Author |
Topic |
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2006/10/16 : 22:37:42
|
Jag vet inte var den här tråden passar bäst, men jag tänkte bygga panelabsorbenter för att eventuellt förbättra akustiken i min lilla lägenhet.
Jag tänkte bygga efter LeoArietis' exempel http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35518.
Eftersom markskivoroftast säljs om 4 eller 5 st per paket så kan man ju lika gärna bygga 5st absorbenter.
MEN! Var ska man placera dessa?! En skall stå bakom vardera högtalare. De blir ganska tunga, så jag tror inte jag vill hänga upp dem (värdelös gipsvägg i hyreslägenhet). Om jag nu har två-tre st till övers, var placerar jag dessa smartast?
Kan vara bra att veta innan man kapar till ramar för allting. |
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/10/16 : 23:01:10
|
Har du gipsväggar i rummet så har du det troligen bättre än de flesta som bo i lägenhet. Enkelgips är kanonbra. Det fungerar som en stor mebranabsorbent. I några av de bästa rum jag har lyssnat till musik i har alla haft en vägg med enkelgips.
Jag har mina 6 st absorbenter placerade enligt följande.
1 i varje hörn bakom högtalarna (dessa vinklade så de "skär av hörnaet i 45 graders vinkel) 1 rakt bakom varje högtalare (de börjar på högtalarens yttre kant och ligger till större delen innanför högtalaren/sticker ut innanför högtalaren) 1 + bredbandig Svanå Abcyl bredvid varje högtalare (dessa tar bort lite av första reflexen i sidoväggarna)
I varje hörn bakom högtalarna finns det dessutom en Svanå basfälla.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2006/10/16 : 23:39:54
|
Mangas förslag funkar fint. Jag skulle börja med de två bakom högtalarna och eventuellt två till i hörnen eller på sidoväggar för att ta förstareflexen från sidan. Du kan ju alltid börja med att ställa upp markskivorna innan du fixat till ramar och klädsel för att lyssna efter ungefär hur mycket du behöver och var de bäst placeras.
Det är ganska enkelt att fästa absorbenterna i gipsvägg med tex mollyskruv, gipsankare eller liknande. Skär man upp tapeten i en triangelformad flik före man borrar hålet kan man sedan spackla igen hålet och täcka med tapetfliken. Har du inte tänkt att bo så länge kan du ju alltid fixa lite "fötter" till absorbenterna så de kan stå själva.
Lycka till! |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
Edited by - LeoArietis on 2006/10/16 23:41:11 |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/16 : 23:47:02
|
Ja just det ja...
Mina markskivor är bara uppstälda mot väggen utan ramar eller distanser mot vägge. 2 st har fått tyg iallafall.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/10/17 : 00:31:56
|
Alla rummets egenmoder (stående vågor) går ut i hörnen vilket gör att hörnplacering är det bästa sättet att få maximal "täckning" vad gäller vilka moder man når, ställer du dem mitt på en vägg så kommer vara moder som råkar ha en komponent där.
Jag kan rekommendera "Master Handbook of Acoustics" av Everest, den tar upp rumsakustik (inklusive vanliga lyssningsrum till skillnad från de flesta bcker som endast rör inspelningsstudios) på ett bra sätt och börjar med grunderna.
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/10/17 : 00:44:57
|
Varför inte göra färre absorbenter, men tjockare? Ett par dubbelt så tjocka absorbenter i hörnen går en oktav djupare! Om du dessutom kan bygga in en luftspalt som är lika tdjup som absorbenttjockleken så har du fått ytterligare en oktavs dämpning = en Ideal absorbent!
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2006/10/17 : 14:44:18
|
Problemet är att rummet är oerhört litet och det finns inte så mycket plats. Jag är inte alls nöjd med ljudet och det verkar endast vara akustiken jag kan göra något åt.
En bild på hur det ser ut:
|
Edited by - MullBenkt on 2006/10/17 15:51:06 |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/17 : 16:00:40
|
Klockrent rum!
Tjockt draperi mellan rummet och "hallen". Detta draperi drar du för/stänger av hallen med vid finlyssning! Nu har du ett mer rektangulärt rum = bättre. Under sängen finns det plats för mycket absorbering. Bakom vänster högtalare skärdu av hörnet med tjoch absorbent enligt tidigare postningar. Likaså tilllvänster om soffan i hörnet. Skär av det med tjock absorbent i hörnet. Nu borde du kunna uppnå ungefär samma mängd absorbering i rummets båda sidor. Under samt bakom soffan finns också utrymmen. Kanske de där helmholtzrören kan få plats bakom soffan? Kanske ett under sängen också?
Det viktigaste är att du lyssnar dig till "rätt" ljudåtergivning för dig. Redan nu "ser" jag att det finns potential i ditt rum. Mattan på golvet är en bra början. Vill du göra den tjockare fungerar det att lägga/gömma andra mattor under den t.ex. gmala trasmattor i mängder. De hjälper till med efterklangtiden.
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2006/10/17 16:01:17 |
|
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2006/10/17 : 19:11:28
|
En fråga från en gitarrist till en annan - var har du gömt en eventuell förstärkare? (grymt läcker Gretsch förresten!) Jag har funderat en hel del på hur man på lämpligaste sätt ska "gömma" en förstärkare, lite effekter och en mik i lägenheten. Det är inte helt uppenbart... |
Edited by - Leffler on 2006/10/17 19:30:55 |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/10/17 : 21:53:17
|
Instämmer i alla förslag från Manga X. |
...perspektiv... . |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2006/10/17 : 22:00:03
|
Leffler, Jaadu, jag har en pytteliten Kustom övningsförstärkare som jag gömmer under sängen när det inte spelas på den. Min huvudförstärkare står på skolan och används betydligt oftare. Ett mikstativ borde ju rymmas under sängen det också, eller i städskrubben. |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2006/10/17 : 22:01:20
|
Angående gipsväggar så absorberar de säkert jättebra. Men det är lyhört så in i helvete. Så lyhört att jag funderat på att sälja min stereo ibland. Jag får aldrig njuta av den. |
|
|
Zoggy
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2006/10/19 : 01:26:52
|
Hej, Jag var iaf tvungen att efter mycket funderande flytta mina gitarrer ut ur rummet. Dom "sjöng med" nåt fruktansvärt vid moderata volymer. Kan iaf vara värt att testa ha dom ur rummet vid finlyssning, samma sak med gitarrförstärkaren?
mvh Z |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2006/10/19 : 01:32:45
|
Ingen risk att mina gitarrer sjunger med. En putstrasa placeras mellan strängarna och greppbrädan när det inte spelas på dem. |
|
|
|
Topic |
|