Author |
Topic |
|
kb01nojo
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2006/10/01 : 22:42:03
|
Hej! Jag har läst lite om super T-Amp och undrar om den skulle kunna användas för att förbättra min nuvarande stereo och i så fall hur ska jag koppla detta?. Jag har en nad c320bee som driver ett par monitor audio b2:or... Jag är sjukt tacksam för all hjälp, även om ni bara säger att jag är helt ute och cyklar! /Johan |
|
Jolojl
Member
835 Posts |
Posted - 2006/10/02 : 12:31:02
|
Hej Johan!
Ingen verkar svara så då gör väl jag det :o)
Hade NAD 3020 en gång i tiden och gillade den skarpt. Men det var länge sedan nu.
Med en T-Amp (jag har en SI standard-T-Amp och nedanstående gäller för den och inte en Super T-Amp) tror jag du framför allt kommer att höra mer detaljer än vad du är van vid, ett mycket väl definierat rum (tredimensionalitet) och en väldefinierad ljudbild (placering av instrument i rummet). Mycket bra driv i musiken. Alla instrument är tighta och sammanhållna (tight bas o.s.v.). Om din C320BEE påminner om 3020 kommer du nog att tycka T-Amp:en är åt det ljusa hållet (minns 3020 som ganska avrundad i övre registret). Du kommer kanske också tycka den låter lite tunnt igenom alla register (d.v.s. man vill ha mera kropp i instrumenten). En standard-T-Amp har inte så mycket bas men den har väl definierad bas. Det sägs att Super T-Amp:en har mer tyngd än standard T-Amp:en. Har inte hört den så jag kan inte säga. Ibland kan T-Ampen låta lite syntetisk och kort i tonen, särskilt med akustiska instrument (men bara ibland :o)).
För 30 USD på eBay (= ca 270 SEK) är en SI standard-T-Amp oslagbar i relationen pris/kvalitet. Om du vill lägga ut mer och kan löda så skulle jag rekommendera en DIY Paradise Charlize eller en 41Hz Amp3 (av dessa kan du få den första antingen helt ihopsatt i låda eller delvis ihopsatt där du behöver skaffa låda, löda kontakter och volymkontroll o.s.v.). Har själv en Charlize och det är ngt helt annat än en standard-T-Amp: Charlize är en fullödig förstärkare.
OBS! En mycket viktig sak är att det tar mellan 150 till 200 timmar innan en T-Amp låter som den skall. Glöm inte det innan du bedömer den :o) En annan viktig sak att tänka på är att ju lättdrivnare högtalare desto bättre (minst 90 dB).
T-Amp:en är dessutom väldigt "genomskinlig" vilket gör att den visar hur bra eller dålig din ljudkälla är ... D.v.s. med dålig cd-spelare och dålig inspelning kan det låta dåligt och vice versa :o).
Här är en länk till ett test av 4 olika t-amp:ar. Där finns också länkar till de olika leverantörerna: http://www.tnt-audio.com/ampli/tripath_amps_e.html
Och här är en länk till en recension av Super T-Amp: http://www.6moons.com/audioreviews/sonicimpact2/t2.html
Lycka till! Johan |
Edited by - Jolojl on 2006/10/02 15:36:52 |
|
|
kb01nojo
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2006/10/02 : 18:10:32
|
Tack för ett utförligt svar! Det här är kanske stendumt men det går inte att kombinera Super t-amp med min nuvarande anläggning, använda kraften i min nuvarande anläggning med detaljerna som en Super t-amp ev skulle få fram?
Jag läste nämligen att det var många som använde t-amps för att få bättre ljud i sina hemmabios och tänkte att det vore schysst att få ut lite mer av min anläggning för en nätt summa pengar...Tänkte jag skulle hitta en genväg till det perfekta ljudet, fast de finns ju inte...
MVH jOhan |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2006/10/02 : 21:09:41
|
Här om dagen läste jag en recension om T-amp på svenska i någon nättidning(?) om billigast möjligt ljud som ändå låter bra där de satte samman T-amp med Gale-högtalare och en DVD från Pioneer, någon som hittar länken och vill posta den här? (jag har glömt...)
Ett av "problemen" enligt just den recensionen med T-amp är bristande effekt men vid normala lyssningsnivåer och lättdrivna högtalare var det en kompromiss som gick att leva med.
Har T-amp lågnivåutgång så man kan använda externt slutsteg? |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2006/10/03 : 07:54:49
|
quote: En Minuet EL-34 är helt ok finns på www.sacthailand.com köp inte deras GM70 innan ni pratat med Erik Andersson och du får veta för och nakdelar med en sådan singel end förstärkare!!
