HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 referenser?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/15 :  19:15:35  Show Profile Send ekman a Private Message
jag funderade lite på det att vad olika man tycker saker låter beroende på vilka referenser man har och hur man har hört en speciell låt innan? jag hittade just en skiva med låten a whiter shade of pale en låt som jag tidigare bara hört på radion och jag höll på att trilla av stolen här nu =) den lät ju helt annorlunda och 3000ggr bättre =))))) lite roligt

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/15 :  19:23:08  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

jag funderade lite på det att vad olika man tycker saker låter beroende på vilka referenser man har och hur man har hört en speciell låt innan? jag hittade just en skiva med låten a whiter shade of pale en låt som jag tidigare bara hört på radion och jag höll på att trilla av stolen här nu =) den lät ju helt annorlunda och 3000ggr bättre =))))) lite roligt

Har faktiskt tänkt på det där jag med...

Jag gillade oasis rätt mycket förr, men nu så kan jag knappt lyssna på skiten för det låter så illa =))

Då för att man bara lyssnade lite på en skitanläggning förr =))

Vad jag fattar så är mycket musik producerad för att låta bra i en liten bärbarradio eller i bilen. Jag kan iofs ha fel =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/15 :  19:43:28  Show Profile Send ekman a Private Message
tyvärr är det priset man får betala när man skaffar bättre grejer =)
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/15 :  19:50:13  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

tyvärr är det priset man får betala när man skaffar bättre grejer =)

Jau....

Men sen kan ju musik man dissat i flera år bli sjukt bra =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/15 :  20:01:36  Show Profile Send ekman a Private Message
det är en fin lite avvägning där ja =) helt klart värt det dock i mina öron iallafall
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/11/15 :  20:28:45  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Sånt är jättekul, jag menar när man hör låtar man bara hört på radion tidigare på en bra anläggning.
Sedan tycker jag att skivorna kan åka litet upp och ner med olika anläggningar. Har erfarenhet av att vissa skivor låtit sämre när jag skaffat bättre anläggning, men sedan har jag skaffat en ännu bättre anläggning och då har de blivit rätt OK. Det lär dock inte finnas något som hjälper mot riktigt dåliga inspelningar.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/11/15 :  20:37:47  Show Profile Send David A a Private Message
Jag personligen söker hela tiden ljudet som oavsett inspelningskvalitet ger en komplett musikupplevelse. Även om inspelningen må vara dålig så ska jag ändå engageras av musiken och kunna njuta av den. Även om min nuvarande anläggning är mycket avslöjande och högupplösande så kan jag spela ALLT på den. Det har varit mitt mål under hela uppgraderingsprocessen, och nu tycker jag att jag nått dit. Dock vill ju gärna mycket ha mer som bekant!
Jag har hört svindyra anläggningar som bara varit bra på extremt välinspelad musik och började faktiskt frukta att det var gemensamt med alla highend anläggningar. Det var tills jag hörde Mikael2´s anläggning. Jag var helt bergsäker på att den skulle analysera sönder allt som man stoppade i den... Så var inte fallet! Jag lyssnade på gamla rispiga JamesBond soundtrack och njöt i fulla drag! Anläggningen plockade fram allt som fanns UTAN att tappa greppet om musiken. Jag blev alldeles paff! Men jag är helt övertygad om att det var just matchningen av komponenter som gjorde det hela så suveränt, komponenterna enskilt med andra kombinationer hade säkert kunnat blivit överanalyserande utan musikalitet
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/15 :  21:47:28  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by David A

Jag personligen söker hela tiden ljudet som oavsett inspelningskvalitet ger en komplett musikupplevelse. Även om inspelningen må vara dålig så ska jag ändå engageras av musiken och kunna njuta av den. Även om min nuvarande anläggning är mycket avslöjande och högupplösande så kan jag spela ALLT på den. Det har varit mitt mål under hela uppgraderingsprocessen, och nu tycker jag att jag nått dit. Dock vill ju gärna mycket ha mer som bekant!
Jag har hört svindyra anläggningar som bara varit bra på extremt välinspelad musik och började faktiskt frukta att det var gemensamt med alla highend anläggningar. Det var tills jag hörde Mikael2´s anläggning. Jag var helt bergsäker på att den skulle analysera sönder allt som man stoppade i den... Så var inte fallet! Jag lyssnade på gamla rispiga JamesBond soundtrack och njöt i fulla drag! Anläggningen plockade fram allt som fanns UTAN att tappa greppet om musiken. Jag blev alldeles paff! Men jag är helt övertygad om att det var just matchningen av komponenter som gjorde det hela så suveränt, komponenterna enskilt med andra kombinationer hade säkert kunnat blivit överanalyserande utan musikalitet

Om man frågar mig så tycker jag nog att dåligt inspelad musik låter skit i min anläggning =))

iofs så har jag inte hör skiten i något som är väldigt bra. Så där är du lätt en erfarenhet rikare än jag =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/11/15 :  22:21:14  Show Profile Send David A a Private Message
Självklart låter dåliga inspelningar dåligt hos mig oxå, men det blir inte outhärdligt att lyssna på. Musikaliteten och drivet finns fortfarande kvar där, vilket gör att man vill fortsätta lyssna ändå.
Men det är just det som många anläggningar missar. När jag hade mina VonSchweikert VR-4 så lät det som en bandsåg på dåliga inspelningar, man blev helt enkelt lyssningstrött på nolltid. Därför åkte dom ut
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/11/15 :  22:46:06  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Bra musik är väl bra musik oavsett inspelning?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/15 :  23:06:00  Show Profile Send ekman a Private Message
bra musik med dålig inspelning förtar dock lite av glädjen med att lyssna på det tycker jag iaf
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/11/15 :  23:08:10  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Håller med att bra musik är bra musik oavsett inspelning. Ingen glädje förtas om inspelningen är kass. Däremot så kan en bra inspelning lyfta musik. Dålig musik blir aldrig bra, men en bra inspelning kan göra bra musik ännu bättre.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/15 :  23:13:03  Show Profile Send ekman a Private Message
svårt att bli engagerad när det låter illa dock även om musiken är bra
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2002/11/15 :  23:17:47  Show Profile Send svejk a Private Message
Bra musik tar sig igenom! Sedan är det mycket upp till min egen inställning. Har jag en taskig dag låter det mesta skit. Står jag framför skivorna och tänker hur fan har det kunnat spelas in så mycket dynga. Då är det hög tid att byta skiva uppe i kontoret!

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/11/15 :  23:50:16  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Som Lundell kunde ha sagt:

En dålig inspelning, är också en inspelning!"

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"

Edited by - Pjotre on 2002/11/15 23:51:59
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/15 :  23:53:58  Show Profile Send ekman a Private Message
och en dålig svensk artist är också en artist =)
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/16 :  00:06:56  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Håller med om det där med inställningen. När jag 'tänker hifi' så bryr jag mig mer om inspelningen än när jag inte gör det. Ungefär som att man ser all smuts när man städar/just har städat, men annars inte bryr sig så mycket.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000