Author |
Topic |
UnholyRishna
Member
409 Posts |
Posted - 2006/10/04 : 23:52:07
|
Tjenare alla glada!
Behöver än en gång detta forumets stora kunskap! Är sugen på att skaffa mig en rejäl golvhögtalare som är snygg nog att klassas som en riktig möbel!
Jag vill med denna tråden få lite bra tips som kan ringa in de modeller som är mest intressanta att provlyssna!
Jag gillar ett varmt och fylligt ljud dvs. röster och instrument ska ha en bra kropp och inte låta tunna. Basen bör vara fyllig även den. Man skulle kanske kunna säga att en högtalare med varm och go karaktär föredras.
Det ska också vara en högtalare som har potential att flytta lite luft men självklart ska det vara en högtalare med hyfsade Hifi-kvaliteter även fast den inte behöver vara det mest analytiska på marknaden! Vill kunna få en riktigt bra inspelning att låta mumma utan att den typen av inspelningar är det enda som jag kan spela upp utan att öronen lider alltför mycket.
Begagnat eller nytt kvittar men begagnat är ju att föredra av förståeliga skäl Maximal budget är dock 15000:- för köpet!
Har haft ögonen på Von Shweikert Vr2, B&W 703 och Dynaudio focus 220 samt Ushers sortiment. Har dock inte haft någon möjlighet att lyssna på dessa. Som sagt, alla tips är välkommna!
MvH / Martin
|
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
Edited by - UnholyRishna on 2006/10/04 23:53:35 |
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2006/10/04 : 23:54:10
|
Vart bor du |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
Apinator
Member
311 Posts |
Posted - 2006/10/05 : 07:43:14
|
Du säger det själv, Von Schweikert VR-2, det är en riktigt bra högtalare som spelar riktigt djupt! Lyssna på den!
MVH Dan |
"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk. "Stativhögtalarfetischist" |
|
|
UnholyRishna
Member
409 Posts |
Posted - 2006/10/05 : 11:26:45
|
Jag bor i Halmstad!
Har lyssnat på Von Schweikerts VR1 och tyckte att den lät mycket bra!
MvH /Martin |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
|
Stickan
Member
1725 Posts |
|
Stickan
Member
1725 Posts |
|
UnholyRishna
Member
409 Posts |
Posted - 2006/10/05 : 13:27:44
|
Tack för tipsen än så länge! trillar ju in mycket man inte har tänkt på ens! |
|
|
UnholyRishna
Member
409 Posts |
Posted - 2006/10/06 : 00:47:45
|
Inga fler förslag? kom igen nu!! |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2006/10/06 : 07:52:05
|
Ett par beg. von Schwiekert Vr 3 i nyskick
Br Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2006/10/06 : 11:24:50
|
Lyssna på PMC's sortiment. Transmission Line som i VS och spelar djup, torr och snabb bas. Väldigt bra i övriga register också. Har du möjlighet ska du absolut lyssna. Deras minsta golvare ligger på 15.000:- och heter GB1. Låt dock inte storleken lura dig, den spelar större än den ser ut... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Johnsson
Member
67 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 19:54:11
|
Hejsan mitt första inlägg här, jag hittade en annons på ett annat forum som jag även hittade här det är Kero som säljer bla. ett par Vr2:or http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53714kanske kunde vara något då du verkade gilla 1:orna. Lycka till
edit: glömde lägga till länken
|
/Daniel |
Edited by - Johnsson on 2006/10/08 20:36:41 |
|
|
UnholyRishna
Member
409 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 00:15:52
|
Absolut värt att beakta, det som är så surt är att man inte har en chans att provlyssna! Snart är förhoppningsvis mina Oa51:or sålda sedan blir det affär utav, Vad det nu blir |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 09:55:20
|
Hej UnholyRishna. Den av de som står med i dessa annonser som jag skulle valt är QRS Tellus.Framför allt beroende på de kvaliteter som du eftersträvar hos en högtalare. Jag tycker att Martin Logan de gånger som jag lyssnat på dem varit för basfattiga.ProAc har jag dock lyssnat mycket lite på.
Mvh Kristofer |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 12:29:01
|
Sällar mig till dem som rekommenderar Schweikert vr-2! |
Min anläggningstråd |
|
|
Bo Mellberg
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 15:58:08
|
Bor du i närheten av Lund så får du gärna komma och lyssna på mina QRS Tellus, som för övrigt är till salu. Se "Säljes"... |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 16:55:37
|
Jmlab Elextra 926 en hyper detaljerad högtalare med torr snabb bas. finns rung 15 balubas |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
|
UnholyRishna
Member
409 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 01:25:19
|
Tjena, många som gillar Von schweikert verkar det som! =) De som var i annonsen är dock sålda redan, kanske dyker upp fler par!
