Anders47 "F.ö. har jag sett uppgifter om att det räcker med 20% isopropylalkohol, men jag vet inte om det ger lika bra effekt som de 35% Thomas rekommenderar.#
Det räcker med 20%. Däremot skall blandningen inte överstiga 35%. Jag håller med Thomas att man inte skall använda vätska om man inte vacumsuger. Jag själv har en vpi 16,5. Jag har provat att bara rengöra och med vakum. Smutsen lossnar inget vidare utan vakum. Allt fanns kvar, mer ellr mindre, längre in i spåren. De som spolar skivorna, med vatten, fungerar bättre då smutsen sköljs av. Däremot skulle jag aldrig spola en skiva under kranen då det blidas kalk avlagringar på skivan. Det skall vara dest. vatten, och det kan ju vara dyrt och spola med.
quote:Dahlberg Posted - 2002/11/15 : 22:31:53 -------------------------------------------------------------------------------- Jag vet att jag har sett en tvättanordning som byggde på centrifugalkraften. Man skulle spola av skivorna samtidigt som dom roterar med hög hastighet. Nått slags Diy i plexiglas som såg ut att kunna fungera. Sparade inte länken, någon annan som har sett den
Då verkar slutsatserna klara. Vakuumsugning är det enda som fungerar bra (men det kanske finns esoteriska lösningar som ultraljud som säkert är betydligt dyrare). Det kan finnas andra metoder som ger en hyfsad rengöring men då går det åt så mycket vätska att det i längden blir dyrare.