HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Montera LM317 på kylelement
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/10/09 :  08:36:50  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag behöver kyla en LM317 spänningsregulator och använder ett kylelement. Men behöver jag inte sätta någon isolerande bricka mellan LM317 och kylelementet?

"Learning by doing"

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/10/09 :  09:02:40  Show Profile Send ILLY a Private Message
Det är i allmänhet en god idé, eftersom kapselns bottenplatta ligger på samma potential som mittenbenet, V_out. För jag antar att du pratar om TO-220 kapsel? Kommer kylelementet att vara i kontakt med chassiet eller några andra komponenter? Om det endast är limmat på kretskortet så bör du klara dig utan. Bäst vore förstås att räkna ut hur många watt du blir tvungen att kyla bort, med lite tur kan du klara dig med en sån här (eller motsvarande):

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=245171.htm

Vad är det du bygger?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/10/09 :  09:15:03  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Ja, det är TO-220. Jag hade tänkt mig lite grövre doningar i form av stående kylare utanpå chassit.

Jag har för mig att jag läst någonstans att man kan använda någon typ av icke ledande silicon-bricka mellan LM317 och kylaren för att isolera. Stämmer det? Har Elfa möjligen?

Jag bygger en hörlursförstärkare med rör på ingången och opamp på utgången.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/10/09 :  09:41:14  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jo det finns isolerbrickor av silikon. Elfa 75-646-77
Men tänk på att även se till o isolera skruven (alt. plastskruv) som håller fast kapseln.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/10/09 :  09:48:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:

Jag bygger en hörlursförstärkare med rör på ingången och opamp på utgången.

Kan du inte göra tvärtom - OPamp på ingången och ett rör på utgången??

Lite längsamt - väntar på trafo - byggs ett helrör-steg med 12B4A på utgången, 5751 på ingången och utgången PF-kopplad.
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/10/09 :  09:55:21  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Perfekt! Det var nåt sånt jag var ute efter...

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/10/09 :  09:58:20  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Soundbrigade - jo, det hade nog varit bättre men jag är i "dagisstadiet" när det gäller dessa prylar så jag lär mig allt eftersom. Så detta projekt görs efter mall, intruktioner, pcb och skyddsnät.

"Learning by doing"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000