Author |
Topic |
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/10/23 : 11:24:20
|
quote: Jag pekar inte ut någon speciel handlare men forumet "hyllar" ju handlare med div. bild- och mässreportage så att handlare ska ha skäll när dom gör fel känns som en helt ok balans....
Det får inte bli ett forum för ett gäng ryggdunkare
Jag kan bara tala för mig själv , men mina reportage handlar absolut inte det minsta om handlarna utan produkterna. Jag plåtar för att jag tycker att det är kul o att jag vill dela med mig från mässor eller hemma hos reportage.
Men handlarna behövs för var ska vi annars köpa våra prylar ? Att reglerna är som dom kan jag inte göra mycket åt , o även jag har velat veva till handlare. Men till vilken nytta , ponera på att jag berättar att handlare X är en stor skithög som har behandlat mig riktigt illa. Samtidigt har du alltid fått ett helt underbart bemötande. Som gjort för en flametråd.
Hur man ska kunna berätta att en viss butik/handlare har missköt sig utan att bryta reglerna som finns det vet jag inte. Har man blivit lurad eller det har skett nått olagligt som handlaren har skuld i då får man väl ta kontakt med Admin. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/10/23 : 11:44:44
|
Denna incident är ur världen för mig liksom denna butik! Jag kommer inte ge dem en 4:e chans så var det med DET.
Gränsdragningen mellan att "delge" forumets deltagare och "hänga ut" är omöjlig att hantera tror jag. - Vem ska dra gränsen? Om jag fick ta kritik för något kanske jag upplever det som om jag "hängs ut".
Butiken har redan förlorat en kund på detta som Per-G konstaterade. Om någon jag känner skulle berätta att de funderar på att handla i denna butik kommer jag såklart berätta mina upplevelser. Detta är nog det värsta en butik kan råka ut för. - Att ett dåligt anseende sprids via "mun-till-mun-metoden".
Hur som helst så är detta "utagerat" från min sida. Jag kommer inte lägga ned mer tid på denna tråkiga incident!
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2006/10/23 11:48:56 |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2006/10/23 : 12:26:59
|
Ett par reflektioner utifrån inläggen i denna tråd:
Det är vanskligt att generelisera en butik utifrån hur en ur personalen agerar. Jag vet flera butiker där jag snabbt försöker lämna butiken om jag blir haffad av fel säljare, medan jag gärna stannar och diskuterar mitt nästa inköp om jag får tag på rätt.
Genom att konsekvent enbart omtala och rekommendera butiker där man själv fått bra service styr man indirekt från de butiker man ogillar - utan att behöva nämna dem vid namn.
mvh/ Jörgen G
|
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
kent_n
Member
234 Posts |
Posted - 2006/10/29 : 12:26:28
|
Lite funderingar..
är det inte så att vara säljare i butik är ett serviceyrke, dom finns till för kunden och inte tvärt om..Deras uppgift är att ge kunden service, för att ha som mål att sälja produkt eller tjänst..annars har dom inget berättigande i butiken..
Möter jag en säljare med "dålig" dag så reprensenterar han butiken, alltså blir det en dålig butik..
En säljare i butik måste kunna skillja på privatliv och arbetsliv, har han bråkat med frun så får det aldrig någonsin gå ut över en kund.
Kan man inte det så är det fel yrke..
En gammal tes..att bygga upp ett förtroende tar år, att rasera ett förtroende kan ta en minut..
Jag kanske har fel ! eller ?
|
Edited by - kent_n on 2006/10/29 16:54:36 |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2006/10/29 : 18:22:20
|
Man kan väl säga så här: Om personalen på en butik "bara" är otrevlig är det kanske inte så viktigt att det berättas på ett forum. Det lär ju nya presumtiva kunder märka och också hålla sig borta. Men om en butik luras, säljer rerturnerade varor eller demo som nya, vägrar följa Allmäna Reklamationsnämndens rekommendationer, säljer vidare stulen utrustning osv - DÅ måste sådant få komma fram för att varna andra. |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/10/29 : 19:21:32
|
Jag tycker man skall vara försiktig att peka ut otrevliga säljare.
