Author |
Topic |
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2006/12/01 : 11:12:24
|
Sånt uppskattas. Men affärerna tjänar mer på att behandla sina kunder bra. Whiskyman nej dom har inte slagit mig efterssom att jag bor ca 70mil från den där affären. Däremot så har den där affären missbrukat mig som kund eller hur man nu ska uttrycka det. Jag har ju faktist en hel del goda erfarenheter också av många butiker man handlat ifrån utan massa tjaffs & krångel. Men man lär sig snabbt vilka butiker som är bra. |
|
|
Laan
Member
90 Posts |
Posted - 2006/12/01 : 22:22:23
|
det finns gott om både pärlor och sura bär.. blev nyligen erbjuden halva marknadsvärdet vid inbyte av utrustining som jag själv köpt där begangnad i samma butik för ett ganska högt pris. trodde det skulle ge mig bättre service, men efter den snikna vändningen så sätter jag aldrig min fot i den hifibutiken igen. (Luleå) |
//Laan |
|
|
hogga
Member
239 Posts |
Posted - 2006/12/01 : 23:04:13
|
Laan: Nu vet jag ju inte värdet på de saker du ville lämna i inbyte, men ofta kan det vara bättre att sälja sakerna själv på blocket, hifimagasinet osv än att lämna i inbyte. Affären skall ju kunna tjäna pengar på de begagnade prylarna och de måste ju gardera sig, särskilt om inbytet kan vara svårsålt, av äldre årgång så att de riskerar dyra garantikostnader mm. Jobbar som säljare i en annan bransch där jag tyvärr måste lämna "skambud" på en del begagnade varor som inte är så heta på marknaden pga ålder, udda märke eller att tekniken är gammal. Då brukar jag tipsa om att det kan vara bättre att kunden säljer själv än att jag tar ett inbyte. Det är inte så roligt att erbjuda en kund mindre än halva priset han betalade bara ett par år tidigare i inbytespris, men som "affärsman" måste man ju tänka på ekonomin. Om man har stora marginaler kan man ju bjuda bättre, men då får man se det hela som en prutning.
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2006/12/02 : 19:58:25
|
quote: Jag är oftast inte i köpläge. Garanterat inte vid första besöket om det gäller hifi. Jag håller koll och ber ibland om demonstrationer, sedan går jag hem och tänker. När jag bestämt mig är det oftast pang-bom in-köp-ut som gäller. Typiskt berövar detta demonstratören/säljaren sitt avslut (closure, rent psykologiskt) och sin återkoppling eftersom det sällan är samma expedit i båda fallen, även om jag försöker få det så. Om samma säljare nonchalerar mig när jag slutligen kommer in för att köpa, brukar jag avbryta och gå någon annanstans.
Jag kanske inte är den snabbaste kunden, men jag är mer involverad. Jag har potential att bli nöjdare och kommer dessutom att dela med mig av mina erfarenheter till andra. Är jag besvärlig?
Men så ska det väl vara? Vem köper en bil utan att provköra? och Mercedes BMW Audi Volvo finns inte hos samma handlare att prova sida vid sida. Nej det är inte samma prisklass på bitarna, men vill man ha billigt fort utan att provlyssna innan, ja då har vi ju Onoff och grabbarna. |
Huzzes musikanläggningar
Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2007/02/06 : 15:55:48
|
Jag vet att det inte är rätt att hänga ut nåt bolag eller butik men. Pga att jag var desperat att få fatt i en ny nål till min skivspelare så hade jag med mig min picup till Euronics i umeå nämner inga namn bara att det var den butiken. Killen i butiken monterade fast den direkt & den passade & jag betalade 265kr. Sen då jag en vecka senare åker tillbaka dit för att påpeka att nålen är trasig så stenvägrar dom bara & låter mig inte reklamera den fasten ja hade kvitto & börjar gnälla på att det är min anläggning det är fel på fasten den gamla nålen fungerade hur bra som helst då hörde man ju iallafall sången på skivorna vilken man inte gjorde med den nya. Dom började tjata om att det skulle vara originalförpackningen med fasten dom monterat dit den direkt på picupen & så tror dom också att dom kan sälja en trasig defekt nål vidare sa det till dom att sådär kan man inte göra. Men dom lyssnade inte. Så nu har jag hittat en annan nålförpackning som ja haft liggandes så att jag kanske kan få igen mina pengar men är det nån som har nåt tips på hur man kan ta såna här personer? Är det bara att hänvisa till att jag har reklamationsrätt efterssom att varan är ny. Man behöver ju ingen förpackning om nålen är trasig redan då jag köpte den men jag förstår inte hur dom kan resonera som dom gör. Om jag nu inte varit så desperat så skulle jag ha beställt från nätet. |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2007/02/06 : 16:11:56
|
Stå på dig! Man betalar inte för förpackningen, och om man gjorde så skulle man ha möjlighet att köpa varan utan förpackning till ett lägra pris.. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/02/06 : 16:28:46
|
Hänvisa till konsumentköplagen. Då är det många "butiker" som blir medgörliga är min erfarenhet.
Börja prata om Sverker Olofsson så löser det sig nog. Bor inte han i umeåtrakten?
