HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Basabsorbent/elementskydd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/10/03 :  16:10:47  Show Profile Send ljud a Private Message
Under fönsterbänken har jag en yta som är 15 x 58 x 330 cm. Jag hade tänkt skaffa elementskydd för at kapsla in detta hålrum, dels för att slippa se elementet men även för att dölja all kabel som ligger där. Utrymmet är alltså beläget bakom högtalarna.

Det jag funderar på, då jag bor i betongbunker, är om det går att bygga nån sorts basabsorbent och på så sätt slå tre flugor i en smäll?

Vad tror ni? Det kanske inte suger upp så mycket lågbas men ändå. Alternativet är kanske V4 eller V6, men dom är ju inte så diskreta.

Edit: Kanske ska nämna mina rumsmått: 3.55 x 2.50 x 8.00 m
Och högtalare är placerade längs kortvägg.

Förslag och funderingar mottages tacksamt!

Edited by - ljud on 2006/10/03 16:27:38

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/10/04 :  09:24:34  Show Profile Send ljud a Private Message
oj oj oj! Vad spännande! Vet inte hur jag ska kunna ta till mig alla tips....
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/04 :  09:48:53  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
PanelMembranabsorbent/er? Menade jag.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/10/04 12:38:44
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/10/04 :  10:10:16  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Problemet med elementskydded är ju att det ska vara så öppet att det inte hindrar värmen att komma ut från elementen. Tänk på att en gardin exempelvis hindrar värmen från elementet på ett icke bra sätt!

Att blanda absorbent med elementskydd är att blanda elementskyddets öppenhet med absorbentens höga densitet, eller i helmholzvarianten en smal luftspalt.

Absorbenten kommer med andra ord att innesluta värmen från elementen vilket inte är att rekommendera. Om absorbenten istället är så pass öppen så att luften cirkulerar igenom den och så att elementet fungerar "hyfsat" så kommer inte absorbenten att fungera speciellt bra.

Tror tyvärr inte att du kan blanda de två tingen i ett på ett sätt som fungerar bra i båda avseenden.

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/10/04 :  11:31:17  Show Profile Send ljud a Private Message
ja, jag ahde nig tänkt nån sorts panelsabsorbenter..

Men EuphoniC det ligger mycket i vad du säger.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/10/04 :  11:45:24  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
För att komma någon vart med en panelabsorbent så måste den vara djup. Membranabsorbent å andra sidan den ska vara sluten så det skulle i så fall vara en utbyggnad av ett ordinarie elementskydd där själva absorbenten ligger utanpå. Det funkar förstås men det kommer att bli en pryl som sticker ut en hel del.

En absorbent för höga frevekser eller diffusor kommer du förstås undan med, den behöver inte speciellt stort djup men ... det var ju basabsorbent du efterlyste så ...

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/10/04 11:45:50
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/10/04 :  12:15:20  Show Profile Send svejk a Private Message
Har gjort en absorbent av akustik plattor som ofta sitter i taket på offentliga miljöer. Fyrkantiga plattor har lagt 3st på varandra och svept tyg om. Har en sådan framför mitt element 210 60 10 cm. Eftersom jag inte använder elementen står den där jämt. Basabsorbent är det inte direkt ,behövs värre doningar till det. Men som billig kompromiss funkar den okej

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2006/10/04 :  14:14:59  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
Tja, det beror lite på vad man menar med bas. Jag har sett en del mätningar på "vanliga" tjocka isolerplattor på olika avstånd från vägg och helt klart är att de dämpar djupare desto längre från väggen de kommer. Då det verkar vara klart att du inte vill kapsla in elementen så blir min rekommendation detta:
Köp ca 10 cm tjocka plattor av isolering (paroc eller isover) av hög densitet (typ 70kg/ m3) kallas ofta brandskiva eller markskiva på närmaste byggmarknad. Klä in den med tyg om du vill. Ställ den sedan framför elementet ca 10cm upp från marken (så att du inte hindrar luften till elementet) och se om den gör någon skillnad. Om du kan täcka lika stor yta som elementet är det nog inte så dumt ljudmässigt. Jag skulle tro att du får dämpning ner till ca 200Hz på detta sätt men även fallande 6dB (eller 3?) nedåt i frekvens. Borde minska lite av problemen i en betongbunker skulle jag tro.

Bättre är att sätta sådana plattor snett (45 grader) i hörn. Då tar de ändå längre ned i frekvens. Det hänger lite ihop med instängd volym hur långt ner de fungerar i frekvens. Det roliga är att det inte behöver vara fyllning bakom skivan i hörnet utan det fungerar bra med tomt bakom.

Om inte annat så är det ett billigt sätt att prova och se vad som händer. Jag jobbar med att ta fram en skiva i naturfiber som förhoppningsvis kommer att säljas just för detta ändamål då jag inte riktigt gillar mineralfiber (eller plastskum) inne i rummen.

Lycka till!
Mvh Lasse

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.

Edited by - Transient Design on 2006/10/04 14:15:45
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/10/04 :  21:25:31  Show Profile Send ljud a Private Message
Tack för all kunskap och tips! Ska forska lite mer i detta ämne och återkommer om jag lyckas med nån lösning, som både är snygg och gör sitt jobb. Det måste ju finnas massa stackare som lever i betongen.....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000