HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

potatis
Member

135 Posts

Posted - 2006/09/12 :  23:18:13  Show Profile Send potatis a Private Message
Satte en banankontakt på högtalarkabeln men den var för stor för att passa i förstärkarens kontakt. Men så fort den kom i kontakt började högtalaren väsnas högt och jag undrar bara hur man får bort det ljudet? även subben ger konstant ifrån sig ett dovt dån som försvinner när man kopplar ur den av tre sladdar som är kopplade till samma stärkarkontakt.
Misstänker jag glömde stänga av förstärkaren när jag gjorde detta, är den trasig eller vad?

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/12 :  23:28:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
även subben ger konstant ifrån sig ett dovt dån som försvinner när man kopplar ur den av tre sladdar som är kopplade till samma stärkarkontakt.

3 sladdar ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/12 :  23:28:34  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
kopplar ur den av tre sladdar som är kopplade till samma stärkarkontakt
Det där låter inget bra?

Du beskriver läget lite knepigt. Kan du utveckla lite?

Du satte en banan på högt.kabeln. Men bananen passade inte i bak på förstärkaren? Och när du ändå satte i den (?) i bak på förstärkaren så hände det nåt konstigt? Högtalaren vad? Brummar? Sprakar?

Jordfel?

/M
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/12 :  23:32:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
1 sek efter mig

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/09/12 :  23:35:55  Show Profile Send olof a Private Message
Brummet låter som att det är nått med jorden som spökar(dovt=50hz), längre än så sträcker sig inte mina elkunskaper

Edited by - olof on 2006/09/12 23:36:44
Go to Top of Page

potatis
Member

135 Posts

Posted - 2006/09/14 :  22:15:29  Show Profile Send potatis a Private Message
ja alltså, subben är kopplad med en sk "neutrik speakon", ser ut som en xlr-kontakt som delar sig i tre smala sladdar, röd och svart som kopplas till höger kontakt på förstärkaren, en densen dm10 med dubbla kontaktpar för ev. biwiring (inget jag använder mig av, men har subbens sladdar i ett par och de vanliga högtalarnas i de andra paret) och en gul sladd kopplad till svarta kontakten på ena paret på vänstra sidan av stärkaren. men det är nog inte subben det handlar om utan jag antar det är fel på högra kontaktparen, så fort jag kopplar in en högtalare i nåt av vänstra kontaktparen och slår på strömmen så väsnas högtalaren nåt enormt, brummar högt skulle jag säga. ikopplad till högra sidan låter samma högtalare inget konstigt.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/09/14 :  22:26:12  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ta lite bilder. Jag tycker din beskrivning ovan låter mycket märklig. Vad är den gula sladden för nåt och varför till, som det verkar, minuspol/jord på din Densen?

Edited by - UrSv on 2006/09/14 22:26:29
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/09/15 :  10:23:08  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Är subben ansluten till samma eluttag (eller i alla fall samma fas) som resten av anläggningen?

Prova med att vända subbens elkontakt 180 grader, blir det skillnad?

Har du TV/Radio/dator anslutet till stereon så kanske du har problem med jordbrum, dvs det är olika jordpotentialer mellan 240V-elsystemets nolla och antenn-jorden.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/09/15 :  10:57:31  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Låter som du har en Rel-sub och att du beskriver högnivåkabeln. Den skall i förstärkarändan kopplas till högtalarutgångarna med röd sladd till ena (t ex höger kanals - ofta röda) pluspol och den gula sladden till den andra (t ex vänster kanals) pluspol. Sedan kopplas den svarta sladden antingen till höger eller vänster kanals (ofta svarta) minuspol (spelar ingen roll vilken).

Dock skall man se upp om förstärkaren är av balanserad konstruktion. I de fallen skall den svarta sladden eventuellt jordas på annat sätt (t ex via minuspolen i en vanlig RCA ut-/ingång på förstärkaren). Kolla Rels hemsida! Där finns länkar till PDF:er med anvisningar.

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

potatis
Member

135 Posts

Posted - 2006/10/09 :  20:17:36  Show Profile Send potatis a Private Message
bilder här: http://densen1.istheshit.net & http://densen2.istheshit.net
det är left output som spökar. högtalare kopplade till den brummar enormt när jag slår på strömmen och efter några sekunder luktar det bränt. har inte kopplat stereon ihop med annat än en dvd.

vad jag menar med 3 sladdar är att högnivåkabeln från relsuben delar sig i tre smala sladdar som kopplas till samma stärkarkontakter som vanliga högtalarna, fast som på bilderna så har densen dubbla kontaktpar för biwiring, så jag har har dem i de extra paret. Är inte säker på vad som menas med balanserad konstruktion men det är inga balanserade utgångar på dm10, suben är rätt kopplad och har funkat bra i två år.

subben dånar också dovt, men det försvinner när jag drar ur den av högnivåsladdarna kopplad till left output. konstigt nog dånar den t o m när den inte är kopplad till förstärkaren utan endast till elurtaget, dock inte lika högt då, men jag hoppas suben inte har pajat också?

Edited by - potatis on 2006/10/12 19:53:11
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/10/12 :  21:09:25  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Lämna in på reparation innan du blåser högtalarna. Det låter klart som att något inte står rätt till i stärkarn. Om en lekman får gissa, skulle jag sätta några kronor på kondingar i nätdelen som gått.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000