Author |
Topic |
|
Laggie
Member
163 Posts |
Posted - 2006/10/02 : 14:56:07
|
hej..
Jag är HELT borta på PA, vilket gör att jag skulle behöva lite tips på ett par vettiga högtalare. Tanken är under 5000kr och att de ska spela all typ av musik men främst rock och disco. Ska klara ganska högt spelande utomhus men såklart låta iaf liiite hifi om det finns.
Sen ska de vara ganska robusta och tåla väta en del då de ska vara utomhus ibland.
Måste också vara hyfsat portabla, så en tolva är nog max eller två tior i varje låda.
Så gärna lite tips nu för jag kan inget... |
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2006/10/02 : 17:49:17
|
Jag skulle för dessa pengar rekomendera blocket.se, nytt är inte alltid bäst sett till priset och bra prylar står sig länge.
15"2" toppar vore nog en bra lösning, men förvänta dig inte något fylligt ljud utomhus och på lite avstånd, skall man uppnå det behöver man komplettera med ett par basar.
Varför jag rekomenderar just 15"2" är att detta är en ganska vanlig kombination som står sig mkt väl för flera olika typer av användning (schysst all around lösning), vissa lådor kräver dock aktiv delning, ge akt på detta, på tal om det förresten, hur avses det hela drivas ?
Är det avsett för live spelningar eller playback ? |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2006/10/02 : 19:13:32
|
För 5000:- skulle jag kolla på ett par beggade Opera dB. Lätta att bära, låter bra och tillräckligt högt. Aktiva såklart. För mer pengar: Mackie! |
|
|
Laggie
Member
163 Posts |
Posted - 2006/10/04 : 12:34:38
|
Ursäkta, skulle nämnt att begagnat var tanken från början.
Det är playback som ska spelas.
De ska dels användas ute på min gård där jag ska kunna spela musik då jag mekar med bilen mm. Dessutom ska de åka med på tex hultsfred i husvagnen. Samt på ett par andra sätt.
De ska drivas med iaf ett behringet EP2500 2*650w. Ska kanske komplettaras med ett till vid behov.
15" blir stort men jag förstår att det såklart blir MER ljud för pengarna, kanske funkar ändå.
Opera DB är registrerat men fler förslag tas tacksamt emot. |
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2006/10/05 : 08:14:14
|
Jag tror inte du behöver två slutsteg av denna modell för att driva två toppar i denna storlek, även om lite extra headroom ger en viss trygghet, thomann.de är en bra rekomendation, men det finns mkt användbart på blocket.
För denna användning och för detta pris tror jag inte på aktiv delning, försök istället finna något enkelt och pålitligt som står pall för lite misshandel.
Några standard toppar med 12"1" alt. 15"1" borde räcka gott, det borde finnas en hel del av dessa, kan du få samma konfiguration fast med 2" driver istället så går ju detta bra också, dock är flertalet av dessa avsedda för aktiv delning, ge akt på detta. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Laggie
Member
163 Posts |
Posted - 2006/10/05 : 13:06:17
|
Ett par billiga behringer B1520??
De är ju både billiga, passiva och innehåller 15" / 1".
De borde ju tåla stryk iaf men låter de lite ok iaf? |
|
|
|
Topic |
|