Author |
Topic |
|
Andrén
Medlem i AÖ
557 Posts |
Posted - 2006/10/15 : 17:40:34
|
Nu skall det börja byggas snart.
Jag står i kast med att bygga ett par basmoduler. Slutsteg är så gott som inhandlat och har rejäla kraftresurser, så detta kommer inte begräsna i första taget.
Så det som skall byggas är ett par passiva basar som skall spela med mina stativare (Jamo Concert 8).
Problemet kommer här, jag vet inte vilken lådtyp som ger mig mest välljud, samt vilken bestyckning jag skall använda. Begränsningen ligger i att de inte får bli för stora, dessa skall helst vara ett par "mindre" (eg inte för stora ) lådor att ställa bredvid stativarna alternativt under.
Tänkt arbetsområde är från 20 till ca 150-200Hz och där vill jag att de skall spela frekvenslinjärt (och väljudande ) Max budget 3000:- för hela kalaset med element, lådmaterial, färg, faner och kontakter mm.
Jag har fuderat på kanske en 15" alt 2* 12" i vardera, sluten låda. Kan det vara något? Eller skulle annan bestyckning eller lådkonstruktion vara bättre för ändamålet?
Så hjälp mig med bra och väljudande idéer =)
Mvh Kalle |
Akustikchef på Sounds of Science
|
Edited by - Andrén on 2006/10/15 17:41:07 |
|
BuffaloBengt
Member
378 Posts |
|
secanbj
Member
641 Posts |
|
Andrén
Medlem i AÖ
557 Posts |
Posted - 2006/10/16 : 18:11:28
|
Ja det ser ju bra ut, men klarar de att hålla lite volym i ett rum på ca 35kvm? Och som jag önskade så går ju inte dessa ner till de magiska 20Hz som jag skulle önska. Vad finns mer för alternativ och vilken lådkonstruktion ger mest välljud? |
|
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2006/10/16 : 18:38:15
|
Hur många dB är "lite" volym? Lite nyfiken oxå på vad det är för plattor du lyssnar på som spelar vid 20Hz.
/Anders |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/10/16 : 18:38:28
|
Kalle:
Kika på Öhman's skapelser! Du kan få "tjuvkika" i senaste manifestet när du koomer över för lyssningen!
Mvh magnus Eriksson |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/10/16 : 19:05:09
|
quote: Tänkt arbetsområde är från 20 till ca 150-200Hz och där vill jag att de skall spela frekvenslinjärt (och väljudande ) Max budget 3000:- för hela kalaset med element, lådmaterial, färg, faner och kontakter mm.
Peerless SLS12 http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=38 900:- hos HifiKit.se
Låda på 70 liter. Du borde få in 2st såna lådor i din budget. (inte inräkning drivning)
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Andrén
Medlem i AÖ
557 Posts |
Posted - 2006/10/16 : 19:17:38
|
secanbj: Kan jag nog inte påstå att jag har, men jag tänkte mer att det är ju skönt att slippa begränsa sig =)
Manga X: Ja de låter ju spännande =)
Men utöver detta då, finns det fler bra exempel ?
|
|
|
|
Andrén
Medlem i AÖ
557 Posts |
Posted - 2006/10/16 : 19:27:51
|
Zalve: Ja det skulle rymmas och specas ju också bra enligt dem. Klarar de att spelas på lite högre volym, utan att dista för mkt? Eller ligger detta helt på stärkaren? |
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/10/16 : 22:11:03
|
Ingen aning om hur högt de klarar att spelas. Skulle dock tro att de klarar en hel del. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Andrén
Medlem i AÖ
557 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 17:36:57
|
FÖr att inte fantasin skall ta slut, vad finns det mer för galna idéer som skulle kunna bli bra?
Tänkte huruvida en mindre konstruktion likt PerG:s W baffeldipol, fast med 4 st 12" i varje istället? Någon idé hur detta skulle kunna bli?
Mvh Kalle |
|
|
|
BuffaloBengt
Member
378 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 18:44:43
|
Dyrare räkna med 500 kr per peerles 12" sls om du köper från utlandet +material spräckerbudgeten klart, men låter bra har provat köpte hans lådor tomma, kostade en förmögenhet att bestycka dom men lät riktigt riktigt bra. Tyvärr så gick dom inte ha i rummet, får bli ett senare projekt.Har även provat dubbla 18" i H baffel dipol två st ssådana men dom tog också för mycket plats. Håller på bygga 2 st 60 liter (brutto) låder med 4 st tang-band 740 i varje portade till ca 28hz och elektronisk kompensering med dbx 260. Får se hur dom låter är inte klar med beslutet hur dom skall se ut än. |
Bengt
"Om det inte känns så hörs det inte" Och nu känns det |
|
|
Andrén
Medlem i AÖ
557 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 19:09:23
|
Jo, med Peerless 12" så spräcker det budgeten rätt bra, men det finns ju andra billigare element så i sådana fall bör kunna användas. Men jag tänkte mer om hur den konstruktionen skulle kunna fungera? Eller är den slutna lådan det optimala ? Eller finns det någon generell teori om vilket sort som ger mest välljud till minst pengar? (horn går bort då det blir alldeles för utrymmeskrävande)
Mvh Kalle
PS post nr 100 =) DS |
|
|
|
BuffaloBengt
Member
378 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 20:20:39
|
Kolla forum horn 2 tråden dom är inte så stora, problemet med dipolarna är att dom behöver ordentligt utrymme från vägg för att låta optimalt |
Bengt
"Om det inte känns så hörs det inte" Och nu känns det |
|
|
|
Topic |
|