Jag behöver kyla en LM317 spänningsregulator och använder ett kylelement. Men behöver jag inte sätta någon isolerande bricka mellan LM317 och kylelementet?
Det är i allmänhet en god idé, eftersom kapselns bottenplatta ligger på samma potential som mittenbenet, V_out. För jag antar att du pratar om TO-220 kapsel? Kommer kylelementet att vara i kontakt med chassiet eller några andra komponenter? Om det endast är limmat på kretskortet så bör du klara dig utan. Bäst vore förstås att räkna ut hur många watt du blir tvungen att kyla bort, med lite tur kan du klara dig med en sån här (eller motsvarande):
Ja, det är TO-220. Jag hade tänkt mig lite grövre doningar i form av stående kylare utanpå chassit.
Jag har för mig att jag läst någonstans att man kan använda någon typ av icke ledande silicon-bricka mellan LM317 och kylaren för att isolera. Stämmer det? Har Elfa möjligen?
Jag bygger en hörlursförstärkare med rör på ingången och opamp på utgången.
Soundbrigade - jo, det hade nog varit bättre men jag är i "dagisstadiet" när det gäller dessa prylar så jag lär mig allt eftersom. Så detta projekt görs efter mall, intruktioner, pcb och skyddsnät.