HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp vid val av slutstegsbygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2006/10/14 :  22:57:42  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Jag behöver lite tips på lämpliga diy-slutsteg att använda till mina blivande orion. Till basen tänkte jag använda mina ice-steg så det är alltså bara 4 kanaler som behövs. Budget ligger på max ca 5000kr. Finns det något annat än gainclone som inte spräcker budgeten alltför mycket?

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/10/14 :  23:08:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Klass? A,B? Effekt?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2006/10/14 :  23:24:15  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Detta ska drivas:
Seas W22EX001 120 - 1440 Hz
Seas T25CF002 1440+

Följande är hämtat från Linkwitzlabs.com:
"power amplification of 40 W/channel minimum. Low distortion, low output impedance, solid-state amplifiers are preferred."

Dock är basen inräknad här så jag antar att det duger med betydligt lägre effekt i mitt fall(?). I övrigt har jag inga krav.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/15 :  07:50:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Rod Elliot har ett par bra projekt på sin sida.
Tex: http://sound.westhost.com/project3a.htm
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/10/15 :  11:14:22  Show Profile Send Hasse a Private Message
Sök efter LM12 "73-012-29" på elfa. Hittade den här grejen igår. En operationsförsterkare på 80W! Nån som har provat den i hifisammanhang?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/15 :  11:32:24  Show Profile Send Manga X a Private Message
UCD180 vid köp ifrån Holland?
Bygg strömförsörjningen själv till att börja med.
Börja billigt och enkelt men planera för uppgraderingen av densamma när mer pengar finns igen...!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/10/15 :  12:01:19  Show Profile Send Hasse a Private Message
ja, UCD180 är välldigt bra moduler. Även standard modulerna. Jag jag byggde mitt 2 kanals slutsteg för under 3000 kr. så det går nog bra att bygga 4 kanals för under 5000 kr.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2006/10/15 :  12:11:52  Show Profile Send trango a Private Message

Tjena Gustaf_P

Bygger själv Orion och har också lite problem med att välja drivning för topparna.

Högst sannolikt kommer det att bli Hypex UCD180AD8620 eftersom lådan och strömförsörjningen är redan är byggd,

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38553

Om du i stället väljer UCD180 utan AD8620 borde budgeten krypa under 5000:-

Ett annat alternativ är något Tripath baserat steg, AMP5 kanske? Billigare än Hypexstegen. Finns på 41Hz.com

När jag började Orion projektet var jag helt inställd på Hypex både till bas och toppar men på senare tid har jag blivit mer och mer intresserad av Nelson Pass konstruktioner. Det hela började med ett NP Class A försteg som låter helt sagolikt. Numera är min plan att initalt driva Orion med 2 kanaler UCD400AD8620 till basarna och fyra kanaler UCD180AD8620 till topparna. Sen kommer jag att skifta och driva basarna med fyra kanaler UCD180AD8620 och bygga någon NP Class A till topparna där jag har en känsla av att ett ClassA steg verkligen kommer till sin rätt och förhoppningsvis briljerar över ClassD.

Det blir antigen mini Alephs eller kanske Zen Version 9 som tydligen ska vara sanslöst bra. Både miniAlephs och ZV9 borde gå ganska lätt att bygga för under 5000:-, dyrast blir nog lådan eftersom det krävs en ganska maffig kylning. Mer info om NP finns på diyaudio.com eller passdiy.com. Information och tester av den kommersiella versionen av ZV9 (First Watt F3) finns på firstwatt.com.

Ett annat alternativ som jag tror är mer "genomarbetad" än en gainclone är Mauro Penasa's "My Reference 3886 RevC" som kan köpas från twistedpearaudio.com. Har dock ej hört på den konstruktionen.

Varför inte prova den här?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54240

Kanske klen men samtidigt behövs nog inte allför hög effekt till topparna?

/Fredde

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2006/10/15 :  15:00:12  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Detta var inget lätt val... men jag tror att jag gör som trango och kör UcD180AD. Dock har jag de senaste dagarna spenderat flera timmar med att dregla över bilder/text om olika Pass-konstruktioner. Men det är nog bäst att börja med hypex. Detta blir trots allt mitt första bygge.

Var är det billigast att köpa hypexmodulerna?
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2006/10/15 :  16:35:39  Show Profile Send trango a Private Message

Tror att Hypex har ungefär samma pris överallt.

Om du inte har köpt elementen tror jag att det kan vara vettigt att köpa dem från audiocomponents, då får man 30% rabatt på elektronikprylar på ett ställe som även säljer Hypex. Jag vet dock inte om det är det billigaste alternativet...

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/10/15 :  16:54:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
http://www.41hz.com/

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2006/10/15 :  17:42:14  Show Profile Send icewall a Private Message
Tjena Gustaf_P

Jag kör med 4 st UcD180 till topparna och två UcD400 till basarna i mina Orion. Borde gå ganska enkelt att snida ihop ett sånt steg, tror att du kommer att kunna gå i mål på budgeten också. Jag tor att hela min stärkare gick lös på ganska prick 5000, inräknat UcD400 men den delen slipper du ju 41hz.com funkar nog också bra, kommer ihåg någon artikel om en som byggt ett 6 kanals Tripath till sina Orion i någon gammal hifitidning.

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2006/10/15 :  21:03:50  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
hmmm... att bygga 4 kanaler AMP5 från 41Hz blir verkligen snorbilligt. Med lite vilja kan det landa på en bit under 3000kr om jag inte räknat helt fel. Jag får nog sova på saken...
Är det någon som hört denna förresten? Själv har jag bara hört den lilla plastiga t-ampen och förutom att den var för klen blev jag mycket imponerad av ljudet. Så AMP5 lär väl inte vara sämre iallafall...
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/10/16 :  03:48:16  Show Profile Send lum a Private Message
Hur skulle det funka med diyparadise charlize?

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2006/10/16 :  10:27:58  Show Profile Send kjb a Private Message
Jag ska köra med Rod elliots p3a till mina Orion, hade jag börjat bygga nu så hade jag nog satsat på AMP5 eller "Simple Killer Amp" SKA som påstås vara ruggigt bra. ganska billig också. Sök på diyaudio.com. fördelen med amp5 är att den har reläer på utgångarna. viktigt till aktiva högtalare med dyrbara element som orion.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2006/10/16 :  10:51:14  Show Profile Send OlaH a Private Message
Har byggt AMP-5
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51773&SearchTerms=amp5

ola
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2006/10/16 :  10:53:20  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Två stycken amp5 kit beställda. 1700kr inkl frakt. Så billiga förstärkare förtjänar en chans!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000