HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 iPod HiFi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2006/11/15 :  18:01:59  Show Profile Send Frost a Private Message
Jag funderar på att skaffa en ny dator och surfade av den anledningen in på Apple's hemsida. Datorerna verkar fina men jag hittar också en aktiv högtalarkonstruktion som dockas direkt till iPod. Inget speciellt med det, det finns många sådana produkter. Det som fick mig att höja ögonbrynen en aning var att man här faktiskt verkar ha ansträngt sig för att få bra ljud och riktar sig till ljudintresserade kunder.

Det handlar om en (uppenbarligen) aktiv konstruktion med två bredbandare och en monosub i samma burk, men med bredbandarna inuti separata slutna lådor.

Nu har jag inte tänkt byta ut AA/von Schweikert anläggningen där hemma, men det kanske skulle funka i min datasal. Är det någon som har lyssnat på spektaklet? Det kanske vore intressant att testa skiten i forumets regi...

Kolla in deras hemsida och bli kanske lika imponerad och förvånad som jag. Jag har inte sett en sådan ambitionsgrad bland tillverkare av "datorhögtalare" tidigare. Man undrar om Apple skjuter sig i foten här. Är verkligen de som ser sin iPod som sin primära musikkälla verkligen audiofiler, funkar den här marknadsföringen/produktutvecklingslinjen verkligen på dem?

Kolla länken: http://www.apple.com/se/ipodhifi/design.html

[Edit: Språkvård]

Edited by - Frost on 2006/11/15 19:21:04

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2006/11/15 :  18:06:49  Show Profile Send Frost a Private Message
Sköna citat från sidan:
"iPod Hi-Fi återger de lägsta cellotonerna och... det ihärdiga dunkandet från en mullrande bas."
"Höjd över havet vid användning: 3000 m"

Vill egentligen inte racka ner, jag tycker att det är beundransvärt att Apple vågar satsa. Dessutom skulle jag inte bli förvånad om skiten ger verkligt välljud för pengarna.
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/11/15 :  19:02:02  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Dessa http://www.audioengineusa.com/news.htm ska låta ännu bättre än Apple Hi-Fi. Sen har Monitor Audio något som heter i-deck som ska vara mycket bra det med.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2006/11/15 :  19:23:47  Show Profile Send Frost a Private Message
Hur länge dröjer det innan det finns anläggningar för fullfjädrade audiofiler som inte räds att spendera hundra-tusentals kronor? Är det här framtiden för hifi? Skivor kommer ju sannolikt snart vara något man bara kan hitta i antikaffärer.

Edited by - Frost on 2006/11/15 19:25:09
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/11/15 :  19:58:22  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Amen ..
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/11/15 :  19:59:43  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Fast jag såg idag att LP-försäljningen har gått uppåt fem år i rad nu, så vem vet vad som hamnar i antikaffärerna ...
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/11/16 :  11:05:05  Show Profile Send Zombie a Private Message
iPod hifi? skämtar ni eller? välljud med 96 kbps? sluta käka svampar, ni är bara för lata för att byta CD eller vända på en LP...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/11/16 :  11:19:38  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nja, du måste ju inte köra 96k bara för att det går. Som att såga en bil för att den går åt fel håll, för att den har en backväxel.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2006/11/16 :  22:59:51  Show Profile Send Melker a Private Message
Jag jobbar på en firma som säljer Apple och vi har sålt ett par tre stycken av iPod Hi-Fi. Den första som levererades packade vi självklart upp eftersom vi höll på att spricka av nyfikenhet. Hur låter den då? Jooovars den dunkar på bättre än jag trodde. Subbaselementet är grymt långslagigt och det låter riktigt bra, det är ju trots allt rätt små element i den. Spelar man riktigt högt så distar det lite men det är nog iPodens utsignal som är den svaga länken då den spelar rent så fort man drar ner iPodens volym till ca 90 % av max. Då är det ändå bra hög volym och man vill ju inte sitta speciellt nära :-) Som stereo i en studentlya skulle den nog vara perfekt men så var det ju det där med priset. Det går nog att hitta ljud som är bättre för de pengarna men samtidigt så är den ju bara sååå cool och vitsen är ju att det är en integrerad burk. Det är mycket bra finish på den och den känns gedigen, helt enkelt bra kvalitetsintryck.

