sedan har jag monterat en nätbrunn så att jag kan använda JPC 2.5 nätkablarna. Nätbrunnen innehåller för övrigt ett nätfilter också.

Op amparna är utbytta. Original sitter BB OPA 2132 och de är ersatta av BB OPA 2604. De nya op amparna har för övrigt "dubbelmackan" bestående av en tantal och en wima konding.

Wima kondingar är även paralellkopplade med de elektrolyter som inte sedan tidigare var avkopplade.

Häftmassa sitter i en stor kludd på kristallen för att dämpa eventuella vibrationer.

I digitalutgången sitter en RCA plugg med ett 75 ohms motstånd. Detta eftersom inte digitalutgången går att stänga av och därmet kan skräpa ned ljudet. (sägs det)

Slutligen har jag bockat till en kopparplåt som jag monterat över drivverket.

Det bästa till sist. Spelaren fungerar fortfarande, både med fjärr och med knapparna Den låter dessutom bättre än tidigare. Den spelar med lite med pondus i basen men den största skillnaden är nog det lugn som nu infunnit sig i avspelningen. Tidigare kunde jag tycka att den spelade bra, men att man efter en stund kunde känna en viss lyssningströtthet. Alla sådana tendenser är nu borta.

Vad kostar ett sådant här tweak kanske någon undrar ??? En snabb överslagsräkning säger att materialet kostar ca 450 kr. Rätt väl använda pengar tycker jag.

Och så lite om Denontweaken.

Jag har moddifierat min Denon DCD-1650AR och där blandannat bytt op ampar. Jag har testad Burr Brown OPA 2134 och OPA 2604 och gillade ljudet från de sistnämnda bättre. Det är lite mer botten och kropp i ljudet med OPA 2604. (tyckte jag). Jag vet inte hur dessa stpr sig mot LC Audios op ampar, men det var i alla fall ett klart lyft mot de op ampar som satt original.

Då jag ändå var i farten så bytte jag likriktardioderna och paralellkopplade kondensatorerna i nätdelen och analogdelen. Läs mer om dessa tweak på http://www.svalander.se/teknik/modtips/modtips1.htm

En ny klocka har jag också byggt men ej monterat ännu. Jag anser dock Denon spelarna, även din, vara av så god kvalitet att de är värda lite tweaks.

Länkar till tweaksen från tidigare trådar:

http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=1503&SearchTerms=scd,940

http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=613&SearchTerms=scd,940

http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=329&SearchTerms=dubbelmacka

Ha skoj

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/11/18 :  09:54:55  Show Profile Send marbrink a Private Message
För det första så hörde jag att Hd740 skulle vara bättre än Hd750 där jag köpte min cd-spelare och då var ändå cd-spelaren rejält rabatterad. Han tjänade inte alltså så mycket på att sälja den. Någon annan skulle ändå köpt den. Jag vill inte säga namnet på butiken eftersom jag inte vill hänga ut någon.

Tack så mycket för alla tips på tweak StefanB!! Några av dom kommer jag säkert göra. Vad har du för fötter under? De där du sa om att sätta en RCA-plugg i digitalutgången. Går det bra med vilken rca-plugg som helst? Tror du att det är så att digitalutgången inte går att stänga av på Hd740 heller? Tack så mycket för alla råd!!!!!!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/11/18 :  13:52:54  Show Profile Send marbrink a Private Message
tryckfel kan de ju bli ibland när man e litta förvirrad!=)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000