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
Edited by - Vox on 2007/02/06 16:29:45 |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2007/02/06 : 16:36:52
|
Jo han bor i vännes har jag för mig strax utanför umeå. Mm jag kommer nog att stå på mig en del. Får försöka att prata med dom & upplysa dom om vad kunden har för rättigheter. Men enligt konsumentköpslagen så får väl inte säljaren medvetet sälja till ex trasiga nålar till skivspelare? För dom tror tydligen att dom kan sälja en defekt nål vidare det är därför dom tjatar om förpackning. Sen verkar det ju tydligt att då jag bad dom testa nålen så att dom får höra själva hur det låter så vart säljaren bara sur & gnällde om att dom har ingen spelare att prova med & han vägrade i sten att reklamera sist jag var där fasten jag försökte klart & tydligt beskriva att då jag provade nålen så lät ljudet skrapigt & totalt värdelöst så att man inte hörde vad gruppen sjöng för nåt på skivan. Om det skulle vara så att det är fel nål till spelaren så skulle ju inte nålen passa & jag skulle garanterat inte få fram nåt ljud alls. |
Edited by - PeterE on 2007/02/06 16:48:53 |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/02/06 : 16:44:30
|
Bara jaga dom PeterE!!! För dåligt av butiken! |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2007/02/06 : 16:51:01
|
Kommer nog att rapportera efter att jag gjort ett nytt försök att reklamera nålen i butiken. Kommer aldrig att köpa minsta lilla grej i den där butiken igen som det ser ut just nu. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/02/06 : 16:57:18
|
Ring leverantören... |
|
|
Eddie
Member of Nerikes Audiofiler
624 Posts |
Posted - 2007/02/06 : 19:49:23
|
När jag som bor långt ifrån alla hi-fi-butiker väl kommer till en, (t ex under en tjänsteresa till Stockholm) har jag planerat detta besök sedan länge. Den lilla stunden jag då har i butiken är så otroligt viktig för mig. Jag planerar hur jag ska ta mig från kurslokalen till butiken och sedan till järnvägsstationen för att ta tåget hem. Det kan betyda att jag har väldigt kort om tid i butiken. Jag skriver nästan en lista på vad jag ska fråga om och det som ska inhandlas. I en sådan situation är i alla fall jag känslig för "störningar" av alla de slag.
Eftersom butikerna är relativt få så känner jag mig lite som om jag hamnar i en beroendesituation, jag menar att jag inte kan "bojkotta" värst många butiker innan jag måste söka mig utanför Sverige för att få känna lukten av varm, spännande hemelektronik.
En närbutik där man köper en dosa snus är det ju inte riktigt lika noga med .
Jag tror att problemet ligger där för mig i alla fall. De få butikerna är så viktiga så ett dåligt bemötande innebär så mycket mer än i andra butiker. Även småsaker som några meter högtalarkabel som inte överräckes med någon större entusiasm och intresse kan göra att jag drar mig för att anlita butiken vid större affärer.
Tråkigt för mig som är funtad så och det ställer ju egentligen orimliga krav på den enskilde försäljaren... |
/Eddie
Fritänkare
www.kapellet.net |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2007/02/06 : 19:56:19
|
Med rätt attityd blir man sällan dåligt behandlad, sker detta änså är det bara och gå till nästa butik... Ibland ger en del butiker intryck av att dom skiter i vissa kunder och bara inriktar sig på dom med fet plånbok -> gå vidare till en butik med trevligare attityd. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2007/02/06 : 20:06:09
|
Pickuper är ett kapitel för sig eftersom dom är så sköra att hantera. Jag tycker att du skall ta med dig skivspelaren till butiken så att personalen kan se vad som är felet. Att du kommer med en trasig pickup i handen är inte kul för någon, men garantin gäller bara för fabrikationsfel. Om t.ex. nålen lossnat så kommer det bli väldigt svårt att hävda att felet berodde på ett fabrikationsfel, en olyckshändelse är det vanliga. Sen är det så att man som kund kanske är lite lätt upprörd bara av att behöva gå tillbaka med en trasig grej och då kan kommunikationen i butiken kanske låsa sig och man tycket att man blivit dåligt behandlad bara för att personalen inte tycker exakt som en själv och sen blir det bara värre. Jag tycker inte alls att det är rätt sätt att stå på sig utan ta med spelaren så alla kan se, testa och förstå vad som är fel. Om någon kom tillbaka till mig och ville byta en pickup för att man inte hör sångaren så skulle jag faktiskt också vägra innan jag kunde se felet själv. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2007/02/06 : 23:22:09
|
Mm okej men jag har faktist varit mer än 2 gånger till butiken & jag får bättre ljud med min gamla nål. Om jag ska beskriva ljudet från den nya nålen lite närmare så låter det skrapigt raspigt & lite svajigt kanske samt att man får orent ljud & inte heller hör vad som sjungs på skivan. Men grejen är att tar jag med mig min skivspelare så kommer det nog bli ännu värre för dom har inte direk så stor kompetens på det stället & dom har inte heller nån skivspelare överhuvudtaget så att dom kan prova nålen med. Sen då jag köpte nålen så hade ju jag med mig min picup & försäljaren satte dit den & den passade. Men det är lite fel av en försäljare att på en gång säga att det är min utrustning det är fel på för hur kommer det sig då att min gamla nål har fungerat fram tills nu då den är så utnött så att man måste skruva upp jättehög volym för att få nåt tryck i grejerna. Skulle jag ta med mig skivspelaren så skule nog försäljaren röra till inställningarna för mig. Harry up jag hoppas att du förstår att det är nålen jag pratar om & inte picupen. |
Edited by - PeterE on 2007/02/06 23:22:58 |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2007/02/07 : 01:41:17
|
Tycker att du skall i så fall ta med skivspelaren till någon som kan hjälpa dig med att lokalisera varför den beter sig som den gör. När du säger att nålen passade undrar jag vad du menar. Har du en viss pickup så passar bara utbytes nålen för just den pickupen. Vad har du för nål och vad har du för pickup? |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Topic |
|