Tänk om affärerna började peka ut otrevliga eller jobbiga kunder på Internet, hur kul vore det? |
|
|
global
Member
314 Posts |
Posted - 2006/10/29 : 20:06:15
|
Angående att jobba i butik. Visserligen ska säljare vara trevliga. Men det finns också gränser. Många kunder förstör sina varor och skyller på butiken. För att få rätt går man som kund naturligtvis till attack och skäller ut säljaren. Många agerar också på detta sätt, mycket vanligar än man tror: http://www.youtube.com/watch?v=WkE9-RYqkk0 eller http://www.youtube.com/watch?v=NVEG8pSZtN4&NR |
Edited by - global on 2006/10/29 20:14:33 |
|
|
forken
semester på egen begäran
818 Posts |
Posted - 2006/10/29 : 21:03:17
|
Som säljare har jag själv råkat ut för en hel del knepiga kunder. Hände flera ggr att man trodde det var dolda kameran eller att någon polare bara jävlades med oss.
Att folk som ej fick som de ville förstörde saker i butiken är rätt så vanligt. Någon som var besviken på att sina högtalarna var försenade kunde förstöra de lånehögtalare han hade under tiden. Extremt psykiskt påfrestande att stå och se glad ut när saker som detta händer.
Ifall man vill handla i butik så får man acceptera att säljare är människor också, råkar man besöka butiken den dagen då säljaren är på dåligt humör så går man och gör något annat. Vill du ha klockren service alltid så får man acceptera ett högre pris vilket vi redan vet 99.999% av kunderna i sverige ej är intresserad av. |
Edited by - forken on 2006/10/29 21:04:31 |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 17:02:04
|
Första gången man beställt från hifihuset. Har väntat i nästan en månad nu & för det första så står det inget på hemsidan om varan är i lager eller inte & sen då man spårar paketet så står det att det Östersund & vidaresänt men det var i tisdags. Ringer man på bussgodsavdelningen i Umeå så vet dom inget. Sen fick ja tjata för att få ett fraktsedel nr också tog väl en vecka. Chefen glömde papperet i sin bil då han for hem för helgen & sen va han sjuk också. Sånt här ger ju inte så bra intryck då företag gör sådär. Har nån nåt tips på hur man kan gå tillväga? Kommer nog inte riktigt att handla där igen som det ser ut nu.. Är nästan lite orolig att jag inte får paketet. |
|
|
Stingray
Semesterfirare
115 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 18:55:06
|
Jag var och lyssnade på ett par högtalare för 66000:-. Jag tyckte det lät ok till demoskivorna. När jag lyssnade på mina egna skivor var det en konstig basresonans som jag aldrig hört fört. Varken med billigare eller dyrare grejor.(Min 2- kanalstereo kostar drygt 150000:-.) Försäljaren säger då: "Du måste ha fel , det är jättemånga som har varit här och lyssnat i helgen och dom blev helt knäckta över hur bra det lät.", "Dom där gamla skivorna kan du inte ha som referens", "Du kanske inte har hört en högupplöst stereo",mm, mm . När jag sa att det säkert låter jättebra men det är något konstigt med rummet säger han: "Jag är så van att tänka bort det felet". -Men det kan ju inte kunderna göra. Två dagar senare ringer han på kvällen och säger att jag hade rätt ,för han hade lyssnat hemma hos sig på samma låtar. Hade han inte gjort det så hade det definitivt inte blivit mera affärer där för min del. |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2006/11/29 : 16:31:27
|
Ska tillägga att efter ca en månad gått då jag fått Högtalaren som jag beställde med lite signalkablar. Är väldigt nöjd med baslådan. Så saknades coaxial kabeln & jag mailade såfort jag kunde & påpekade det hela. Dom beklagade & lovade att skicka kabeln genom posten så att jag skulle få den i brevlådan & att det bara skulle ta nån dag. Jag har väntat i några veckor & inte fått nån kabel samt att jag också skickat iväg nåt mail & frågat vart problemet var för at jag inte fått kabeln. Men inget svar på mailet. Vill verkligen inte hänga ut nån person men det verkar nästan som om dom undviker mig eller försöker att bli av med mig. |
Edited by - PeterE on 2006/11/29 16:33:36 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2006/11/29 : 17:37:48
|
PeterE, telefonsamtal ska inte underskattas, prova att ringa. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/11/29 : 17:40:19
|
PeterE:Är det Hifihuset i Örebro du menar?
Vi hänger inte ut enskilda handlare på forumet, PeterE får pm:a Stickan om det är så som Stickan antar.
