HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 sub-bas filter med enkel 12V matning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/10/02 :  19:56:37  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Var hittar jag en enkel ritning (elektronikschema) för detta.

Bakgrund: Jag har en elev som vill bygga ett bas-sub system till en BIL!! Och jag har lovat att hjälpa honom med ritning till filtret.

"En baggis"--- trodde jag. Jag har hittat hur många som helst, men alla kräver dubbel matningsspänning. (Och VISST kan vi göra en omvandlare till minusspänning - men DET blir overkill)

Vad han önskar är (tror han)
är ett aktivt LP-filter helst variabelt 100-400Hz
och eftersom det är till en bil behöver det inte vara för brant...
eller för hajfiskt...

vänligen,
b

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/10/02 :  20:23:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Var det inte någon som höll på o ritade ett sådant filter här nyss?
Är väl bara att mata Ic kretsarna med enkel matning?Ska han ha det till sub i bil tycker jag han ska ha lägre justering åtminstone till 50hz kommer behövas.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/02 :  20:39:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det här kanske kan vara något?
http://sound.westhost.com/project69.htm
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/10/02 :  21:09:00  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
snyggt försök... men för en gymnasieelev är detta för svårt... (även om jag givetvis hjälper till) ...

i värsta fall får jag väl plöja mig igenom mina årgångar av Practical Wireless, Practical Electronics och Everyday Electronics... för jag VET att jag sett ritningar för 12V ..
(men med åldern så börjar man bli lat... och lite tryckknappningar på datorn är betydligt enklare än att plöja igenom alla tidningar)

b
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/02 :  21:16:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
Mycket lättare är det väl svårt att få till? Det är 1 IC samt några kringkomponenter. På något sätt måste du ju få ut +-12V eller nått i den stilen från enbart +12V.
Ett något enklare alternativ är att använda en TLE2426´eller liknande men då får du ju bara +-6V och då kan det bli jobbigt att hitta bra op-ampar.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/10/02 :  21:31:31  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
tro inte jag är otacksam...men elevernas förkunskaper är minimala , precis som deras ekonomi..
(och en minusspänninga kan JAG fixa billigare mha av en 555:a... MEN det är inte jag som skall bygga)

och VEM har sagt IC??? vofför inte diskreta BC109C ??? eller vad de heter nu förtiden??
Och en LM324 går väl köra på singelrail?? Utsignalen lär väl knappast gå över 1V rms (3Vp-p) ??
b
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/10/02 :  22:22:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Om LM324 står:Wide power supply range: Single supply 3V to 32V or dual supplies ±1.5V to ±16V
Finns oxå i dual:LM358
Det kanske inte skall vara så mycket high end?Då duger ju dessa IC.
Fattas bara att få till filtret då,eftersom jag höll på mecklade lite med bilstereo förr så kan en fas omkopplare vara bra att ha,finns schema på soundwest,om det inte blir för avancerat då förstås.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/10/05 :  19:42:16  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
den som söker han letar... var det visst någon som sa.. och vid letandet av en helt annan grej så hittade jag:
http://sound.westhost.com/project32.htm (vet inte varför jag missat just DEN... brukar ju vara inne på den siten)


och


inte highend men westend?



Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/10/09 :  19:24:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
inte highend men westend?

Låter nog lika bra det.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000