Oj jag såg precis att den har optisk S/PDIF-in också det visste jag inte.

Jag hade också varit intresserad av att höra vad de tyngre Hi-Fi-rävarna hade tyckt så ett seriöst test hade varit intressant de enda jag har hittat har ju varit från datortidningar.

M

Halmstad
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/11/16 :  23:05:01  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Pod hifi? skämtar ni eller? välljud med 96 kbps? sluta käka svampar, ni är bara för lata för att byta CD eller vända på en LP...


Vem käkar svamp, du kan ju köra AIFF om du behagar

J. Ullberg
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/11/17 :  15:20:35  Show Profile Send Zombie a Private Message
AIFF? Och det tror du de flesta kommer att köra på sina iPod? Tillåt mig småle...
Vem ÄR det som käkar svamp egentligen?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/11/17 :  15:22:11  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Jag kör endast WAV och Apple Lossless på min Ipod 80 GB. Och jag gillar svamp, främst färska eller konserverade champinjoner och kantareller men även andra svampsorter slinker ner

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2006/11/17 :  15:35:53  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Zombie: Jag kör uteslutande lossless på min iPod. Jag tror inte att jag ensam.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/11/18 :  12:06:07  Show Profile Send Zombie a Private Message
Shysst. Jag kör lossless på min LP12

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/11/18 :  12:20:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Den testades i High Fidelity, och tja...
Vad sade testet egentligen?
Att den lät bra i förhållande till dom lågt ställda förväntningarna.
Intressant mest för sommarstugan eller husvagnen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/11/18 :  12:45:18  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Min vän har en sån där, den funkar riktigt bra, han är toknöjd. Jag är förvånad över hur bra den faktiskt låter med tanke på priset. detta är en "stereo" som man kan ha i sovrummet eller datorrummet.

Zombie, snälla lägg ner, försök att tänka i lite nya banor. lyssna på en losslessfil via en squeezebox eller i en ipod tillsammans med en universaldock via din förstärkare. funkar klockrent.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/11/18 :  13:51:43  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Var inne på Ågrens för att lyssna på en i-deck.Dock visade det sig att de i denna butik har en affärsmoral som man kan ifrågasätta riktigt mycket, så det blev inget köp.

Den lät väl okey för pengarna den skulle kostat, men nu hade de sålt det enda exemplar som de hade inne och priset för ett nytt helt fungerande var ett annat än vad som avtalats.

Men de hade faktiskt ett annat exemplar inne men hos detta fattades det delar.

Kommer inte att handlade där mer.mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2006/11/18 13:52:19
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/11/18 :  16:58:53  Show Profile Send Zombie a Private Message
jag tänker i nya banor hela tiden...men använder sådan utrustning till skvalmusik, inte seriös lyssning...kanske ett nytt forum med lo-fi, eller digital avspelning skulle vara bäst...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/11/18 :  17:08:20  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
digital avspelning


Menar du cd då också eller?

De nya Ipodarna ger faktiskt väldigt bra ljud som helt klart duger till mer än "skvalmusik" enligt mig.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/11/19 :  00:32:51  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
zombie> läser du frosts första inlägg så står det följande:

"Nu har jag inte tänkt byta ut AA/von Schweikert anläggningen där hemma, men det kanske skulle funka i min datasal. Är det någon som har lyssnat på spektaklet? Det kanske vore intressant att testa skiten i forumets regi..."

så, är det inte ganska onödigt att första hans tråd med diverse helt meningslösa inlägg och påhopp på folket här på forumet genom att förolämpa dom?:

"sluta käka svampar, ni är bara för lata för att byta CD eller vända på en LP..."

är du nöjd med din LP12 och inte spelar mp3 eller liknande som Frost behöver hjälp om, då kanske du inte ska förstöra hans tråd. och kanske ägna lite tid åt att lära dig lite hyffs mot dina "forumsvänner".

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2006/11/19 00:33:47
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/11/19 :  00:56:38  Show Profile Send Zombie a Private Message
eee...lär mig lär mig...www.lofiforum.nu öppnat

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/11/19 :  01:06:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Så ja, så ja, nu skall vi inte börja bråka över en så enkel sak som teknikutveckling.

quote:
kanske ett nytt forum med... ...digital avspelning skulle vara bäst...


Ja, varför inte? ge feedback här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55554

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000