HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 ellytar bör jobba nära märkspänningen??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/10/07 :  19:34:02  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
är det så?? läste i en bok att ellytar inte har "rätt värde" om de inte får jobba vid rätt spänning... är det verkligen så?? och gäller det för alla applikationer iså fall??

b

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2006/10/07 :  20:10:03  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Det låter inte trovärdigt... -så länge man håller sig under max angiven spänning så är det nog lungt, men man kan väl " formatera" ellytar till att tåla högre spänning än angivna maxvärdet om man vill.
Detta kanske inte kan rekomenderas med tanke på livslängden men jag läste det ngnstans.
( man skall vara medveten om att lytar har väldigt stoooora toleranser typ - 20% till + 75% eller liknande... )
/ Tord
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/07 :  20:15:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag skulle aldrig komma på tanken på att att använda lytar nära märkspänningen, jag vill ha lite marginal dels med tanke på toleranserna dels med tanke på vad som kan hända om spänningen av någon anledning är högre än man tänkt (vilket ju faktiskt händer, särskilt under byggstadiet); exploderande elektrolyter är sällan farligt men det är definitivt kladdigt och otrevligt.

Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/10/07 :  20:25:28  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
så har även jag trott... i 30år... men så läser jag i en bok:
"If electrolytic capacitors are used, the voltage rating should be about the same as the supply Vcc. An electrolytic capacitor does not become a capacitor unt il about O.I of its voltage rating. If, say, 100V ratet capacitor was used on a 15 volt supply with a 55 we would see a wave form similar......."

och det är ingen nybörjare som skriver detta: E.A. Parr, en av de större engelska eletroniska skribenterna på 70 och 80talet...

boken: IC 555 Projects ISBN 0-85934-047-3

confused?? me?? no: not fused!!

b

Edited by - gammelnalle on 2006/10/07 20:26:12
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2006/10/07 :  20:58:07  Show Profile Send lars a Private Message
Jag har fått lära mig att elyter skall arbeta på halva märkspänningen.
Vet inte varför men det är väl inte så kul när en elyt expoderar.

Jag skall försöka kolla med en kontakt jag hade på RIFA i Gränna för länge sen.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/10/07 :  22:48:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
åller sig under max angiven spänning så är det nog lungt, men man kan väl " formatera" ellytar till att tåla högre spänning än angivna maxvärdet om man vill.

Det du far efter heter formera och inget annat. Dielektrika i en elektrolyt är ett skikt aluminiumoxid mellan folien och elektrolyten ("salmiakbadet"). Detta oxidskikt kan tunnas ut när kondensatorn inte är spänningssatt under en längre tid, men om man sakta påför och höjer spänningen över elektrolytkondingen återställs skiktet till lagom tjocklek.
Du kan inte "trimma" kondingen att tåla högre spänningar då dess egenskaper bestäms av andra parametrar också.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/10/08 :  17:17:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
När en kondensator (avser här och i fortsättningen elektrolytkonding) tillverkas formeras den med speciell elektrolyt vilket ger den dess märkspänning. Det går alltså inte att reformera den senare till högre spänning.

En kondensator kan användas vid vilken spänning som helst upp till märkspänningen. Dock rekommenderas man att köra på max 80-80% av märkspänning. En liten sak man måste beakta är om man har höga rippelströmmar. Ju högre märkspänning destu högre inre motstånd; alltså alltså en högvoltskonding som sätts att hantera höga rippelströmmar vid lägre spänning utvecklar högre effekt än en lågspänningskonding.

Det är oftare så att hög temperatur är farligare än hög spänning; håll kondingarna borta från komponenter som utvecklar värme.

Ska man formera en konding som legat längre kan man ansluta den via ett högohmmotstånd till en spänningskälla och hela tiden hålla koll på strömmen.

Det finns en missuppfattning att om man kört en konding vid en viss arbetsspänning ett längre tag har denna "kört in sig" på denna spänning och inte kan användas vid högre spänningar men det finns ingen som helst grund till detta påstående.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/10/16 :  13:16:31  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Märkligt påstående att en elektrolytkonting inte skulle vara "riktig konding"
vid lägre spänning än dess märkspänning. -Om det påståendet var sant skulle inte
alla miljarders tidskretsar med RC-nät fungera. Man får väl anta att påståendet av
E.A. Parr syftar på en mycket speciell användning av elektrolytkondingar och att
det i just det sammanhanget kan vara relevant för den verkliga finsmakaren.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000