HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 RC-länkens placering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2006/10/17 :  00:02:14  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Jag slängde ihop ett par högtalarkablar modell LTS med RC-länk för ett tag sen och är fantastiskt nöjd med resultatet. I beskrivningen står det att RC-länken ska vara placerad mot högtalaren. Min fråga är nu om man kan sätta den precis innan elementet istället i ett aktivt delat system (orion)? Skulle den göra någon nytta här?

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/10/17 :  00:39:51  Show Profile Send esl a Private Message
Nej!
Det är impedansen i avslutningen i kabeln som görs "reflexfri" genom att placera länken i slutet.
Idén är absolut inte ny utan används i alla HF apparaters anslutningssladdar.

En länk vid varje högtalarelement har en lite annan betydelse och det är att göra elementen impedanslinjära så att filtret skall känna en så resistiv last som möjligt.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/10/17 :  00:42:32  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Alltså gör det nytta?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/10/17 :  12:24:52  Show Profile Send freann a Private Message
Ja, en RC-länk gör nytta. Testa själv.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/10/17 :  12:44:36  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Exakt hur ska en sådan se ut?

Håller på att göra kopparfoliekabel och tänkte ev. prova. en RC länk också.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/10/17 :  14:57:30  Show Profile  Visit peranders's Homepage
esl, så var det väl ändå inte? Denna länk är till för att jämna ut högtalarelementets impedans, väl?... så att delningsfiltret kan jobba mer optimalt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/10/17 :  15:49:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

peranders, ni säger samma sak...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/17 :  15:50:20  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag lyfter Mangew's fråga om hur en RC-länk ser till en kopparbandkabel?

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2006/10/17 :  18:14:43  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
är det förstärkaren eller det passiva filtret gynnas av rc-länken?
jag trodde att det var förstärkaren. det var därför min fråga gällde rc-länk i ett aktivt delat system...
Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2006/10/17 :  19:56:15  Show Profile Send esl a Private Message
RC länken är till för att däpa bort de reflektioner man har i kabelns avslutning.
Energin försvinner som värme i resistansen. Resistansvärdet skall hållas så lågt det är möjligt (ur reflektionssynpunkt)kondensatorn väljs så att man får en avrullning vid 40kHz
Så för ett 8 ohms element kan man ha R=8 ohm och C=0,68uF
För 4 ohms element R=4 ohm och C=1,5uF

/esl

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/10/17 :  22:45:45  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:

Jag lyfter Mangew's fråga om hur en RC-länk ser till en kopparbandkabel?

Manga X: Tydligen ingen som vet...

esl har någon slags förklaring ser jag, men exakt hur den ser ut vet iaf jag fortfarande inte annat än en del värden.

*** Luleå Hockey ***

Edited by - mangew on 2006/10/17 22:45:59
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2006/10/17 :  23:14:00  Show Profile Send Manga X a Private Message
Kondensator och motstång kopplas i serie över terminalen eller längst ut på kabeln innan den går in i högtalaren.

Värdena "styr" brytpunkten.

Mangew:
Vi få snacka ihop oss om lämpligt testförfarande!
Jag tänkte bygga en snabbkoppling med lätta byten av komponentvärden för att kunna snabbt byta och testa ut de värden jag tycker ger bäst ljud.

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/10/17 :  23:30:40  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
"i serie över terminalen eller längst ut på kabeln"

Alltså mellan + och - ledaren eller endast på ena ledaren och i så fall vilken?

För min del måste jag koppla in detta på själva kabeln då jag har en brygga mellan topp och bottendel på högtalarna sedan.

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2006/10/17 :  23:39:15  Show Profile Send Manga X a Private Message
RC-länken går mellan + och -!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/10/18 :  08:32:14  Show Profile  Visit peranders's Homepage
pac, tror inte det.

esl, reflexion får du när kabelns karatäristiska impedans inte är samma som lasten och detta lär du väl aldrig kunna matcha? Min uppfattning är att denna länk, om den sitter vid högtalaren, är att den ser till att jämna ut impedansen, viktigt om du har delningsfilter, annars inte så himla viktigt. Sitter länken internt i slutsteget så är den till för frekvenskompensation av utgångssteget och detta är i regel ett måste.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8603 Posts

Posted - 2006/10/18 :  15:21:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Min uppfattning är att denna länk, om den sitter vid högtalaren, är att den ser till att jämna ut impedansen, viktigt om du har delningsfilter, annars inte så himla viktigt.

Har haft så vid passivt delning,men oxå vid aktivdelning i bilen,jasså den behövs inte vid aktiv delning då,trodde jag.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/10/18 :  16:25:14  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Man får först bestämma sig varför man vill terminera en högtalarkabel. Det finns två anledningar.

1. Kompensation för att högtalarens impedans stiger med stigande frekvens över dess högsta frekvens. I detta fall ska R i en RC-länk ha högtalarens nominella impedans, t.ex. 8 ohm. C väljs så att brytfrekvensen hamnar på den frekvens där högtalarens impedans stigit till den dubbla eller strax ovanför.

2. HF-terminering. En kabel fungerar som en impedanstransformator vid den frekvens som motsvarar en kvarts elektrisk våglängd i kabeln. Typiskt för en 2 meter lång "bonnkabel" sker detta vid c:a 100-150MHz. Vid denna frekvens är högtalarens impedans mycket hög och kabeln kommer då att transformera denna till en i det närmaste kortslutning i förstärkaränden. Man kan motverka detta med terminering i högtalaränden med en RC-länk där R väljs till kabelns karakteristiska impedans och C för en brytpunkt på förslagsvis 200kHz.

Dessa båda kan inte utan besvär kombineras.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2006/10/19 :  00:45:18  Show Profile Send esl a Private Message
Jax: om jag tolkar dig rätt så fungerar ett 8 ohms motstånd med 0,68 uF (som jag skrev) men det är inte opimerat för HF optimering vid kabelns karakteristiska impedans?

Måste tillägga att kondensatorn bör ha LÅG induktans!
Paralellkoppling av 0,47uF + 0,1uF + 10nF är att föredra framför en enda kondensator.

/esl

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/10/19 :  09:21:51  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Korrekt, esl.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000