HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalartips sökes! - Golvare upp till 15000:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/10/10 :  13:59:19  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Allt är relativt. Monitor Audio spelar varmare än både Focals gamla serier och Audiovector. Focals nya Chorus 800V-serie ska dock spela betydligt varmare än deras äldre serier.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/10/10 :  14:09:20  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Allt är relativt. Monitor Audio spelar varmare än både Focals gamla serier och Audiovector. Focals nya Chorus 800V-serie ska dock spela betydligt varmare än deras äldre serier.

Och smaken är som baken
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/10/10 :  17:11:28  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tjena igen!

När jag spanat på Dynaudio och Von Schweikert så har det handlat mycket om utseendet, både dynaudio focus 220 och von Schweikert Vr2 är vansinnigt snygga högtalare enligt min smak. Utöver detta så har prisklassen varit någerlunda rätt. Men jag har aldrig lyssnat på dessa högtalare.

Mitt förstärkeri består av en denon 2106 och ett Nelson Pass Aleph 5 slutsteg och hittils har jag kört uteslutande Carlsson Oa51. Tycker att denna högtalare låter bra men den är vansinnigt svårplacerad pga dess dimensioner. Skulle gärna också ha en högtalare med lite mer kropp i ljudet, en carlsson Oa51 i ett stort rum ger enligt min erfarenhet ett ganska kyligt ljud.

När det gäller det här med konventionella högtalare så måste jag erkänna att jag e riktigt ute och cyklar. Jag har inte lyssnat runt i någon större utsträckning alls och så som jag bor nu (Halmstad) är möjligheterna ganska små. Dock har jag tidigare hunnit lyssna på en del men aldrig i hemmamiljö med min egen elektronik så det e svårt att skapa sig någon riktig uppfattning.

Andra märken som inte har nämnts men som jag också har spanat in är Usher och Avance Acoustics. Dessa märken har båda modeller som verkar mycket intressanta. Avance Dana 980 t.ex. Någon som lyssnat på den eller tidigare modeller från fabrikatet? Vad har folk för erfarenheter av Usher?

Och naturligtvis Sonus faber, dessa ska tydligen ha ett lite mer romantiskt ljud? Har nog möjlighet att låna hem ett par Sonus Faber Grand Piano? Vad tycker folk om dessa?

Jos:
Jag tror definitivt att du har en poäng, det finns nog kallare högtalare än Monitor audio. Frågan är bara hur många som är varmare?

Och Vee-eight:
Nä, inte mer Carlsson nu, det får räcka för ett tag

Sorry att jag frågar så mycket!

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/10/10 :  17:25:16  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Och hur är vienna acoustics?

MvH / Martin

Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/10/10 :  17:49:45  Show Profile Send jos a Private Message
Som du beskriver tycker jag du ska titta närmre på Sonus Faber Piano. Helt klart. Sen att de är sjukt snygga är ju bara plus
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/10/10 :  18:01:32  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Jos:

Håller lätt med om detta, Ska försöka låna hem på en lyssning!
Sen e det ju de här Vienna, de verkar vara riktigt sköna och så som de beskrivs är de perfekta för min del, antar att vienna och sonus går lite åt samma håll när det gäller ljudideal! Var det inte matte76 som hade ett par Vienna? Får snacka med honom lite

Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/10/12 :  09:25:03  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
UnholyRishna:

Jaså inga mer Carlsson? En obekräftad fågel viskade att du just behållt ett par oa51...?

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2006/10/12 :  09:31:28  Show Profile Send avr7000 a Private Message
quote:
Nä, inte mer Carlsson nu, det får räcka för ett tag

Hmmmmm

Man skall aldrig säga aldrig

Mvh

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2006/10/12 :  15:27:15  Show Profile Send qwert a Private Message

Monitor Audio silver RS8 eller ett par beg GR 20 kanske...

Hi-fi OCH musik
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/10/12 :  17:11:33  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
FAAAN!

Jo det stämmer, ett test av Monitor Audio RS 8 i min lägenhet fick mig på helt andra tankar, jag vågar inte sälja mina Carlsson om inte jag hittar nått som låter bättre först, och att jag gör det har jag börjat starkt betvivla!

MvH / Martin

Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2006/10/12 :  18:12:17  Show Profile Send Raffe a Private Message
Jag har ett par JMLab 915.1 till salu. Lättdrivna med bra bas som spelar all musik, kolla Säljes.
Är dessutom inte längre än att en provlyssning går att ordna...

Mvh Jonas

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000