PGJ |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
Edited by - PG Jeppsson on 2006/11/29 18:08:03 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/11/29 : 18:20:24
|
Egentligen får en butik/handlare behandla en presumtiv kund precis på vilket sätt som helst, inom lagens ramar. En privatperson kan inte kräva rövslickeri från ett god-tyckligt företag. Företagets enda skyldigheter är två: 1) hålla sig inom lagen och... 2) överleva (ekonomiskt).
Punkt 2 ovan får konsekvenser och alla inser att bemötandet är viktigt. Men företaget (oavsett hifi eller inte) får helt välja själv vilka kunder som klappas medhårs och vilka som inte.
Kent Nylander är klarsint:quote: Möter jag en säljare med "dålig" dag så reprensenterar han butiken, alltså blir det en dålig butik.. En säljare i butik måste kunna skillja på privatliv och arbetsliv, har han bråkat med frun så får det aldrig någonsin gå ut över en kund.
Självklart! Mehåll! Absolut! Systemet är dock självreglerande - ett företag där arbetsliv och privatliv inte skiljs åt (grälet med frun går ut över kunden), ett företag som väljer ett fult beteende: dom tappar kunder och därmed överlevnadskraften. As simple as that!
Svaret på frågan: quote: Hur får man behandla sina blivande kunder?
är: hur som helst. Det finns ingen skyldighet. Vill man däremot ha business gör man klokt i att agera smart: trevlig, tillmötesgående, med stor integritet och ärlighet.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2006/11/29 : 23:14:48
|
I HIFI-branschen (läs hifi, ej onoff etc.) precis som andra väldigt nischade branscher är det ofta superentusiaster som befinner sig i branschen av en enda anledning; sitt brinnande intresse! Hungern att tjäna pengar är tyvärr inte lika stor som intresset. Jag skriver tyvärr eftersom det är de handlare som lägger "tjäna pengar" som högsta och första prioritet som bäst tar hand om sina kunder.
En handlare/näringsidkare som verkligen brinner för att tjäna pengar och göra affärer inser snabbt att det inte finns något bättre sätt att göra det än att ta ordentlig hand om sina kunder och alltid, alltid, sätta dem i första rummet.
I nischbranscher finns det tyvärr mer utrymme (relativt) än i stora bredare branscher för folk som inte förstår business och därför hellre är otrevlig mot/ eller missköter en kund som han/hon inte tycker om.
|
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
Posted - 2006/11/30 : 00:35:54
|
Trist att bli dåligt behandlad specielt om man handlat där tidigare, "det brukar inte bara vara en som har fel om två träter",bara en personlig reflektion.
Har märkt när man går in i vissa butiker och har slitna blåjeans och inte är moderiktigt klädd så blir man behandlad på ett visst sätt,personligen bryr jag mig inte så mycket för jag skulle ändå inte köpt något.
Eller som på ett annat ställe så frågade säljaren var jag jobbade,jag jobbar ------- svarade jag, aha du är läkare sa säljaren tvär säkert(och dollar tecknen lyste i ögonen på säljaren när han blinkade), nix sa jag man kan ha hyfsad lön andå sa jag och sen gick jag.
Det är intressant med fördommar och förutfattademeningar och hur man kan bli klassificerad bara pga av första intrycket. |
http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/ http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco |
Edited by - magnus1967 on 2006/11/30 00:44:55 |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2006/11/30 : 08:54:28
|
Det kanske finns "dåliga kunder" också, dvs personer som besvärar butikerna utan att egentligen vara "i köpläge". Jag har själv erfarenhet av en butik som vi tittat in i då och då, och när vi verkligen var i köpläge så blev vi så arrogant behandlade att det var bara att gå. |
Hälsningar Jamo |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/11/30 : 10:57:49
|
Jag är oftast inte i köpläge. Garanterat inte vid första besöket om det gäller hifi. Jag håller koll och ber ibland om demonstrationer, sedan går jag hem och tänker. När jag bestämt mig är det oftast pang-bom in-köp-ut som gäller. Typiskt berövar detta demonstratören/säljaren sitt avslut (closure, rent psykologiskt) och sin återkoppling eftersom det sällan är samma expedit i båda fallen, även om jag försöker få det så. Om samma säljare nonchalerar mig när jag slutligen kommer in för att köpa, brukar jag avbryta och gå någon annanstans.
