HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rengöring av vinyler?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/11/15 :  23:18:00  Show Profile Send Bland a Private Message
Anders47 "F.ö. har jag sett uppgifter om att det räcker med 20% isopropylalkohol, men jag vet inte om det ger lika bra effekt som de 35% Thomas rekommenderar.#

Det räcker med 20%. Däremot skall blandningen inte överstiga 35%. Jag håller med Thomas att man inte skall använda vätska om man inte vacumsuger. Jag själv har en vpi 16,5. Jag har provat att bara rengöra och med vakum. Smutsen lossnar inget vidare utan vakum. Allt fanns kvar, mer ellr mindre, längre in i spåren. De som spolar skivorna, med vatten, fungerar bättre då smutsen sköljs av. Däremot skulle jag aldrig spola en skiva under kranen då det blidas kalk avlagringar på skivan. Det skall vara dest. vatten, och det kan ju vara dyrt och spola med.

Edited by - Bland on 2002/11/15 23:19:55
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/11/15 :  23:29:14  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
quote:
Dahlberg Posted - 2002/11/15 : 22:31:53
--------------------------------------------------------------------------------
Jag vet att jag har sett en tvättanordning som byggde på centrifugalkraften. Man skulle spola av skivorna samtidigt som dom roterar med hög hastighet. Nått slags Diy i plexiglas som såg ut att kunna fungera. Sparade inte länken, någon annan som har sett den

Är det denna du menar Dahlberg?

Länk till Zenn Audio: http://www.zenn.com.sg/zenn_record_cleaning_machine.htm

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/15 :  23:30:33  Show Profile Send ekman a Private Message
det finns inget som heter centrifugalkraft =)
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/15 :  23:33:25  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Nördvarning på dig ekman

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/11/16 :  00:09:28  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Då verkar slutsatserna klara. Vakuumsugning är det enda som fungerar bra (men det kanske finns esoteriska lösningar som ultraljud som säkert är betydligt dyrare). Det kan finnas andra metoder som ger en hyfsad rengöring men då går det åt så mycket vätska att det i längden blir dyrare.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000