HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brus i ultradrive
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/10/21 :  01:32:15  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Martinsson, jag håller med om att pro-dukter är underskattade inom hifi. Men ultradriven levde definitivt inte upp till mina krav. Ultracurven, samt mina JBLement är jag däremot mycket belåten med.
Om DBXen är betydligt bättre i det avseendet, vad går en sådan lös på? Andra tips?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/10/21 :  10:50:37  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det finns någon firma som moddar Behringer, bla byter utgångssteg. Minns inte vilken men någon medlem här har enligt egen uppgift haft lyckade resultat.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/10/21 :  15:21:09  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
testa att ta upp nivåerna på ingångarna (till ca +20dbu) processa signalen och ta sedan ner dem till +-0 på utgångarna, kanske minskar detta bruset ?

Bara så att ni skall få en bild av storleken på problement. Jag kan vrida ned signalen på utgångarna på ultradriven med 15 dB. Ställer jag dessa på -15 dB, minskar bruset från fruktansvärt störande till klart hörbart från lyssningspositionen.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/10/21 :  22:25:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Du kör 2446 i topp, eller var det 2450 ? dessa rackare är ju sjsädeles känsliga, en bit över 110dB/W/m (111-115), kör du dina K2 fullt gainade så kommer det att brusa, näst intill oavsett.

Testa detta, dra ner gainen på dina steg och flåsa på med insignalen (utsignalen från DCX'en) för jag tror väl inte att du ligger på klippnivåer med stegen gainade till max, eller ???

Försök alltså att gainmatcha lite, kan du reglera utnivån från källan (cd/DVD/etc..) ? om så är fallet, kolla om du inte kan lägga upp gainstrukturen så att du ligger på klippnivå när du kör fullt ut från källan (helst tidigare), dvs att vid mer normala lyssningsnivåer så kommer signalen fortfarande vara stark nog att undertrycka det eventuella bruset som de olika komponenterna samt källmaterialet bidrar med.

Ber om ursäkt om jag upprepar mig eller drar upp gammal info.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2006/10/21 :  22:58:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Du har inte råkat ut för problemet med den glappande bandkabeln då?Så blev det åt mig (och flera på diyaudio.com)då brusade det ganska mycket vill jag säga,fick öppna den och lossa kabeln och spruta in kontaktspray ,böjja lite på pinnarna sedan tillbaka med kabeln,sen försvann problemet.Testa,för så mycket som du beskriver ska den inte brusa.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/10/22 :  13:25:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man jämför CX 3400 med Ultradrive så finner man att uppgivet S/N är samma för båda (-90dB). Jag har själv en tidigare modell som heter CX 2300 och vid jämförelse med en Ultradrive upplever jag som att Ultran brusar mer. Jag kanske också ska säga att jag just nu kör med JBL2446 som då har en uppgiven känslighet av 113dB/W. Jag har för mig mitt delningsfilter har ett S/N på -93dB relativt vadå? (Jag borde egentligen mäta själv). Bruset från mina horn är egentligen inte speciellt störande men borde kunna vara lite lägre. Mitt lyssningsavstånd är inte stort, c:a 2,3m men det är ett bra rum som låter bra. Det är klart att om man kunde öka avståndet så måste bruset subjektivt bli lägre. Det verkar ju som om dom tidigare analoga produkterna från Behringer ändå var tystare än dom ny digitala burkarna. Vad jag skulle vilja är att få lyssna på eller möjligen prova en DriveRack ihop med mina 2446:or. En sak som är märklig vad beträffar dBx:en är att man inte anger något S/N på de olika passbanden. När man ställer in nivåerna från delningsfiltret till de olika högtalarelementen måste man nästan maxa nivån till basarna. Basarna har ju den lägsta känsligheten i en rigg. Hornen måste alltså ställas ner 10-12dB vilket kan vara lite krångligt med ett analoga filter om filtret bara har ett sving på +/-6dB. Men det går om man som jag hade hjälp av en RTA från Klark Teknik som är mycket lätt att använda. Ett S/N på -93dB är egentligen inte så dåligt, det är f.ö. ungefär där väldigt många vanliga förförstärkare ligger med sitt brus. Mina slutsteg har enligt tillverkaren ett S/N på -122dB under fulleffekt vilket innebär att enbart slutsteget är tvärtyst.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/10/22 :  18:50:13  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Trisst när nya grejjer börjar krångla, särskillt i en såpass skyddad och trevlig miljö som hemma, en annan sak vore det ju efter ett par turnéer med slit hit och släp dit, saker tappas, välter och skakas om i transtort, temperaturer som skiftar rätt kraftigt från minusgrader till plusgrader etc... dvs. den typ av behandling denna typ av apparater är avsedda att utsättas för.

