HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga basmoduler, Hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2006/10/15 :  17:40:34  Show Profile Send Andrén a Private Message
Nu skall det börja byggas snart.

Jag står i kast med att bygga ett par basmoduler. Slutsteg är så gott som inhandlat och har rejäla kraftresurser, så detta kommer inte begräsna i första taget.

Så det som skall byggas är ett par passiva basar som skall spela med mina stativare (Jamo Concert 8).

Problemet kommer här, jag vet inte vilken lådtyp som ger mig mest välljud, samt vilken bestyckning jag skall använda. Begränsningen ligger i att de inte får bli för stora, dessa skall helst vara ett par "mindre" (eg inte för stora ) lådor att ställa bredvid stativarna alternativt under.

Tänkt arbetsområde är från 20 till ca 150-200Hz och där vill jag att de skall spela frekvenslinjärt (och väljudande ) Max budget 3000:- för hela kalaset med element, lådmaterial, färg, faner och kontakter mm.

Jag har fuderat på kanske en 15" alt 2* 12" i vardera, sluten låda. Kan det vara något? Eller skulle annan bestyckning eller lådkonstruktion vara bättre för ändamålet?

Så hjälp mig med bra och väljudande idéer =)

Mvh Kalle

Akustikchef på Sounds of Science

Edited by - Andrén on 2006/10/15 17:41:07

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/10/15 :  17:48:47  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Kolla denna tråd går lätt in i din budget

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=30959.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2006/10/15 :  21:50:52  Show Profile Send secanbj a Private Message
Å här är en variant från samma konstruktör(Lenn Art) med samma element. Spelar lika fint och exakt

/Anders

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=40179
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2006/10/16 :  18:11:28  Show Profile Send Andrén a Private Message
Ja det ser ju bra ut, men klarar de att hålla lite volym i ett rum på ca 35kvm? Och som jag önskade så går ju inte dessa ner till de magiska 20Hz som jag skulle önska.
Vad finns mer för alternativ och vilken lådkonstruktion ger mest välljud?

Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2006/10/16 :  18:38:15  Show Profile Send secanbj a Private Message
Hur många dB är "lite" volym? Lite nyfiken oxå på vad det är för plattor du lyssnar på som spelar vid 20Hz.

/Anders
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/16 :  18:38:28  Show Profile Send Manga X a Private Message
Kalle:

Kika på Öhman's skapelser!
Du kan få "tjuvkika" i senaste manifestet när du koomer över för lyssningen!

Mvh magnus Eriksson
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/16 :  19:05:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Tänkt arbetsområde är från 20 till ca 150-200Hz och där vill jag att de skall spela frekvenslinjärt (och väljudande ) Max budget 3000:- för hela kalaset med element, lådmaterial, färg, faner och kontakter mm.

Peerless SLS12
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=38
900:- hos HifiKit.se

Låda på 70 liter.
Du borde få in 2st såna lådor i din budget.
(inte inräkning drivning)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2006/10/16 :  19:17:38  Show Profile Send Andrén a Private Message
secanbj: Kan jag nog inte påstå att jag har, men jag tänkte mer att det är ju skönt att slippa begränsa sig =)

Manga X: Ja de låter ju spännande =)

Men utöver detta då, finns det fler bra exempel ?

Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2006/10/16 :  19:27:51  Show Profile Send Andrén a Private Message
Zalve: Ja det skulle rymmas och specas ju också bra enligt dem. Klarar de att spelas på lite högre volym, utan att dista för mkt?
Eller ligger detta helt på stärkaren?

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/16 :  22:11:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ingen aning om hur högt de klarar att spelas.
Skulle dock tro att de klarar en hel del.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2006/10/18 :  17:36:57  Show Profile Send Andrén a Private Message
FÖr att inte fantasin skall ta slut, vad finns det mer för galna idéer som skulle kunna bli bra?

Tänkte huruvida en mindre konstruktion likt PerG:s W baffeldipol, fast med 4 st 12" i varje istället? Någon idé hur detta skulle kunna bli?

Mvh Kalle

Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/10/18 :  18:44:43  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Dyrare räkna med 500 kr per peerles 12" sls om du köper från utlandet +material spräckerbudgeten klart, men låter bra har provat köpte hans lådor tomma, kostade en förmögenhet att bestycka dom men lät riktigt riktigt bra. Tyvärr så gick dom inte ha i rummet, får bli ett senare projekt.Har även provat dubbla 18" i H baffel dipol två st ssådana men dom tog också för mycket plats. Håller på bygga 2 st 60 liter (brutto) låder med 4 st tang-band 740 i varje portade till ca 28hz och elektronisk kompensering med dbx 260. Får se hur dom låter är inte klar med beslutet hur dom skall se ut än.

Bengt

Och nu känns det
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2006/10/18 :  19:09:23  Show Profile Send Andrén a Private Message
Jo, med Peerless 12" så spräcker det budgeten rätt bra, men det finns ju andra billigare element så i sådana fall bör kunna användas. Men jag tänkte mer om hur den konstruktionen skulle kunna fungera? Eller är den slutna lådan det optimala ? Eller finns det någon generell teori om vilket sort som ger mest välljud till minst pengar? (horn går bort då det blir alldeles för utrymmeskrävande)

Mvh Kalle

PS post nr 100 =) DS

Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/10/18 :  20:20:39  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Kolla forum horn 2 tråden dom är inte så stora, problemet med dipolarna är att dom behöver ordentligt utrymme från vägg för att låta optimalt

Bengt

Och nu känns det
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000