HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Examensjobb, EX-jobb
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Laser
Member

82 Posts

Posted - 2006/10/09 :  12:48:36  Show Profile  Visit Laser's Homepage Send Laser a Private Message
Hej alla!
Jag skall skriva ett examensarbete och vill gärna skriva något om högtalarlådor men frågan är bara vad?

Jag går Design och Träteknik som är ett 3-årigt program, vi har läst en massa om trä och dess egenskaper.

Jag vill gärna ha kontakt med företag.

Så känner du att du har tips på företag eller vad man kan skriva om så tveka inte, all info mottages varmt!

Mvh Ola

http://laserfox.dyndns.org

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/09 :  13:27:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kan du ge oss någon uppfattning om hur omfattande examensarbetet ska vara (i tid osv)?
Go to Top of Page

Laser
Member

82 Posts

Posted - 2006/10/09 :  13:51:11  Show Profile  Visit Laser's Homepage Send Laser a Private Message
Det skall vara 10p vilket motsvarar 10 veckors hårt slit :P

http://laserfox.dyndns.org
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2006/10/09 :  14:19:38  Show Profile Send Hjelm a Private Message
De enda som kommer upp i huvudet är INO audios Ingenjör Ö, och Bo Hansson med Rauna. Den senare har ju en viss förkärlek för betong men vad vet jag.


Hjelm
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/09 :  14:52:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
DLS - Mats Andersson
Audio Pro - Stefan Panzar

kan väl vara några att försöka få kontkat med.

Edit: Ändrat namn på AudioPro.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/09 :  15:30:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
DLS/QRS/QLN Mats Andersen, eller Stridbeck Hifi kanske? Båda finns i Göteborg.
Stridbeck använder riktigt trä tror jag, det är ju trevligt.

I Göteborg finns Marten också, de anlitar såvitt jag vet samma snickeri som QRS, i Långedrag.

Mumma Audio finns ju också, Tommy Johansson tror jag han heter. Östergötland.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/09 :  17:33:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tyvärr tror jag många av de mindre tillverkarna faller bort i det här fallet eftersom de nog i huvudsak använder sin erfarenhet när de designar sina högtalare, det innebär naturligtvis inte att de är dåliga men poängen är att det är svårt att skriva bra examensarbete med det som utgångspunkt (tanken är ju att kunna förklara VARFÖR man gör på ett visst sätt för examinatorn).

Min gissning är att Audio Pro nog är den enda svenska tillverkare som är tillräckligt stor för att ha en en "riktig" forskningssektion, i och med att de producerar så många högtalare och vill hålla nere priset så har de nog optimerat sina lådor ganska ordentligt vad gäller dimensioner och material, gissningsvis så använder de nog en del datorsimuleringar av samma anledning, det bör vara ge ganska bra utgångspunkt.

Om du vill ge dig utanför Sveriges gränser så finns ju ex. B&W, de har ett ganska avancerat forskningsprogram där de bland annat studerar resonanser i kabinettet och försöker maximera styvheten med hjälp av FEM; hittar du ett "white paper" från dem så har du nog en väldigt bra utgångspunkt om du vill skriva om "state-of-the-art" användning av trä inom hifi.
Go to Top of Page

Laser
Member

82 Posts

Posted - 2006/10/09 :  17:37:14  Show Profile  Visit Laser's Homepage Send Laser a Private Message
Tack för svaren! Jag undrar vad man skall skriva om, kanske hur lådmaterialet inverkar på ljudet, eller kanske hur formen på lådan inverkar på ljudet, vad tror ni?

http://laserfox.dyndns.org
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/10/09 :  20:40:43  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Jag föreslår följande:

Undersök hur X antal (tre?) olika materialval påverkar ljudet på en högtalare.

Du får bygga lådor, montera i element och mäta frekvensgång och kanske även impuls-svar.

Föreslås dels lite olika typer av träslag, men det kan även vara skivmaterial.

En vinkling kan också vara att undersöka hur olika tjocklek påverkar ljudet.

mvh Jonas
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/09 :  20:53:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hm, Design och Träteknik är väl en 3 årig högskoleutbildning om jag förstått rätt? I så fall så tror jag jonashs förslag faller bort av skälen jag nämnde ovan, det går helt enkelt inte att få ihop tillräckligt mycket experimentelt material inom ramen för ett 10p exjobb för att det ska fungera att sedan kunna skriva en bra rapport. Dessutom skulle man behöva utrustning och lokaler av den högre kalibern och bara att lära sig mäta tillräckligt bra motsvarar nog 10p och det ska ju vara ett examensarbete om träteknik, inte akustik eller hifi.

Nej, ett ett rent teoriprojekt är nog den rimligaste. Kontakta någon av tillverkarna som nämnts ovan, använd de böcker som finns om högtalarkonstruktion, leta efter artiklar i ex. JAES och kombinera sedan allt detta det med de kunskaper du fått under utbildningen.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/10/09 :  23:43:28  Show Profile Send Hasse a Private Message
Sonus fabr är ju välldigt intressanta. Men det är ju italgenare....

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000