QRS Tellus kan säkert låta bra men enligt min åsikt är de inte snygga och går därmed bort! JmLab, Hyperdetaljerat, nja, inte riktigt det jag letar efter tyvärr.
Har haft tillfälle att provlyssna B&W 703 och 704 och båda dessa tyckte jag lät bra med en svag fördel till 704:an då den var lite mjukare i mellanregistret än vad 703:an var.
Någon som har en aning om vilken klangkaraktär dessa högtalare anses ha, har ju hört att B&W ska vara väldigt neutrala. Hursomhelst så är de min utgångspunkt just nu och e det någon som vet hur t.ex VR2:orna låter i jämförelse?
Tack så mycket för alla tips hittintills!
MvH / Martin
|
|
|
Piggen
Member
676 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 08:22:53
|
Ett par Monitor Audio GR20 tycker jag verkar motsvara dina krav. Finns ju tom i halmstad om du vill lyssna på ett par sådana tingestar... |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 10:37:20
|
Man bör väl hitta ett par beg Sonus Faber för 15 papp. Både snygga och låter bra :-) |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
kris69
Member
538 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 11:50:18
|
quote: Någon som har en aning om vilken klangkaraktär dessa högtalare anses ha, har ju hört att B&W ska vara väldigt neutrala. Hursomhelst så är de min utgångspunkt just nu och e det någon som vet hur t.ex VR2:orna låter i jämförelse?
Har hört mycket på vs produkter. B&W mera sporadiskt men imho så spelar vs större och djupare. Du skriver att du söker värme och då är jag inte säker på att någon av dem är vad du letar efter. Då ligger nog sf som rekomenderas ovan närmare på den parametern (tänker då sf gp). Vs är ställbara baktill och bestyckade med dipoldiskant vilket gör dem lätta att placera. De är lättdrivna men bör sandfyllas för djup och stadga i basen. B&W är korrekta och neutrala men trögare att driva. Vr2 spelar bra på låg volym också vilket kan vara nog så viktigt.
Vad är din kringutrustning? Vs spelar bra med mindre ss-stärkare och även mindre rörförstärkare. Hade själv vr2 tillsammans med Lavardin och Primaluna prol II och det lät riktigt bra.
|
" Vi borde prata mera om våra öron" |
|
|
qwert
Member
115 Posts |
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 13:23:46
|
Antar att Carlsson är out of the question då du börjar nämna massa märkligheter som Von Schweikert och Dynaudio. Och att du haft C förr. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 13:28:51
|
med lite tur kan man hitta en trevlig golvare i Amphion Xenon för 15'. |
Artphotography |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 13:53:27
|
Har du haft ögonen på V.S och Dynaudio tycker jag att du ska vara försiktig med B&W. Själv gillar Dynaudios sound rejält har jag kommit på. B&W tycker jag låter fruktansvärt tråkiga.. Har varit runt några rundor och lyssnat igenom B&W ordentligt. De billigare modellerna(under 15k) låter ju burkigt och riktigt trist tycker jag. Burkigheten försvann en del för mig när man klev upp på Nautlius-serien och golvarna i 700-serien men jäkla va trist och tillrättalagt de låter..
Monitor Audio och Focal tycker jag också du ska passa dig för alternativt lyssna på riktig ordentligt innan du slår till. Detta med tanke det ljud du skrev att du föredrar.
Varför jag skriver så här är för att det är lätt att man går på vad andra människor tycker för att sen upptäcka att man gillar något annat. Har väl lyssnat på det mesta i förbifarten men när jag verkligen lyssnade ordentligt på tex. Monitor Audio och Focal (som jag tycker är på tok för ljusa och trista) men även B&W (som är alldeles för hifi-korrekta för min smak) så insåg jag vad jag själv föredrog.
Men föredrar man ljusare alternativt väldigt hifi-korrekt så är någon av de märkena säkert ett jättebra val.
Min poäng: Lyssna ordentligt innan du köper så att du inte influeras allt för mycket av bra tester i tidningar och vad andra säger.
Edit: Hade inte ML Vantage kostat 60 loppor hade de stått hemma hos mig nu. Fy fan va najs de låter |
Edited by - jos on 2006/10/10 14:03:16 |
|
|
Topic |
|