HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tips till mini mini system sökes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/09/26 :  17:16:32  Show Profile Send lum a Private Message
Hej på er

Jag är en grabb som har hängt här och där länge men aldrig fått tummen ur. Jag är väldigt intresserad av DIY och allmänt pysslande. Och har vana av att "modda" datorer (mer kylning än styling). Nu har man flyttat till lund och bor med en (tack och lov) förstående tjej så det är dax att börja bygga. Tanken är att bygga två system från scratch. Ett huvudsystem i vardagsrummet, multikanal osv. Och ett mini system till arbetsrummet som denna tråden ska handla om. Principen är kvalite istället för kvantite.

Tanken är 4 små monitorer (små fullregister, tangband 3:or?) + 4 små baslådor och två charlize. Kanske får jag ha nåt steg till basarna. Altså ett 4.4 system. Tanken är att högtalarna ska stå runt lyssnaren med en radie på 1m och ha en bra ljudbild med en bra positionering vilkett är viktigt för spel. Där av 4 baslådor då man antagligen får dela en bit up över 100hz antar jag och då hör man var basen kommer ifrån. Det skulle vara myckett trevligt om man kunde få högtalarna att "försvinna" ljudmessigt också. En annan viktig sak är att jag inte vill att de ska läcka för myckett ljud ut. En faktor som gör att det kanske lämpar sig mer med vanliga stängda lådor än en omnihögtalare. Sammtidigt kommer man ju inte spela så högt då de är så nära. Dipoler är också intressanta. Även om de mest kommer användas till datorspel så ska de säkerligen spela musik ibland också och jag gillar inga av datorljudspaketen så kvalite på ljudet är viktigt.

Nu undrar jag ifall ni har några förslag på små små högtalarbyggen, typer av högtalare och/eller ellement?

M.V.H. /Darek

Close the world. Open the nExt.

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2006/09/26 :  19:11:51  Show Profile Send kyan a Private Message
Jag är inne på att bygga ett par små slutna lådor innehållandes Fostex FE167E. De ska spela från strax över 100hz och uppåt. Jag har inte hunnit simulera dessa men jag skulle tro att lådan kan hållas väldigt liten eftersom de inte ska spela någon djubbas. Basen håller jag på att bygga ett horn till, det är inte alls speciellt mini, även om det är en plutt i bashornsammanhang. Sedan aktiva filter till det där.

Ganska mycket dyrare än tangband men jag ska ju bara ha två...
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2006/09/27 :  00:45:44  Show Profile Send l99_man a Private Message
Vad ligger din budget på?

/Martin
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/09/27 :  17:41:16  Show Profile Send lum a Private Message
Budgeten ligger runt 1kkr per kanal och det är för ellementen. Material till lådor och filter lyckas man alltid scrapa ihop.

Jag är dock intreserad av de här: http://diyparadise.com/yabb/YaBB.pl?num=1157594376 fast de är uttanför budgeten.

Har tänkt lite på konstruktionen och kanske går det att omsluta varje högtalare med en liten absorbent typ: __X__ Där _=absorbent och x=högtalare. Då borde den släcka ut en del av ljudet som motsatta högtalaren skickar ut eller?

Filter är ett problem för sig då jag inte kan ett smack om dem nästan. Men jag tror jag skulle villja använda aktiva jag med.

Till hemmabion i vardagsrummet blir det nog nån form av omnihögtalare. Linkwitz Pluto(+) är myckett intressanta men det blir ganska dyrt för 5-7 stycken. Man är ju student trots alt. Dock är de ju aktiva så att man slipper stärkare... Processor får min trogna NAD T752 duga som. Jaja det kan vi ta i en annan tråd.

Tillbaks till topic så kommer de nog att drivas från ett x-fi kort via en integrerad förstärkare baserad på charlize. Nån som känner till nåt om DAC:arna på x-fi och om folk har moddat dem? EAX är tyvär ett måste.

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2006/09/27 :  18:48:10  Show Profile Send l99_man a Private Message
Tänkte precis föreslå Jordan-elementen. Kan bara säga att dem låter mycket bra... men det är klart att dem är ju inte gratis och med tanke på att du vill ha ett 4.4 kan ju slutsumman bli saftig. Dock slipper du delningsfilter med bredbandare.

/Martin
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/09/27 :  22:07:33  Show Profile Send lum a Private Message
Slipper delningsfilter? Jag får väl fortfarande ha dem till basarna?

På tal om baselementen...Några förslag vad som skulle matcha Jordan? Jag pendlar mellan dipol och stängd låda...

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2006/09/28 :  14:12:52  Show Profile Send l99_man a Private Message
Jo, klart att det behövs filter till basarna, men vad jag menade var att du slipper filter mellan tex diskant och mellan/bas...
Vad gäller baselement... jag förstog att du skulle ha systemet till datorn och datorspel??? Något som går hyfsat djupt, inte bråddjupt men hyfsat, runt 30-35hz -3db. Vifa eller seas 8"? ca22rnx, pl22 tex..

/Martin
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/09/29 :  11:34:52  Show Profile Send lum a Private Message
8:or känns stort, tänk på att högtalarna ska lyssnas på på 1m avstånd. Tyvärr så skulle jag vara på dubbla min elementbudget om jag skulle införskaffa de där basarna ooch jordan. Blir ju en 8-9 kkr för 4 jordan från diyparaise.com och 4 Vifa/seas från hifikit.

Det skulle ju i.o.f.s. vara ett fulldugligt system, för säg vardagsrummet, men 10-12kkr (inräknat förstärkare) känns väl saftigt för ett system till datorn.

Du har dock helt rätt med att de ska gå lågt. Faktiskt ju lägre de går desto gladare blir jag.


Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/09/29 :  11:54:41  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jag harde nog tittat på någon variant med Tangband 871:or.
Som bas TB 740E i en liten låda med lite linkwitz transform.
Annars så verkar deras W6-1139SG inte så dum, men den har jag ingen erfarenhet av o vet inte om den finns i få tag på.
http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w6-1139sg.htm

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2006/09/29 :  17:04:55  Show Profile Send l99_man a Private Message
Instämmer helt med Tobbe L ang Tangbandarna (871) som är ett riktigt bra alternativ (bra mycket billigare blir det också)...
Okej, 8'or kanske är i största laget...

/Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000