I övrigt är jag benägen att hålla med qcs (eller är det gcs ?) analoga filter har en känsla av pålitlighet över sig, och flertalet låter inte tokigt alls, har även haft med ett dbx234 att göra en gång i tiden, en mkt trevlig bekanstskap, men detta likt många andra analoga filter faller på flexibilitet, med mitt nuvarande filter känner jag att jag har lite mer koll, och jag kan direkt gå in och justera de parametrar jag behöver snabbt och enkelt med möjligheten att spara olika inställningar och så vidare, och vad det pålitligheten beträffar så känner jag mig väldigt trygg med driveracket.

Mitt råd är att du undersöker ifall det finns några bättre alternativ som passar din plånbok, jag skall se om jag kan hjälpa dig att rada upp lite alternativ som jag tror skulle vara väl värda att kolla upp lite närmare.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2006/10/22 :  19:25:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Kan i alla fall vara värt att kolla det med bandkabeln..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/10/22 :  19:58:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Hej matinsson det ska vara gcs. Jag bor i Stockholm och jag undrar var man kan låna en DriveRack här i stan. Annars får jag väl fråga Septon. Jag tror själv knappast att Septon lånar ut en sådan till en privatperson. Det är för mycket pengar det handlar om för att Chansa.
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/10/22 :  19:59:23  Show Profile Send matsj a Private Message
Gunnar du kan hyra en för 300:-

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/10/22 :  20:10:41  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Okej lite tips liknande produkter efterfrågades, här kommer ett par :

- Ashley, Protea 3.24CL - Gott ryckte, säkerligen bra.
- LEM, DX26 - Helt ok, klart intressant.
- BBE, DS24 - Ingen aning
- Prophon, DSP26 - Svensk, misstänkt lik ovanstående.
- Yamaha, SP2060 - Nykommling, säkert helt ok.
- Electrovoice, DX38 - EV är aldrig fel, men aldrig särskillt billiga heller.
- Peavy, VSX26 - Lite för hysterisk för min smak, ingen aning om hur bra den är.
- TC electronic, XO24 - Snyggaste hittills, säkert lika bra som dyr, väldigt.
- BSS, FDS 334T minidrive - Ansedd av många att vara det bästa man kan få tag i, kostar därefter.
- DBX Drieverack, PA, 260 - Gott ryckte i industrin, sitter själv mkt nöjd med en 260.

orkade tyvärr inte kolla upp några prisuppgifter, lessen, men det kan du säkert göra på egen hand.

Kommer ni på fler alternativ (finns säkert hur många som helst) så släng gärna fram dem.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/10/22 :  21:01:42  Show Profile Send gcs a Private Message
Hyra för 300 spänn, men från vem? TC-electronic är ju bra och jag har tre olika produkter från dom sedan tidigare. Det är bara det att delningsfiltret som dom säljer är ett två vägs filter men säkert väldigt bra. BSS är nog också bra men dyra. Jag har själv en Ultracurve från BSS. Återstår då dBx som jag också har goda erfarenheter av när det gäller andra produkter ifrån dom.
Jag undrar om inte BSS egentligen är samma som DriveRack eller JBL:s motsvarande. Företagen ingår ju i samma koncern.

Edited by - gcs on 2006/10/22 21:04:24
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/10/22 :  21:11:09  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Du kör 2446 i topp, eller var det 2450 ?
Nej, nej. Siffror i fel ordning.. 2405. Biradialhorn för diskanten. Känslighet 105 dB, men jag har dämpat bort 8 dB i det passiva filtret.

quote:
Du har inte råkat ut för problemet med den glappande bandkabeln då?
Skall absolut testa!

Och Martinsson. Jag kan inte reglera nivån från mina signalkällor.
Tack för alla produkt-tipsen.
Efter bandkabel-testet skall jag surfa runt lite. Men utifrån vad jag läser, låter det som något inte är som det sak. Kan man sitta med 2446or med filter med -93 dB brus, skall det väl inte vara omöjligt att köra -90 dB med 16 dB sämre känslighet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/10/22 :  21:31:53  Show Profile Send matsj a Private Message
BSS tillverkar jbl´s dsc 260. Gunnar titta på eniro under musik , pa uthyrning jag kan inte vad firmorna heter i sthlm.