Jag kanske inte är den snabbaste kunden, men jag är mer involverad. Jag har potential att bli nöjdare och kommer dessutom att dela med mig av mina erfarenheter till andra. Är jag besvärlig? |
...perspektiv... . |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2006/11/30 : 14:50:13
|
Vilka sammanträffanden som kan ske ibland. Satt och läste denna tråden innan jag öppnade butiken i morse. Första kunden som kom in hade följande problem: Han hade köpt en digitalbox av mig för ca 1 månad sedan. Han ville då ha hjälp med installation vilket jag tyvärr inte kunde hjälpa till med vill tillfället p.g.a att jag var fullbokad. Tipsade om en annan installatör/reparatör. Den installatören hävdade att det var fel på boxen och tog med den till sin verkstad trots att han inte är auktoriserad för det fabrikatet. Kunden kommer idag in och KRÄVER en ny box samt att JAG ska stå för reparatörens undersökningsvgift. Allt enligt svenska garantibestämmelser enligt kunden.
Förklarar att han skulle kommit till mig direkt med boxen för felundersökning och eventuellt utbyte. Han hotar då med konsumentombudsmannen om jag inte betalar reparatörens avgift.
Nåväl, lovar att kolla boxen under dagen så kunden får den innan helgen. Och vad märker jag? Boxen har aldrig varit installerad ens!! Efter installation och kanalsökning fungerar den perfekt t.o.m. med en billig bordsantenn.
Är detta en ovanlig historia? Nej tyvärr inte. Liknande händelser sker nästan varje vecka.
|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2006/11/30 : 15:13:59
|
Jag vill absolut inte hänga ut nån. Jag gjorde det misstaget att betala förskott vilket jag inte skulle gjort. Så det som är problemet nu är att dom inte skickat kabeln som saknades i lådan fasten dom lovat. Men jag ska ta & ringa upp dom då jag får tid över. Är lite orolig att jag inte får hem kabeln bara. Om ni tycker mitt inlägg verkar stötande eller påhoppande så får nån mod givetvis ta bort det. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2006/11/30 : 15:46:34
|
"Denna affär har tre ggr misshandlat mig"
Om du blivit misshandlad, dvs slagen vilket är brottsligt så tycker jag absolut att du skall hänga ut affärsidkaren. Mvh Kristofer |
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2006/11/30 : 16:15:14
|
Mun mot mun metoden funkar!
Jag har lämnat in en stärkare på service. Det har änsålänge tagit 4månader... butiken lovade dyrt och heligt max 4 veckor...
Efter sex veckor samma sak.... 8 veckor... 10 veckor... Den är ännu inte klar...
En god vän till mig skulle handla för ca 200.000kr i denna butik men kommer att handla i annan butik efter ett samtal med mig då han visste att jag lämnat in min stärkare där...
Detta har han berättat för butiken... LÅNG NÄSA!!
Poetisk rättvisa rockar. |
Hihi. :)
|
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2006/11/30 : 18:07:53
|
Äntligen får man gå hem för dagen som totalt sett blev mycket trevlig (som för det mesta). Annars skulle man ju inte ha hållt på i 7 år. :)
Knäppisar kan finnas både framför och bakom disken.
|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/11/30 : 18:18:01
|
quote: Eller som på ett annat ställe så frågade säljaren var jag jobbade,jag jobbar ------- svarade jag, aha du är läkare sa säljaren tvär säkert(och dollar tecknen lyste i ögonen på säljaren när han blinkade), nix sa jag man kan ha hyfsad lön andå sa jag och sen gick jag.
En sådan butik skulle jag aldrig mer besöka quote: -------------------------------------------------------------------------------- Mun mot mun metoden funkar!
Jag har lämnat in en stärkare på service. Det har änsålänge tagit 4månader... butiken lovade dyrt och heligt max 4 veckor...
Efter sex veckor samma sak.... 8 veckor... 10 veckor... Den är ännu inte klar...
En god vän till mig skulle handla för ca 200.000kr i denna butik men kommer att handla i annan butik efter ett samtal med mig då han visste att jag lämnat in min stärkare där...
Detta har han berättat för butiken... LÅNG NÄSA!!
Poetisk rättvisa rockar.
Klockrent! Ett exempel på riktigt bra kund service var när en kompis råkade ut för en långdragen reperation en gång, (drygt 2 månader) då blev han erbjuden hemlån av en liknande produkt efter en månad. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2006/11/30 18:25:13 |
|
|
Topic |
|