| Author |
Topic  |
|
NikkiSixx
Member

75 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 19:12:00
|
Hej... hur gör ni på bästa sätt rent era vinylskivor? Fick nåt tips när jag var inne på Reference Audio om någon slags sprit (minns inte vilken sort) som finns på Apoteket att köpa och sen vatten o ett sämskskinn! Någon som testat det? Hur funkar det? Vad är det för sprit? Hur många delar sprit/vatten? Några andra, bättre förslag på att rengöra vinyler?
 |
www.scaar.net
|
|
|
Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 19:13:25
|
quote: Originally posted by NikkiSixx
Hej... hur gör ni på bästa sätt rent era vinylskivor? Fick nåt tips när jag var inne på Reference Audio om någon slags sprit (minns inte vilken sort) som finns på Apoteket att köpa och sen vatten o ett sämskskinn! Någon som testat det? Hur funkar det? Vad är det för sprit? Hur många delar sprit/vatten? Några andra, bättre förslag på att rengöra vinyler?

Fråga Lars, han kan. / Kjell |
Farbror Kjell alias Kajsa |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 19:16:37
|
Min erfarenhet är att våttvätt måste följas av vakuumsugning för att fungera. En maskin som VPI är nog väldigt bra. Eller så bygger man en själv.
Jag undrar om vi inte ska ta och göra en ritning på en vinyltvättmaskin på DIY forumet.
Thomas
|
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
Steve
Member

261 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 19:16:46
|

Isoprophanol(felstavat??) heter det |
 |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 19:18:06
|
quote: Originally posted by Steve

Isoprophanol(felstavat??) heter det
Stämmer bra det har själv en flaska inhandlad på apoteket i SJÖBO |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
|
Steve
Member

261 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 19:19:52
|
quote: Originally posted by EAR

Stämmer bra det har själv en flaska inhandlad på apoteket i SJÖBO
Har ni inte apotek i Ystad     |
 |
|
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 19:20:58
|
quote: Thomas A Posted - 2002/11/15 : 19:16:37 -------------------------------------------------------------------------------- Min erfarenhet är att våttvätt måste följas av vakuumsugning för att fungera. En maskin som VPI är nog väldigt bra. Eller så bygger man en själv.
VPI:s maskiner är fantastiska, men 6500kr för den billigaste (16.5)är ganska dyrt. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
|
NikkiSixx
Member

75 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 19:21:49
|
Ok... så våttvätt är inte att rekommendera om inte vacuumsug används? Hmm... hur ska man då göra rent dom?
|
www.scaar.net
|
 |
|
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 19:22:35
|
quote: Originally posted by EAR

Stämmer bra det har själv en flaska inhandlad på apoteket i SJÖBO
Den är så gammal så den är köpt när jag bodde i SJÖBO |
|
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 19:23:58
|
Isopropanol stavas det. Tror jag.  |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 19:32:23
|
Isopropanol blandas i destillerat vatten (eller som jag använder Milli-Q vatten från Millipore). Lösningen bör vara ca 30-40%. En dropppe Kodak PhotoFlo per 50 mL lösning använder jag också.
Thomas |
 |
|
|
NikkiSixx
Member

75 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 19:37:41
|
Thomas A: Så du blandar alltså först Isopropanol med dest vatten 35/65 o sen en droppe Kodak PhotoFlo i det? Vad har PhotoFlo för inverkan? Hur gör du sedan rent skivorna då, med sämsk-skinn, eller? Torkar du dom efteråt med något sen... Skulle gärna vilja veta hela proceduren...!
|
www.scaar.net
|
 |
|
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 19:38:05
|
quote: Originally posted by Magnuz
Isopropanol stavas det. Tror jag. 
Nu blev jag jag tvungen att plocka fram flaskan.Köpt på perssons färghandel på västergatan av ANDERS(Dtta var för Steve) Rätt stavning=ISOPROPANOL |
|
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 19:39:19
|
Jag rekommenderar då inte våtttvätt om inte vakuumsug används. Det finns flera orsaker, men det största anledningen är att smutsen som löses upp faller tillbaka in i spåren efter tvätten -> intorkning som leder till smuts som sitter ännu hårdare - >mer knaster och sämre ljud.
Meningen med vakuumsug är att att den upplösta smutsen/vätskan skall bort så fort som möjligt innan vätskan avdunstar. Det går att använda en dammsugare om man gör en vakuumfälla. Munstycke kan lämpligen göras av att slipa ner munstycket till möbelborstmunstycket (min är i plast) och limma fast lammeller i sammet med superlim. Det fungerar ypperligt hemma hos mig. Det är grymmeskillnad efter rengöring. Knaster försvinner, och diskanten får ett nytt liv.
PhotoFlo = vätmedel för att minska ytspänningen. Gör att vattnet tränger ner i spåren bättre samt att ev rester av vatten torkar in jämnare över skivan.
Jag rekommenderar ej heller diskmedel etc eftersom de innehåller joniska föreningar. Dessa kan reagera med vinylen. Non-joniska föreningar är det mildaste för vinylen. Ska man ha någon detergent så är Triton eller NP40 det bästa. Men det kräver att man löser upp det ordentligt innan man använder det.
Thomas |
Edited by - Thomas A on 2002/11/15 19:48:23 |
 |
|
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 19:42:56
|
quote: Originally posted by Thomas A
Jag rekommenderar då inte våtttvätt om inte vakuumsug används. Det finns flera orsaker, men det största anledningen är att smutsen som löses upp faller tillbaka in i spåren efter tvätten -> intorkning som leder till smuts som sitter ännu hårdare - >mer knaster och sämre ljud.
Meningen med vakuumsug är att att den upplösta smutsen/vätskan skall bort så fort som möjligt innan vätskan avdunstar. Det går att använda en dammsugare om man gör en vakuumfälla. Munstycke kan lämpligen göras av att slipa ner munstycket till möbelborstmunstycket (min är i plast) och limma fast lammeller i sammet med superlim. Det fungerar ypperligt hemma hos mig. Det är grymmeskillnad efter rengöring. Knaster försvinner, och diskanten får ett nytt liv.
Thomas
Jag köpte min flaska för att rengöra tonhuvuden på bandspelare |
|
Edited by - EAR on 2002/11/15 19:49:26 |
 |
|
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 19:59:42
|
| Yes Vpi är dyra men de är effektiva,och fungerar alldeles utmärkt jag äger en HW-17 med fläkt. |
 |
|
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 20:42:34
|
quote: Originally posted by Thomas A
Vad tror du om att använda tryckluft för att blåsa rent skivorna?
Jag skulle gärna få mina gamla skivor från sextio och sjuttiotalet någorlunda rena så att jag kan överföra dem till CD.
En tvättmaskin är för dyrt. Vi köpte en ny tvättmaskin för kläder idag och den kostade 5600:-. Den går varje dag. Det skulle knappast en vinyltvättmaskin göra.
PS. Det där med att bygga kanske är en idé. DS.
|
Mvh. Per Målare |
 |
|
|
NikkiSixx
Member