Miaber: Martinsson förväxlade oss 2, jag har 2446 o 2450. Och jag har samma problem som ni, fast inte så mycket. Tror inte att man blir av med problemet med hög känsliga element.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/10/22 :  22:27:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Mats du har ju så pass stort rum och lyssningsavstånd och det är nog därför som du inte störs av Ultrans brus.
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/10/23 :  00:06:39  Show Profile Send matsj a Private Message
Ja det är kanske så.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/10/23 :  16:05:18  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Miaber: Martinsson förväxlade oss 2, jag har 2446 o 2450.


Förlåt grabbar : ) ta inte illa upp, ibland är jag som jag är, jag skulle inte bli förvånad om jag föväxlar mig själv med någon annan ibland.

Bara för att förtydliga, jag kör med B&CDE75P på 2386 horn (inom kort) :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/10/23 :  18:49:35  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Inget att be om ursäkt för. Själv är jag så rörig att jag ibland inte hittar ut ur hissen.

Nej, Ryssen Det klassiska bandkabeltricket fungerade inte! Men tack ändå.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/11/10 :  18:54:02  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
För att rentvå ultradrivens rykte.
Efter en mödosam tid kan jag konstatera att det störande bruset endast uppstår när jag kopplar ultradriven efter ultracurven.
Det spelar ingen roll om jag kopplar ihop dom analogt eller digitalt, bruset finns där. Var och för sig är inte bruset något problem alls. Visst brusar ultradriven mer än ultracurven, men det är något man får konstatera med örat mot högtalaren, och inte alls från lyssningspositionen.

Den lokale handlaren, dvs inköpsstället, fick pannan i lika djupa veck som mig. Det enda han sa var att det kunde bli problem med två digitala enheter efter varandra.
Varför uppstår då problemet även vid analog ihopkoppling?
Med den logiken skulle man ju inte kunna koppla ihop en cd-spelare till ett digitalt filter utan problem.


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2006/11/10 :  19:28:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
För att rentvå ultradrivens rykte.

Puh skönt att höra.
Två digitala enheter efter varandra,Ska väl inte spela någon roll.jag som har 4 efter varandra då!
Har du försökt mecka något med nivåerna på DEQ då om bruset ändrar sig något med högre in än ut och vise versa?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/11/10 :  21:15:06  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Alla nivåer på både curve och drive provade. Alla inställningar som jag och andra kommit på, har jag gjort, inklusive ditt bandkabeltips.
Måste vara något elektriskt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/11 :  01:01:44  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
lurt, jag hoppas att det löser sig, men som man säger, 1+1=2, kanske är det så att var och en av de två produkterna funkar, men efter varandra blir summan lite för mkt ?

Prova att lägga curven åt sidan och istället använda drivens interna eq, känns detta inte tillräckligt så kanske man skall se om man kan åtgärda provlemet med att helt enkelt byta curven mot något annat, drastiskt och kostsamt, japp, och desutom så åtgärdas den minst påverkande komponenten, men jag misstänker att den är den viktigaste.

Mina egna erfarenheter ang. ultracurve är att det är en finfin maskin för det pris den betingade, där finns nog inte mkt som slår den, så brukar det vara med Behringer, men se om det kan finnas några andra alternativ, och stirra dig inte blind på siffrorna (THD etc...) lyssna istället, precis som du gjort hittills.

Somsagt, jag hoppas att det löser sig, hör av dig om du vill ha alternativ så skall jag se om jag kan komma på något.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/11/16 :  03:00:23  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Är det inte samma med brus som distorsion, att när man "lägger ihop dem" ökar de enligt Pytagoras sats: Nytt brus = roten ur (brus1^2 + brus2^2)

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/11/16 :  11:25:38  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Har du dragit ur alla kablar som inte behövs? Prova den absolut minsta configen du kan köra. Nätsladdarna vända rätt? Det skulle ju kunna bli en viss potentialskillnad som kan ge loopar?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/11/16 :  19:52:09  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Prova att lägga curven åt sidan och istället använda drivens interna eq
Absolut en möjlighet!

quote:
Är det inte samma med brus som distorsion, att när man "lägger ihop dem" ökar de enligt Pytagoras sats: Nytt brus = roten ur (brus1^2 + brus2^2)

Brusnivån ökar nog med minst 20 dB mellan 1 enhet inkopplad till 2. Det blir väl till och med en större ökning än om man skippar "roten ur"?

quote:
Har du dragit ur alla kablar som inte behövs? Prova den absolut minsta configen du kan köra. Nätsladdarna vända rätt? Det skulle ju kunna bli en viss potentialskillnad som kan ge loopar?
Jajjamensan. Gjort allt detta. Allt annat urdraget. elfix som kollat nollan, etc..

Som sagt.....Enheterna för sig=inget speciellt brus.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000