Har du koll på priserna där ? |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/10/03 : 11:39:26
|
T-amp är billig och ger väldigt bra ljud för pengarna. Men förvänta dig inte mirakler. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Fred
Member
355 Posts |
|
kb01nojo
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2006/10/03 : 20:17:18
|
Är det någon som har koll på hur de som kör hemmabio använder t-amps, jag har hört att många köper 3st och fördelar över anläggningen? Jag förstår inte vitsen med det så om någon kan förklara det vore jag tacksam... Använder de t-ampsen som slutsteg eller? Tror ni min stereo skulle vara märkbart hjälpt av ett liknande upplägg? MVH Johan |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2006/10/04 : 10:28:26
|
Eftersom alla bara kommer med förslag på förstärkare alternativt kommentarer kring hur bra T-amp är utan att svara på din fråga så får väl jag försöka... :
Jag tror det blir svårt att använda T-amp tillsammans med din Nad till dina Monitor Audio. Jag vet inte vad det är du tänkt dig.. T-amp är väl en integrerad förstärkare? Då blir det ju kaka på kaka liksom.... Vill du Bi-Ampa? Dvs använda en tvåkanalig förstärkare till respektive högtalares bas och en tvåkanalig förstärkare till respektive högtalares diskant?
Om dina högtalare inte har två uppsättningar högtalarterminaler så kan du glömma det redan från början. Har de däremot det skulle du i princip kunna använda T-amp till diskant och Nad till bas. Men det krävs att du har Pre Out på din Nad som du kan koppla till T-amp.
Men om nu detta skulle gå rent ljudmässigt vet jag inte. Kanske blir jättebra eller så passar det inte alls klangmässigt...
Ang din sista fråga så antar jag att de använder ett försteg alternativt bara förstegsdelen i en receiver för att sedan använda ett antal T-amp som slutsteg. Dvs de kopplar center, front, bak från försteg/receiver till tre stycken (eller fler) t-amp som sedan driver högtalarna. Tex så kanske en T-amp driver centerkanalen och center bak. En andra driver vänster front och vänster bak medan en tredje driver höger front och höger bak.
De gör antingen så här för att de tycker att t-amp är bättre än de slutsteg de har i sina receivers.
OBS!: Jag tvivlar starkt på att du skulle att tjäna på att bara använda din Nad som försteg och sen bara driva högtalarna med t-amp. |
Edited by - jos on 2006/10/04 10:32:18 |
|
|
kb01nojo
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2006/10/04 : 18:33:16
|
Mycket bra svar JOS, tack så mycket! Det var nog i så fall bi-ampning jag hade tänkt mig. Jag är rätt säker på att NADen har en pre-out och mina högtalare är biwirade nu så de har ju dubbla uppsättningar kontakter om jag inte missförstår...
Vad tror ni andra? Skulle det bli någon väsentlig förbättring, jag antar att ingen har provat?
Är väl lite sugen att testa, blir det inte bra kan jag alltid använda t-ampen i sommarstugan eller dylikt och plugga in min mp3-spelare istället så det blir ju inte pengarna i sjön. MVH Johan |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2006/10/04 : 21:54:18
|
Jag kör t-amp (den billiga 300-kronors) till ett par XTZ 99MT monitorer (med banddiskant, första ggn jag har sådana =) kopplade till datorn i det lilla datorrummet. Som datorljud betraktat låter det kanon, jag skulle knappast fått något annat bättre för 800kr som jag gett för grejerna, men då har jag köpt högtalarna begagnat.
Jag har även kört med t-ampen i v-rummet till mina stora kvartsvågspipor, det lät helt ok för mig, men vare sig min anläggning eller mina öron kan väl mäta sig med många andra gamla (och nya) rävar här på forumet.
Jag kan också nämna att t-ampen inte går att bryggkoppla, jag skriver det då vissa inlägg ovan började närma sig den frågeställningen.
Jag köpte två t-amp när jag ändå beställde, den andra tänkte jag bygga en pop-box, eller ska vi kalla den picniclåda kanske, som ska gå att ta med vid diverse utomhusaktiviteter. Tänkte bara ladda t-ampen med laddbara batterier i dess batterifack och mp-spelare som ljudkälla.
mvh// Mikael |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2006/10/04 : 23:48:48
|
Jag är skeptisk till biamping med olikartade förstärkare. Risken är stor att man förlorar homogenitet, timing mellan registren mm. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2006/10/05 : 09:43:13
|
Jag tror lennartj kan ha en poäng där, som jag även skrev tidigare. Visst skulle det kunna bli helt ok men risken att det skulle bli problem borde vara större. Känns som en väldigt liten chans att Nad och T-amp skulle ha samma ljudkaraktär, eller passa ihop för den delen.
Men som du själv skrev, klart du kan prova. Risken är att du står med en T-amp som jag ändå tror du kan få användning för. |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2006/10/05 : 10:56:36
|
Undvik bi-amping med olika förstärkare eller kablage. Det blir aldrig riktigt korrekt ljudåtergivning... |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
|
Topic |
|