75 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 21:19:04
|
Ja Malare att blåsa rent dom med tryckluft efter en våt-tvätt kanske inte är så dumt!
Någon här som testat det?
|
www.scaar.net
|
Edited by - NikkiSixx on 2002/11/15 21:23:01 |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 21:23:31
|
Själv så har jag testat ISOPROPANOL och är väl inte superförtjust med erfarenheten. Själv så ska jag testa Disc Doctor, som rekommenderas av många inom denna branschen. http://www.discdoc.com/ Ska själv beställa nu för att testa. Tips hur man ska göra ren skivor finns här: http://www.sundazed.com/scene/framer_body.html
Hoppas skivspelaren går bra NikkiSixx?? |
 |
|
|
NikkiSixx
Member

75 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 21:31:29
|
nin Jajemen... den rullar med Zeppelin just nu faktiskt här i bakgrunden! Ljuvligt! Som ljuv musik för öronen... eller nåt! 
Discdoc? Hmm... hört nåt om den av nån som använder den? Finns den att beställa inom Sverige?
Vill mycket gärna höra dina erfarenheter av discdoc efter att du testat! |
www.scaar.net
|
 |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 21:54:12
|
Tjaa---det kan rengöras på många dyra och krångliga sätt men jag har rengjort mina vinyler på ett mycket enkelt sätt under trettio års tid utan att märka av någon kvalitetsförsämring på skivorna,visserligen hör jag förmodligen sämre nu än för trettio år sedan men här är mitt recept. Man tager en st.Lp samt förser denna med ett par tre droppar av flytande tvål. Man stoppar sedan in skivan under rinnande vatten,lagom ljummet ska det vara. Man tager sedan en bomullstuss och med denna fördelas tvålen över skivans yta,följande spårens riktning.Bomullens cirkulerande rörelse må fortsätta tills all smuts anses avlägsnad. Skivan sköljes sedan med försiktigt vattenflöde tills tvålen kan anses vara avlägsnad. Torkning utföres meddels skakning samt hårtorksblåsning vid behov. O.B.S. under processens gång må man hålla på etiketten s.a.s.annars kanske den försvinner------- 
Ps.Inga garantier utlovas,d.v.s.skyll inte på mig |
 |
|
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 21:59:58
|
Jaha GUS så har jag också gjort.Lite jobbigt bara har plöjt igenom en sådär 300 vinyl på detta viset för en sådär 20 år sen,sen orkade jag inte mer men det funkade bra |
|
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 22:01:27
|
Har hört att skivarkivet har en specialbyggd ultraljudsrengörare. Vet ej om det stämmer. Men de har skivorna på något ställ, sänker ner allihop och låter ultraljudsbadet verka någon tid. Smutsen ramlar av och hamnar i botten på karet. Sen tar de upp dem och de får torka.
Thomas |
 |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 22:31:53
|
Jag vet att jag har sett en tvättanordning som byggde på centrifugalkraften. Man skulle spola av skivorna samtidigt som dom roterar med hög hastighet. Nått slags Diy i plexiglas som såg ut att kunna fungera. Sparade inte länken, någon annan som har sett den |
Edited by - n/a on 2002/11/15 22:34:07 |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 22:40:38
|
KAB verkar vara ett bra budgetalternativ. Tack för tipset, snart dags att skaffa någon ordentlig rengöringslösning. Fungerar tydligen med finska damsugare, även med svenska? Det finns en billig tysk apparat utan vacuum som jag tror kan fungera (Knosti). Skivan placeras vertikalt och rullas i ett bad och borstas med en borste på var sida. Finessen är den vertikala placeringen som gör att smutsen inte bara löses upp utan det mesta borde försvinna i badet. Om man är riktigt ordentlig skulle man kunna tvätta en sats och sedan göra om det med ny vätska. Även om denna är litet billigare så kanske det blir dyrare i längden än KAB eftersom det måste gå åt mer vätska och isopropylakohol är dyr. F.ö. har jag sett uppgifter om att det räcker med 20% isopropylalkohol, men jag vet inte om det ger lika bra effekt som de 35% Thomas rekommenderar.
|
 |
|
Topic  |
|